Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Noname00 skrev 2014-07-02 22:35:01 följande:
    Bilden funkade inte
    Nej, för forumkoden på FL lämnar övrigt att önska.

    Testa en mindre URL: tinyurl.com/mtrds7k


    Bytte givaren igår iaf och släckte koden. Det känns som bilen fick tillbaka 35 hästar, men det kanske är psykologiskt.
    Blev glad o bytte även båda glasen + glödlamporna till skärmblinkers också, som var riktigt kassa.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-07-03 20:05:01 följande:

    Satt baktill, var det trångt?


    Nja alltså, det där var vevaxelgivaren. Den har jag inte bytt.
    Det jag gjorde var att jag svängde förbi BMW och köpte en original givare för avgaskammen. Så den har jag monterat nu och bilen går kanon.

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa

    Nu får ni snart börja ha sönder nåt på era bilar så vi får något att prata om!
    Tråden håller ju på att dö.

    Min BMW 316 fick en gul lysande motorlampa på panelen igår i alla fall. 
    Det är det enda jag kan rapportera hittills.
    Ja, och att ett hål på insugsbälgen som jag lagade, tydligen inte var lösningen på det iaf.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-08-27 16:46:56 följande:

    Vad var det för felkod?


    "272C LR-adaptation over time"

    Samma som i våras. Han tjuvar luft nånstans.
    Ska även byta stift tänkte jag. sparkplugs.com i USA ska tydligen vara bra.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2014-08-28 12:39:00 följande:
    $104 för 8 Iridiumstift låter rätt OK. Hansen tar 170:- styck. Nu dröjer det ju typ 10 000 mil till jag behöver byta nästa gång men ändå.
    Jovisst, men man får ändå fundera på var man får bästa pris per stift _inklusive_ frakt.

    BMW rekommenderar två typer av stift till min 316. Antingen ett Bosch, eller ett NGK. NGK'n är aningen dyrare, i detta fall ett platina-stift med fyra elektroder. Om jag koncetrerar mig på NGK't då, i min prisjämförelse, så ser allt jättebra ut på Sparkplugs.com ända tills man kommer till Checkout och ska betala. Fraktalternativen (tre stycken) kostar mellan drygt 36 dollar och 41 dollar. För ett varuvärde på 22-23 dollar betalar man alltså över 40 dollar i frakt. Det känns inte kul, men trots allt ger det ca 112-115 kronor per stift vilket ju är okej. Men - vi löper risken att hamna i svensk tull med paketet, en kostnad som vi inte vet om den tillkommer. 

    Om vi tittar på Mister-Auto istället, så är det såklart också generellt billigare. Vi betalar i SEK och skickar inom Sverige och frakten står i rimligare 89:-
    Men med priset på stiften från Mister-Auto blir den faktiska kostnaden 171:- per stift. Ingen jättedeal m.a.o. 

    Skulle vi gå in på Mekonomen och köpa samma stift, då ger vi 209:- stiftet, exklusive bilresan dit. 

    Sen har vi eBay, och vi köper helt enkelt inte märkesstift som skeppas från Hong Kong och liknande. Däremot finns det UK-baserade butiker som annonserar i eBay Stores, men när man bläddrar runt så ser man att snittpriset per stift inkl frakt ändå inte sticker ut nämnvärt jämfört vad vi kollat på hittills ändå.

    Besöker vi däremot Sparkplugs.co.uk, ja då är stiften aningen dyrare och listade i pund istf dollar, men i gengäld är vi inom EU och frakten blir dessutom lite rimligare när vi väl står där i Checkout.

    Således blev det det lite finare NGK-stiftet för mig, från Sparkplugs.co.uk och det landar då på 123:- stiftet inkl frakt. Och det gick perfekt att betala med PayPal.

    Så var det med det.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Så, stiften är bytta. De gamla var verkligen inte roliga. 
    Jag blir nästan lite fundersam på om det inte suttit i sedan den var ny? Markant lite kvar av elektroderna och jag tror den har kunnat tända lite hursomhelst, kanske därför tomgången var skum.
    Bytte även insugsbälg och lagade en vaccumslang och bytte en slang till vevhusventilationen, och släckte sen felkoden. Nu tycker jag verkligen inte att den lilla gula motorlampan borde komma tillbaka.

    Igårkväll gav jag mig istället i kast med handbromsen. Det såg ganska bedrövligt ut och det hela har hängt med i 13-tusen mil. Det föll bl.a ut en sliten trasig skruv som nog har varit orsaken till gnisslet. Handbromsbackarna har därmed kunnat flexa lite väl mycket därinne. Och självklart var fästena i värmesköldarna bortrostat.... så det blev att jag köpte nya sköldar. Dessa går inte att trä över navet och montera. Enligt BMW skall nav, hjullager och drivaxel ur för att kunna göra detta, men jag gjorde en slits i plåten och trädde över dem sidledes. Inget som påverkar plåtens funktion, men som spar oändligt med timmars jobb och pill. 

    Så nu var det friska prylar på Compacten både fram o bak och den går silkeslent och står även helt still när man parkerat.

    /Puppa.

  • Rabarbapuppa

    Värst vad dåligt liv det var i tråden, fixar ni inget själva?

    Vår BMW har börjat söla kylvätska.
    Efter att ha monterat av fläkten och börjat kika runt lite inser jag att det smyger ut vätska ur botten på expansionskärlet bredvid kylaren.

    Så nu blir det att beställa hem lite nytt. Funderar på om man skulle ta vattenpumpen samtidigt, verkar vara ganska bra priser på dem om man jämför med andra bildelar (andra märken). Tror jag iaf. 
    Och så borde man ta o byta ett par slangar.

    26.800 mil nu, hej o hå. Man får ligga i.
    Hunnit byta stift har jag gjort också, efter att bilen blivit ledsen o börjat gå på 4 burkar, med misständning på 1'ans och 4'ans cylindrar. 

    Annars då, bilen går bra?

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Schysst! Bra att höra.

    Nu har jag expansionskärl påväg hem.
    Och så en beställning på en vattenpump, det var så himla bra pris på nätet.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Det finns flera pumpar tillgängliga till BMW's M54 och M52-maskiner. Både FEBI, Thermotec, Vaico och lite annat, de flesta är "Made in Germany" och i mitt fall blev det en Mapco för 282:-

    Jag ringde supporten i en annan fråga och detta renderade i en rabattkod som gav ytterligare några procent av det priset, så jag måste säga att det var helt ok. 

    Eftersom stämplingen på expansionskärl var 2001, så är säkert pumpen sen samma årtal, dvs när bilen tillverkades, så jag tänkte det är väl bara en tidsfråga.

    Ett Mahle OC47 oljefilter till min Golf GTI blev det också - 60 spänn. Sjukt bra.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Jaha, det går ju som det går detta.

    Det börjar åtminstone bra. Expansionskärlet kom ur tillslut. Men inte sjutton ser jag någon spricka i botten, men det var ju faktiskt under kärlet det stod o kröp kylvätska... aja.

    Stolt över det lät jag det hela vila en stund och gav mig i kast med att byta vattenpumpen. Gick som en dans. Firade med en öl. 

    Åter till expansionskärlet, inser att bottendelen framför kylaren där den suttit ansluter till separat oljekylare - just det, eftersom jag har automatlåda.

    Läser kommentarer under en relaterad YouTube-video. "When the tank is removed you will notice that the oil cooler thermostat in the lower housing WILL break".

    Tittar på det som sitter i hålet - trasig termostat såklart...
    F.......!!!

    Bara att beställa en ny, och hoppas att jag kan få ut bottendelen av den som sitter kvar i anslutningshålet.

    Surt. Dessutom hittar jag en ny koppling (T-koppling, expansionkärl/kylare/returslang) som jag till min fasa upptäcker... är fuktig undertill!

    Det ska inte vara lätt tydligen.

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!