Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Rataxes skrev 2018-01-10 09:15:59 följande:
    Ja det där är något som är bökigt! En del plaster är helt omöjliga att få lim att fästa på.

    Jo, det är kul, fast blir nog en hel del jobb och en hel del pengar innan den är som jag planerat. Motorn verkar slut, fast den går att dra runt på startmotorn. Bankar i lagren när den väl tänder. Fast jag har ju en annan motor att ta delar från. Har öppnat den och kollat, 4-bultat truckblock, ser ganska nyborrat ut, överdimension till 355", inga vändkanter. Med en 400" vevaxel har jag plötsligt 388" att leka med.

    Nästan 6,4 L istället för 5,7. Ganska lätt att komma över 300 HK. Får väl räkna på vad det skulle kosta... Viktigast är att först få bukt med all rost i alla fall. Tur att det finns ekonomiplåt. Beställt plåt för ca 10 000 redan...
    Härligt! Du verkar ju med andra ord ha kommit igång redan, och detta ganska snabbt?! Vilken årsmodell exakt är det? 83, 84 eller nåt sånt?

    /puppa
  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-03-10 18:50:11 följande:

    Har inte hänt så värst mycket i garaget. Fick hem en låda från Summit Racing med strokervev och tillbehör. Bytt alla lager i motorn, ny vassare kam och lite annat smått. Svetsat i nytt golv och börjat bygga en ny kabelstam. Gjort rent det som går spara av inredningen. Myyycket jobb kvar innan den rullar igen.


    Men rätt långt kommit ändå redan?! Imponerande.


    Jag har fortfarande inte fått tummen ur med handbromsspaken.
    Använder den tång att dra ut spärren i skaftet med. Funkar, men gillas ju inte av besiktningen så nu i vår, så jag får allt ta tag i det där nu. 

    Puppa


     

  • Rabarbapuppa

    Det var starkt jobbat måste jag säga Rataxes! Kul!

    Själv har jag lyckats segla in i god fart i en rondell med Jeepen fullastad (måste ha vägt 2500 kilo) helt utan bromsar. Givetvis fick jag möte i den.

    När jag fick hejd på ekipaget, lyckligtvis utan krock (men väldigt chockad mötande trafik) så såg jag att det formligen pissade ut bromsvätska höger fram. 

    Bromsröret måste alltså ha spruckit under förra inbromsning (en annan rondell) och gav därför noll bromskraft denna gång. Tvåkretssystem? Nja, låter bra i teorin men hjälpte föga. Tyckte inte det tog någonstans.

    Tog mig hem med svag handbroms och lågväxel. Lyckligtvis har jag en pensionär som kör bilverkstad blott 50 meter från mitt hem, så jag lämnade bilen dit eftersom jag inte har verktyg för att bocka eller nippla/kona kopparrör. Men först var jag på Hansen och köpte nya bromsslangar också. 

    I övrigt har jag (så sent som igår) monterat ur handbromsspaken ur Jeepen och ersatt den med en bättre begagnad dito. Jag saknade nämligen knappen för spärren på handtaget och det gillar inte besiktningen. Så nu ska bara mittkonsollen återmonteras och bromswire spännas, så ska det förhoppningsvis gå bra. 

    Börjar bli dags för kamremsbyte på min Golf 2'a också. Ligger en ny + spännrulle och glor på mig i garaget. Ugh..

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa

    Jahopp. Tillbaka från besiktning av Cherokeen, med en 2'a på spindelledsbussning vä. fram övre och undre.

    Det är inga konstigheter men behöver en speciell avdragare och själva jobbet är piss eftersom det ofta sitter fast som djävulen själv. 

    Ringde runt lite, fått ett par offerter. En Sthlms-firma som officiellt servar Chrysler, Jeep, Fiat återkom med vad som gav mig både chock och skratt. Total summa om 7300. Då visar det sig att man tar hela 2300 för reservdelen - ex moms. 
    Man gapar. 

    Beställde från Tyskland, från firma som många Jeepers använder. Ett kit, övre o undre, fraktat och klart hem till dörren, 643:- 

    Bokat tid nästa vecka med en kompis som har verkstad. 

    Under tiden har jag vårdat trösklar. Slipat rent från ytrost och smuts, lagt på rostskyddsfärg och sen underredsbehandlingsmedel. Nu ska själva trösklarnas yttersidor få lite snygg svart tröskelfärg också. 
    Hittat lite kosmetisk rost på dragkroksanordningen som jag behandlade för två år sen, så den ska få en liten påmålning också. 

    Så ska jag tömma och spola kylsystemet och byta vätska där med om det hinns innan semestern.

    /Puppa 
     

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-07-17 16:12:11 följande:

    Dåligt med verksamhet i garaget, på tok för varmt för att göra annat än bara oljebyte och glödlampsbyte. Som tur är fungerar bilparken oklanderligt.


    Samma här, jag gjorde ett olje- och filterbyte före vår långresa i Europa som blev hela 600 mil så det var vettigt, men nu flämtar man ju bara. Kan knappt tvätta en bil innan eventuellt schampoo och vatten torkar in innan man ens hunnit spola av. Helt galet. Någon SEN kväll denna vecka, om solen lugnar sig lite, blir det påmålning på trösklar på Jeepen. Annars ingenting.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Ja, jag har suttit ute på e.m och skrapat och slipat dragkroksanordningen samt trösklarna på Jeepen, och målat tröskelfärg och rostkyddsfärg och t-shirten har gått att vrida ur varje kväll. Men fint blev det. 
    Passade på att åka till en lika varm gör-det-själv och byta olja och filter också.
    Och igår tömde jag och spolade jag kylsystemet och värmepaketet. 
    Det är ju lite roligt det där när man ska lufta systemet och köra med full värme på för att få ut kylvätskan överallt där den ska vara, jag kan konstatera att jag INTE kommer frysa i vinter. Herregud vilken värme bilen producerar i kupén nu.
    Just rätta säsongen att testa detta.... 

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-09-30 15:43:47 följande:

    Sålt av den MB 190 som plockades ihop av de 2. Nätt liten förtjänst. Men säg det tomrum på gården som varar, en Opel Rekord av sista årsmodellen står och väntar på en donatorbil.


    Capricen har sprutats med kallpressad linolja under och i alla hålrum så den ska klara vintervägarna. Dubbdäcken från Buicken passar också. Upptäckte att bakrutevärmaren inte fungerade så det får bli felsökning när jag är ledig.


    Hur funkar linoljan, stelnar den till då eller hur vet man att den är kvar efter ett tag? Jag har bara använt linolja på trä. (men även betong) 
    Jag behöver underredsbehandla min Cherokee XJ. Har gjort en del jobb under trösklar etc men skulle behöva gå över det övriga av botten på den med nåt kladdigt.  

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Decx skrev 2018-10-02 10:37:11 följande:
    Börjat använda en blandning av rå linolja/tectyl och tillräckligt med nafta för att få det sprutbart. Funkar faktiskt riktigt bra och blir lite hållbarare än bara linolja. I hålrum o så blir det endast linolja. Blir halvstelt men tar ett tag, undviker grusvägar och ösregn första veckan iaf.
    Jag förstår. Låter bra. Du kör vanlig sprutlacks-verktyg kopplad till kompressor eller? Skulle du möjligen kunna berätta hur stora delar av varje komponent du blandar? Tectyl/Linolja/Lacknafta 40/40/20 typ eller? 
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2019-07-15 14:02:40 följande:

    Hur går det mer erat mekande?


    Det går "sådär".
    Vi har flyttat, och jag har inget garage. 
    Eller rättare sagt: Jag har numer dubbelgarage, men p.g.a flytten och husrenovering så är det fullt med verktyg, flyttkartonger, virke, sågbockar och dyl. Framöver ska även detta garage få sig en överhalning, jag har börjat med att låta installera en rejäl eldriven port (den förra var ju påväg att ruttna bort). 
    Så kör vi el/belysning och målning på det. Sen hyllor och arbetsbänk. SEN kan jag nog börja skruva lite igen.

    Bilarna har gått bra, eller... nja, koppling och svänghjul på min Mini hade gett upp, inget jag klarar själv utan lyft och en massa tid (som jag inte har) så det fick bli min verkstad som tog det. Men nu är han som ny igen! Och så har vi AC'n som inte kyler på min Mercedes.... det måste jag adressera nu. 

    Igår bytte jag bromsar på en kompis Mercedes S350. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Confused87 skrev 2019-09-17 13:28:06 följande:

    Hej på er!
    Jag är ingen meckare men jag är rätt stolt ändå över vad jag åstadkom i helgen. Fick en fix idé om att jag ville byta bromsskivor och belägg själv istället för att lämna in på verkstad som jag annars skulle gjort. Läsa i Haynes och se youtube filmer gjorde mig ännu mer pepp. Ett mindre missöde med kolven fick mig dock att tvivla rätt rejält men med guidning och pepp från en kompis lyckades jag :) För mig som bara bytt däck och några lampor förr så var det här ett stort steg!
    *stolt*

    P.S. Bilen både rullar och bromsar som den ska ;) D.S.


    Kul! Grattis, och bra jobbat!


    Det är så det börjar för många. Till synes jobbiga jobb på en bil, blir till slut inte jobbiga alls utan bara en serviceåtgärd som man klarar själv. Innan man vet ordet av, så är man igång och reparerar/byter något annat.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Hur går det alla gör-det-självare?

    Jag har fortfarande inget garage (jo jag har, men får inte in nån bil än) - totalrenovering hus tar all tid. 
    Har lyckats få ett stenskott på min nya vindruta. Blir så förb... 
    Ska iväg till glasmästaren som brukar kunna limma i lite. 
    Har fyllt i en liten lackskada på min andra bil. 
    Så inte mkt att rapportera från mig.

    Besiktningar hägrar denna och nästa vecka för båda bilarna. 

    Kör hårt!

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Confused87 skrev 2019-10-14 14:48:42 följande:

    Här åker jag på 12tusen mils servicen snart.. Det är lite över mitt huvud så den kommer kosta på... :(
    Så nja.. Går väl inte så bra här heller :P


    Jag åkte på 15.000-mila på min ena. Det var inte så farligt, noterade att utöver det vanliga så var det byte bromsvätska bara. 

    Men så blev det backning på besiktningen igår, blinkersen i backspegeln har lagt av - jag har inte ens lagt märke till det. Självklart nån LED-historia så jag måste skaffa en helt ny enhet. Får väl beställa och sen bryta upp spegeln byta ut. 

    /Puppa
Svar på tråden Mekarskryt!