Forum Motor - Fritid & hobby
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mekarskryt!

    Tor 13 dec 2012 08:29 Läst 246609 gånger Totalt 605 svar
    Visar endast inlägg av Rabarbapuppa - Visa alla inlägg
  • Tor 13 dec 2012 08:29 #3

    Det är rätt vidrigt...
    Polarn bytte kupéfläkt på sin Golf IV häromveckan i minus 10.
    Lampor är helt sjukt, läste Frontlines inlägg ovan, det är ju för fan helt besinningslöst.
    Byggde om Xenonet på en Audi S6 från gamla D1'or till nya D2S med ny elektronik för ett par år sen, men det var på sommaren. Tog bättre delen av en hel dag i anspråk. Sen nya dämpare och nya fjädrar, riktigt jädra lastbilsmeck på de där stora tyska vagnarna. Vidrigast och mest klaustrofobiskt var att byta handbromswire'ar på samma bil. Fyrhjulsdrivet ju med en stor fet kardan ivägen. Verkstadshandboken dikterar nedtagande av avgassytem för denna operation men med fingrar likt sånna där långa italienska bröd-pinnar så gick det ändå...

    Värst var nog farsan, rev ur motor (och monterade i en ny) på en Saab V4'a i en vindpinad carport mitt i vintern. Men det var runt 1975... riktigt rallymeck.

    /Puppa 

     

  • Fre 22 feb 2013 08:20 #5
    Isfjord skrev 2013-02-21 20:47:13 följande:
    Kopplingsbyte på K70 går lätt på 20-30 minuter utan rutin eller specialverktyg. Enklare än att byta glödlampa på många moderna bilar
    Tror fasen det, men nu pratar du ju om en bil från tidigt 70-tal.
    En längsmonterad 1600-kubikare i en relativt rymlig kaross/motorutrymme.
    (min farfar hade en VW K70)

    Allt var lättare på äldre bilar.
    Utom kanske bromsskivor, för de satt väl inne vid växellådan på just K70'n... 

    /P 
  • Mån 25 feb 2013 10:19 #8
    Isfjord skrev 2013-02-22 18:40:06 följande:

    Många småskruvar, annars var de också ganska enkla. Problemet var att oken satt med en föregångare till det som blev Torx. Hittade ett par på skroten som satt med insex, köpte dem och renoverade. Sedan tog jag vinkelslipen på de gamla
    Generellt var det en ganska avacerad bil, men även lättmekad. Indviduella ventilkåpor till varje kamlyfftare som lossades och monterades på någon sekund vardera utan packningsbyte. 
    Ja det var en intressant vagn det där, helt klart. Faktum är att jag tror den hade rätt trevlig gång också. Minns att både farfar och far min var nöjda, den gick bekvämt och hade fin väghållning. Synd att rosten tog dem. 
  • Tis 26 feb 2013 10:02 #11

    Min BMW luktar bränt.
    Det är rimligen ventilkåpspackningen som trycker ut lite olja som garanterat hamnar på grenrör eller kat.
    (även om jag faktiskt inte ser nåt läckage)
    Jag har köpt allt jag behöver för själva bytet, men måste bara hitta tiiiiiiiiiiiid. Alltid denna tidsbrist med småbarn och hus och jobb. Suck.

    /Puppa 

  • Tor 14 mar 2013 08:38 #14
    Topps skrev 2013-03-13 22:06:00 följande:
    Saab 95
    lamporna fram under 10min för Position, hel och halvljusen. Stötdämpare bak båda sidor under 30min.
    Koppling med hjälp av en vän på under två timmar. Växellåda under tre timmar med samma vän. Turbo 40min.
    Bakre avgassystem 15min. Generator 30min. Packboxen som brukar läcka vid veven 20min. Jag skruvar en hel del saab. Vet man vilka verktyg och vart allt sitter så går det undan. 
    Otrolig prestanda, imponerande!

     
  • Fre 15 mar 2013 08:47 #15

    Parkerar på macken, går in och köper tuggummi, kommer ut och ska åka iväg, bilen startar inte.
    Går runt men vägrar tända.

    Får gå till jobbet.

    Får idé att det kan vara tändspole, ber farsan (som är nära ett Biltema) att köpa en ny som passar.
    Åker tillbaks till macken i hans bil med pannlampa, Torqx-mejslar och jordkablar, kopplar loss kablaget till gamla tändspolen, testar att koppla in på nya, jordar den, och bilen surrar igång.
    Bara att slita lite med monteringen i -9 på parkeringen och sen tuffa hem.

    Tändspole Biltema 369:- + en del åbäk.

    Fundering: Eftersom jag inte fick loss dimljuset som döljer öglan för bogsering, hade jag således behövt bärgare. Sen den obligatoriska felsökningen på VW, sen felkonstaterandet och en VW original tändspole 1200:- samt jobbet för mecken att göra bytet..... vad hade notan hamnat på?

    /Puppa

     

  • Fre 15 mar 2013 10:03 #17
    ander25k skrev 2013-03-15 09:22:30 följande:
    Är det en bil med en sexa ? så är det ganska mycket pyssel , bytte på en 330 i på vintern , tog 2 dagar för mig Glad men då fixade jag även vevhusventilationen och tvättade allt noga .
    Det är en 330i Touring.

    Var på Bavaria i Solna igår och köpte totalt 7 komponenter för 2246 SEK, för hela vevhusventilationsbytet.
    Jag misstänker ju att det är en igensatt vevhusvent som påverkar ventilkåpspackningen, alt. att olja kommer ner via tändstiftens hål p.g.a det.

    Jag tänker försöka ta båda jobben i samma sväng.
    Tror att detta är listat, för den normalhändige, som ca 2 timmar drygt för packningen och 3 timmar drygt för vevhusvent. Vi får väl se. Ser inte fram emot TVÅ dagar dock.

    /Puppa 

     
  • Fre 15 mar 2013 10:44 #19
    ander25k skrev 2013-03-15 10:31:21 följande:
    Packningen torkar , och bara att pilla bort den kan ta 2 timmar , så oöm damsugare kan vara en bra ide , och gärna ett bra ställe att rengöra ventilkåpan .
    Den sticker fram lite under ventilkåpan ser jag, petar på den med nageln och den känns fräsch. Men vi får väl se... garanterat inte lika fräsch som min nya som ligger på arbetsbordet och väntar iaf.

    Tack för tips, har en "byggdammsugare" och räknar med att behöva slabba med avfettning/fotogen för att få bort oljerester i samband med vevhusvent-jobbet. Har nytt oljesticksrör också så det blir nog najs.

    /Puppa

  • Fre 22 mar 2013 13:53 #20

    Suck pust stön.. bytt vevhusventilation och ventilkåpspackning på BMW 330'n nu i veckan.... bara det sista är kvar, sätta dit några kosmetiska platslock och kupéluftfiltret och fixa en vacuum-slang som var så torr i nippeln att jag fick den i handen. Sen såklart uppstart och se att allt funkar som det ska.

    Och det sista jag gör är att tappa ned ett litet spärrskaft framför kylarfläkten så det hamnar längst ned i detta trånga motorrum. Ålar ner armen och får tag i det, och...... spräcker ett fläktblad. ArgghhHH!!!

    /puppa 
     

  • Fre 22 mar 2013 16:26 #22
    ander25k skrev 2013-03-22 16:16:03 följande:
    En helt vanlig mekar dag Glad när man tror att man är klar , så händer nått oväntat.
    Exakt!!
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll