Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Rataxes skrev 2015-03-12 18:46:35 följande:

    Börjat med lite effekthöjande åtgärder på Buicken, Det blir inga dramatiska grejer, Kamaxel som motsvarar polisbilarnas, spridare likaså, modifierar luftintaget. Tänker bygga ett dubbelt avgassystem också. Det är ungefär vad man kan göra utan att behöva chippa om databoxen. Jag har 185 HK original, polisbilarna är specade till 210 HK. Ingen dramatisk förändring men nånstans ska man ju börja.


    Bra och kul åtgärder. Alltid kul att fixa lite själv med lagom budget, och någonstans få lite granna ut av det. Kommer du svetsa avgassystem själv eller? Annars antar jag att det kommer bli dyrt, för det brukar väl avgassystem vara?

    Jag tragglar på med mina BMW. På 330'n blev det ganska omfattande byten av slangar och kopplingar i kylsystemet. Det som började med trasigt expansionskärl växte och resulterade i byten av en hel mängd nya delar, kopplingar, ett par slangar, nya O-ringar, termostat till automatväxellådan, ny vattenpump etc. Men nu är systemet fyllt, luftat, och tätt. Bara för det så fick jag ett MMS av frugan igår, en bild på varningslampan för antispinn och ABS - garanterat givaren som börjar ge sig. Suck.  
    I övrigt är bromsskivor bak, inkl klossar och slitagevarnare beställt från Tyskland. 1067:- hem till dörrn.

    På min lilla 316 återstår flera åtgärder. Motorlampan är tänd och den varnar för trasig förvärmningskrets främre lambdasond. Har försökt få hjälp från Bosch med elschema men det gav ingenting. Vill mäta mig fram till om det är matningen till kretsen från bilen som är dålig, eller om det verkligen är tråden i lambdan som är paj. Har krupit till korset och beställt ny lambda. Surt. Hoppas få stil på det.

    Vidare måste den bilens framruta bytas, sprickor i synfältet och besiktning slutet av mars. Jag antar att jag även kommer få nedslag på framvagnsbussningar/länkarmar. Och så står den inför sin årliga service/stämpel i boken. Tusenlapparna flyger.

    /Puppa
     
  • Rabarbapuppa

    Bra jobbat Rataxes! 
    Jo, det brukar oftast bli bäst o längden billigast (om man värderar sin tid) att köpa helt nya slitdelar. Det där med ABS kan korrodera och dumma sig en hel del - tänker närmast på min 330 som sedan sist varit ett under av driftsäkerhet, peppar peppar. 

    Min Golf är sådär låg (om inte lägre) och jag köpte en domkraft som är nästan platt. Helt perfekt att rulla under med en liten gummikudde på. Den har röda eftermarknadslyktor och jag brukar behöva addera en reflex extra inför bes. 

    Vad har hänt då? Ptja, rutan byttes på min 316, och jag monterade min nya lambda-sond, det var mycket riktigt förvärmingskretsen som gått sönder. Med nya sonden släcktes motorlampan. 

    Har även köpt in alla delar för byte av vevhusventilation på den. 
    Den drar nu en liter olja per 50 mil och ibland kan man se (när man köar på tomgång) att den puffar rök därbak. Det lutar starkt åt att den inte ventilerar något vidare och att oljereturen ner till tråget är igensatt - troligen följer oljedimman med upp i insuget/förbränningen. Det där måste jag ta tag i nu i höst.

    Och innan besikting i vår - nya bussningar fram. Det slamrar ganska duktigt, så det får bli nya länkarmar o bussningar, nya styrleder och parellelstag.
    Komplett kit finns för 2400:- Lika bra att beställa redan nu. 

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Ja, och så har jag bytt vänster strålkastarspolare på min 316.
    Hela fronten måste ned, och den sitter dumt till och är mycket dyr.
    En kompis i som har 20% på delar på BMW fick köpa ut den åt mig. 
    Men nu läcker han ingen spolarvätska fram längre!

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Ja, det är lite samma när du äger tysk bil och köper delar direkt i Tyskland.(via nätet)

    Det är oslagbara priser. Just detta kitt kommer jag dock ta från Sverige, den killen har förbluffande bra priser på upphängningsdetaljer och det är tyska tillverkare på delarna, ofta samma underlev som BMW själva använder.

    Ja, jobbet är stort. Ska passa på att byta vevaxelgivare på samma gång. Bara idiotiskt att inte ta den i samma veva när man lossat allt. 
    I princip allt på insugssidan av motorn måste loss, inkl isuget självt (har även köpt insugspackningar nya att ta på samma gång)

    Så det blir ingen rolig historia, men inget som en normalhändig inte kan utföra. 
    Enligt YouTube är det ett ganska straightforward jobb. (bortsett från nån skruv som sitter förbenat illa till)

    Jag har gett mig tusan på att klara det så...

    /Puppa


     

  • Rabarbapuppa

    Jaså det är fart på dig Rataxes, bra där!

    Själv kan jag konstatera detsamma: Jag har fått tummen ur.

    Min 316 står på pallbockar sedan i måndags och arbetet med att nu demontera allt som behövs för att komma åt vevhusventilation är påbörjat. Ikväll kan jag förhoppningsvis påbörja det knivigaste i hela den operationen, att lossa insuget. 
    Det ska tydligen vara en b***ch att komma åt skruvarna. Den som lever får se.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Insuget är nu loss efter att ha spenderat fredgaskvällen på Biltema och köpt deras samlade lager av 1/4'' förlängare, hylsor o spärrskaft typ.

    Oljeseparatorn under insuget satt med tre Torqx, och det verkar vara majonnäs av olja/vatten ur samtliga tre hål i den, d.v.s jag skulle misstänka att membranet i den är slut och den verkar inte skicka olja nedåt tråget resp. fukt/luft uppåt.

    Nästa steg blir att montera ny separator och nya anslutningsslangar. Skall även ur med oljesticksröret och kolla att returen inte är igensatt.

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2015-11-09 19:25:01 följande:

    Vad fick du ge för alla delar slangar membran osv.


    Jag köpte egentligen alla delar i våras, så jag minns ärligt talat inte. 
    Tror jag gav ca 300-400 för cyklonen, kanske runt 600 totalt för tre slangar, sen ca 500 för en ny packning till ventilkåpan. Så totalt ca 1500, och detta var via Reservdelar24.

    Tillkommer lite kostnader, ca 800 för vevaxelgivaren. Den är man bara dum om man inte byter i detta läge. Och givare köper man inte pirat, så den tog jag original från BMW.

    Sen tillkommer lite småtjafs, nya O-ringar till bränlsespridare, ny O-ring till oljesticksröret. Det är i sammanhanget försumbart.

    Projektet går vidare, igår åkte oljesticksröret ur. Det är nu rengjort och kontrollerat. Det är tyvärr inte jättelätt att passa in det tillbaks ner i tråget, och nya O-ringen ska pressas ned i godset. Plockade efter lite möda ur vevaxelgivare också, men jag hade glömt att den O-ringen säljs separat så jag kan inte montera min nya givare förrän jag köpt ut en ny O-ring på BMW. 

    Puppa
  • Rabarbapuppa

    Då var bilen ihopsatt igen.
    Gjort:

    * Vevhusventilation inkl separator
    * Tätning oljesticksrör
    * Ny vevaxelgivare
    * Nya O-ringar till bränslespridare
    * Nya insugspackningar
    * Ny ventilkåpspackning
    * Renoverad vacuumpump till ABS/broms

    Det var jobbigt.
    Och bilen drar fortfarande olja. Fa..........!!!

    Nu blir det komptest och se vad som är stekt på den, kolvringar eller ventiler.

    BMW - en slags placebopremium

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2015-12-11 22:31:42 följande:
    Det där lät ju inget vidare Hur gick det med komptestet?
    72 mil kom jag mellan påfyllning 1 liter olja och gul oljevarningslampa, tills samma lampa tändes igen.

    Det lustiga var ju att komptestet var bra! Jag utförde det nogrannt och dessutom två gånger för att få belägg för siffrorna.

    Bilen har jämnt och bra komp över varje cylinder, avvikelse mellan två cylindrar är blott en bar och det är definitivt godkänt.
    Finns inget läckage av olja under bilen men det kvarstår att avgaserna luktar lite olja, och såklart behovet av påfyllning som indikation på att det verkar brännas bort.

    Om vi då via komptestet drar slutsatsen att ventiltätningarna är hela, så kvarstår frågan om oljeskrapringarna på kolvarna är igenkoksade. Man kan faktiskt få bra komp även om dessa har tappat sin funktion. Möjligen har de tappat spänsten och klarar inte att med sig oljan tillbaka i tråget, och att oljeresterna så att säga blir kvar uppe och tillåts in i förbränningsrummen.

    Dags för WD40-metoden på den motorn.

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa

    Det är Getrag som gör PowerShift-lådorna.

    Sitter i en helsikes massa av deras modeller, C-max, S-max, Galaxy, Fiesta, Mondeo, Focus, Kuga...

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!