Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Noname00 skrev 2013-12-21 16:08:24 följande:
    Jahopp, ryckningar och oljelukt ibland lysande motorlampa dessutom dags att byta tändstift.
    Så  det blir ventilkåpsbyte och vevhusventilation med hela oljeseparatorn på samma gång.
    BMW?

    Själv hfick jag frispel i jul/nyår när oljestickan på min 316 ti Compact uppvisade vit gegga.
    Men jag har inga som helst andra symptom på att toppackningen skulle ha gått, så jag kör vidare. Troligtvis är det fukt/kondens p.g.a för korta turer till och från stormarknaden etc. Tog en rejäl sväng på en 30 mil och gegget försvann i stort sett. Och så gick en H7-lampa. Men det gick ju bra att byta. 

    Överväger ändå byte av vevhusvent på Compacten, läste på lite och jorå, det är mycket riktigt en bitch att byta detta även på denna motor. Suck.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-07 12:08:23 följande:
    Sånt är jättevanligt och beror på kondens.
    Ryckningarna och lukten kommer från dålig ventilkåpspackning och då byter man vevhusventilationen också inte så stort jobb på E39.
    Hade jag haft garage eller garageuppfart så hade jag gett mig på det utan tvekan.
    Jag hade lukt (bränd doft) på 330'n så jag skulle byta ventilkåpspackning.
    Men jag frågade mig själv varför oljan ville ut den vägen, så jag passade på att byta vevhusventilation, separator och oljesticksrör och ja, det mesta i den vägen. Alltså, "svårt" är det ju inte om man vet vad man gör, men så djävulskt trångt och jobbigt tyckte jag.
    Efter det bytte jag ventilkåpspackning. 

    På N42-maskinen som sitter i min Compact så måste bl.a hela insuget av enligt uppgift, för bytet av vevhusvent.

    Kanske är lättare på BMW e39 då som sagt. Mina bilar är E46'or.

    /puppa
  • Rabarbapuppa

    Ja, jag bytte till helt nya BMW originaldelar. Då fick man dessutom den uppdaterade varianten som är isolerad.
    Plasten i mina gamla slangar (330'n är en 02'a) var väldigt spröd. (även om den inte var så grisig eller igensatt egentligen) 

    Min 316 är en 04'a. Har gått 12.000. 

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-07 18:45:29 följande:
    Vad gick delarna på och hur lång tid tog det.
    Var nåt av rören helt igentäppta?

    Eftersom jag valde att köpa även nytt oljesticksrör (dyrt, ca 800 så gick det nog totalt på ca 2000:- 
    Slangarna, de är några stycken, är lite märkligt prissatta, någon kostar nån hundring, nån annan krök kostar det dubbla, och separatorn såklart, kostar lite mer. Men men, så är det. Jag har kvitto kvar, jag kan kolla hemma sen. 


    Inget av slangarna/rören på min befintliga v-vent var helt igensatta men oljereturen in på oljesticksröret var bra gojsig och den som nog såg sämst ut. Att rengöra det röret tar sig goda tid, men jag köpte som sagt nytt istället. Även den slang som löper in på oljereturen var mycket torr och dålig. Separatorn sitter under insuget och får ofta gå rätt varm, min bil har gått 25 tusen mil och hade som sagt den gamla ofodrade v-venten, så det är rimligt att anta att den aldrig bytts. Separatorns plast var spröd och skör, sprack under det att jag undersökte den lite mer "fysiskt". Även rörändar upp till insug och dylikt var hela och inte speciellt igensatta. Men så fort man moterade loss så sprack de lite efter alla år av motorns värme.

    Nu tog det flera kvällar (säkert varje kväll under kanske tisd-fred) för mig att få klart detta totalt sett. Men det behöver inte ta lika lång tid för någon annan som det tog för mig. Anledningarna är följande:

    1) Det var första gången jag gjorde det, och jag var mycket nogsam och lite försiktig. Det ödade lite tid.

    2) Jag utförde samtidigt byte på i stort sett samtliga luftbälgar in till trottelhuset också - något som adderade kostnad men såklart även tid, då det är trångt med klämmor och injustering av dem. Men jag hade läckage i gummit på nån av dem så jag ville byta i stort sett allt.

    3) Jag råkade ha av änden på en skör vaccuum-slang och fick tillverka en korrekt skarvning - adderade lite tid.

    4) Monteringen av nya separatorn tog tid. Den monteras med skruv som sitter i vinkel i ett läge under insuget där man inget ser. Bara pilliga fingrar, känsla och ibland knepiga förlängningar på spärrskaftet behövs. Problemet är att separatorn sitter jättetrångt som det är - och det du sen monterar är den fodrade varianten, som således är mycket tjockare och klumpigare än den ursprungliga - d.v.s det blir ÄNNU trängre att montera i än att montera ur. Detta tog (för mig) absolut längst tid. Behöver dock inte ta det, är man hårdför och vet exakt vad man gör så kan det gå snabbare. Men faktum kvarstår att det ÄR knepigt.

    5) Det är många kontakter och elektriska kopplingar i samband med urmonteringen - jag var försiktig och märkte dessa med lite tejp så att jag inte skulle glömma någon av dem vid imonteringen. Samma med detta - vet man exakt vilka de är och vart de går så behöver man inte var lika långsam som jag.

    Ja, sen bytte jag ventilkåpspackning också, den gamla var som glas. Man får vara mycket försiktig när man knackar bort bitarna så de inte hamnar i tändstiftsbrunnar eller att man skadar godset i toppen.  

     


    Rataxes skrev 2014-01-07 20:43:53 följande:
    Är det något vanligt "fel" på BMW, det här med vevhusventilationen? Jag vet att Saab hade problem med det för en del år sedan.
    Vet inte hur det är på andra modeller men nu pratar vi E46, och ja, de har känslig vevhusvent. Känt fenomen. Blir ofta kondens i den (som fryser och täpper igen). Den ligger exponerat på ett sätt som tydligen gör att den får kall luft på sig under vintern. F.o.m 2003-2004 ska gäller den reviderade upplagan, så kallad "Cold Weather version" som är fodrad med skumplast. Köper man delarna idag (i Sverige), då är det den fodrade man får.

    Jag kör numera med skydd i njurarna i grillen, för att minska mängden inrusande kalluft på vintrarna.

    Avslutningsvis så använde jag även en extra dag på att försöka förstår varför bilen inte startade efter att jag bytt allt. Men det är en annan historia.

    /Puppa



  • Rabarbapuppa
    LinnElin skrev 2014-01-10 11:52:38 följande:
    Det är ingen dragster utan en Toyota Celica från -85. Bakhjulsdriven rackare med bakvagn från en E34 (540) och en m50b25 motor som ska turbokonverteras. Tanken är att vi ska köra 4to6. Man är inte direkt gjord av pengar...
    Jaha, okej. 4-6 är någon ny klass va? Med ganska fria tyglar som jag förstår, förutom att det måste vara fjädrat på alla fyra hjulen och lite sånt. Antar att turbo och kompressor och lustgas och sånt är tillåtet.

    Det låter kul. En fråga: Hur vet du hur snabb eller långsam du och/eller bilen är? Var kan man "träna" med bilen innan man vet vilken klass man tillhör o så?

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Jahopp, då lade kupéfläkten av i kombin. Tackarrrrr
    Mitt under färd i snöglopp och bilen full med barn i fuktiga overaller. Det immar något så in i bänken.
    Fick sitta med gummiskrapa på insidan av rutan (tur jag hade med mig en sån!) i fem mil.

    Misstänker väl inledningsvis effektesteget till fläkten. Det som tidigare kallades effektmotstånd men med min vanliga tur är det väl fläkten själv som skurit. Vi får se. Tror BMW ska ha 1000 spänn för reservdelen så vi börjar väl med någon tysk reservedels-sajt på nätet tror jag. Brukar bli billigare.

    Suck.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-21 00:06:20 följande:
    Om det inte gnisslat om fläkten innan så är du nog safe.
    om du vill nå mig i frågan så vet du vart jag finns på autopower.
    Nä det tycker jag inte, den har skött sig bra (ljudmässigt) men nu hade den börjat tveka lite och ha egna idéer om när den den skall gå etc, och nu sist så la den av helt. Jag har beställt ett effektsteg på Autoteilemann.de och hoppas att det kommer snart. 423 spänn. 

    Tack för support

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-01-23 19:52:02 följande:
    Det brukar gå sönder så har du tur så det det som är felet.
    Ja precis, AP har hur många trådar som helst om det. Hoppas att det är just det.

    Nytt fel uppträtt på min 316ti Compact. Hade den inne på service i senhöstas och bad samtidigt om att få handbromsen spänd, spaken tog så himla högt upp.

    Nu känns handbromsen bättre men häromdagen började ett irriterade ljud. TjipTjippTjippTjipp under färd. Som en liten fågel i bromsen. När jag försiktigt drar i spaken under färd kan jag få ljudet att ändra ton, alt försvinna helt. Undrar vad det kan vara. 

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Fullständigt enig med Rataxes.

    Cherokee av äldre snitt. Vad kan gå snett liksom? Inget du inte kan fixa själv, rimligen.

    Subaru har dock erkänt hyfsat snordyra reservdelar. Men bra bilar.

Svar på tråden Mekarskryt!