Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Noname00 skrev 2014-02-28 23:00:26 följande:
    ELM 327 kan du läsa av airbag och abs m.m. med din?

    Inte alla som klarar Airbag o så, vet att det finns en som är billig och som endast kan det.
    Det är SRS-kod den kallas. Den jag är inne på nu ska enl. uppg klara SRS.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Dåså, då var vi på Opus Bilprovning imorse med 330'n.
    Och däääääääär gav kamaxelgivaren utslag på Opus scanner. Bilen valde förövrigt att dö under bromstestet (men startar snällt igen) och även igen, i samband med avgasproven. 

    Nu förklarade jag för besiktningsmannen att detta fel inte uppträtt på länge men nu de senaste dagarna faktiskt börjat dyka upp igen. När jag själv läste felkoderna för ett par veckor sen, då fanns inte felet, men nu dök det som sagt upp. 

    Så det blev tre anmärkningar - dels ovan fel, samt "torkarblad höger skadat", och det kan jag kanske tycka är en lite larvig "underkänt-punkt" (nya torkarblad redan inköpta förra veckan, men ej än monterade) däremot var den tredje punkten ganska bra att veta, det har kommit en del rost på ett av bromsrören. Dels tvärgående, och sen efter dess nippel/koppling även lite längsgående.

    Jag behöver inte komma tillbaka för någon av punkterna, men de måste vara åtgärdade tills nästa år.

    Ikväll byter jag kamaxelgivare (båda två) och monterar nya torkarblad.
    Till våren bokar jag (verkstan) för bromsledningsbyte, jag tror inte jag pallar själv.

    /Puppa

  • Rabarbapuppa

    Så, då var kamaxelgivare bytta. Båda två.
    Den som skulle vara lite lurigare att komma åt visade sig vara den lätta. Gick på en timma.
    Den på avgaskammen sitter längst fram och skulle vara enklare, men där satt kontakten som djävulen själv så den tog tyvärr minst lika lång tid och en del svordomar. Men men, det gick ju det med. 

    Puppa

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2014-03-28 11:38:39 följande:
    Sedan några dagar sitter de nya sommardäcken (de var rejält tunga) på GMC:n, upptäckte att skivorna som såg så fina ut när jag köpte bilen var rätt rostiga och repiga på insidan, det blir till att beställa 4 nya + belägg. Lika bra att byta parkerigsbromsbeläggen när jag ändå har isär allting. Runt 6000 går rubbet på om jag tar det från Hansen Racing. Får fundera på om jag ska ta det direkt från USA istället. Frakten går på mer än vad grejerna kostar, bromsskivor väger en del... Det blir ju lite kukigt om de råkar skicka fel också, 6000 är ju inte så blodigt jämfört med vad en del får betala.

    Fy bubblan.
    Jag beställde skivor + belägg (inkl slitagevarnare) för framvagnen på min BMW 330, från Tyskland. 1008:- 


    Fabrikat Meyle, d.v.s kvalitetsprylar (i mittemellanregistret)

    /Puppa

     

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2014-03-28 20:19:21 följande:
     En bil på 2500 kg tomvikt + ett släp på kanske 3000 kg skämtar man inte bort.
    Sant.
  • Rabarbapuppa

    Jaha, i lördags var det dags att fråga sig varför gula motorlampan tänds på lilla 316-BMW'n.
    Tomgången har varit strulig också och det har varit ganska jobbigt att köra kö-körning i Sthlms-trafiken.

    Det var ju lite halvintressant, min misstanke skulle ju vara tjuvluft då lampan verkar tändas upp med ett antal dagars mellanrum trots inga andra problem med bilen. Tog isär det mesta som liknade gummi och plast på insugssidan för att inspektera. Men det såg inledningsvis okej ut. Testade med startgas också men får inget direkt annat utslag på tomgången för det. 

    Men så tog jag ur den så kallade resonansboxen, belägen under luftbälgen, efter LMM i raden och såg detta:


    i.imgur.com/0LZ9FpO.jpg

    Det där hålet kan ju inte vara sunt. Någon har vid tidigare service inte satt tillbaka dessa komponenter korrekt, så öglan som boxen ska fästa i var inte fast, och boxen har legat o skavt mot ett remhjul och slitits ned i botten. 

    Lagade med svart silikon som tätning, så får vi se nu om det var det som var felet. Annars är det väl lambda då kanske....

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-08 19:17:55 följande:
    Själv hade man otroligt dålig gång när motorn blev varm motorlampan har kommit och gått men har varit konstant de senaste månaderna.
    så jag gick in för ventilkåpspackningsbyte.
    Det var helt kruttorrt i brunnarna för tändspolarna så jag hade mina aningar att det inte var det som var felet men inte kan lämna tillbaka grejerna så gick jag in för byte då den läkt på utsidan.
    Packningen var hård som glas och gick sönder när jag skulle ta bort den.
    Sparsamt med blå silikonpackning i halvmånarna.
    Tror jag fick till bytet ok det går inte riktigt att göra fel, man gör rent ordentligt och lägger på packningslim tunn stränk enbart inte centimetertjock monterar tillbaka omgående och drar skruvarna tills det tar stopp.

    Bilen gick lite ojämnt i början men sen stabiliserade den sig motorlampan släcktes efter ett tag men kom tillbaka vid nästa körning.
    Enda skillnaden är att den går inte dåligt på tomgång förut var det som att den gick på 5 cylindrar.
    Börjar undra om inte vevhusventilationen är tilltäppt.
    Ja det var nog rätt gjort att ta den där packningen. Jag bytte ju när min osade bränd olja och hade samma erfarenhet, packningen var verkligen som glas. Tog sin modiga tid att få loss, då man får vara försiktig att inte skada godset i toppen. Min motor gick dock bra, men jag funderade ändå på varför den tröck olja genom ventilkåpspackningen, så min slutledning var nog att det var vevhusvent, så jag bytte den med.
    Detta var på min 330.

    Just nu joxar jag med min 316 - och trots min tjuvluftsspaning från i helgen som jag trodde skulle ge resultat, så tändes den jäkla motorlampan IGEN. En vecka har den varit försvunnen.

    Tomgången dippar var 10-15'e sekund. Ligger på ca 800 varv sen bara droppar den och bilen liksom "hämtar sig" ner på 400 varv, sen upp igen på 800. Jädra skumt. I övrigt går den ju bra?!

    Aja nu har man letat lufttjuv så det var väl steg ett, så får man väl gå vidare  nu då. Stift? Lambda? Kamaxelgivare? Ja vem vet... 

    /puppa
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2014-04-08 21:50:33 följande:
    Det där låter som tjuvluft helt klart , du har kollat alla bälgar och allt?
    Med så mycket pendlande så borde du kunna hitta det.
    Prova ett röktest, går att göra själv med En cigarr en slang och silvertejp.

    Jag börjar tröttna rejält på min gamla E39.
    Ja ja, jag hade bort luftbox, LMM, gummibälg och kollat slangar o donat. Hittade ju ett förslitningshål under resonansboxen enligt mitt inlägg ovan, men det tätade jag ju. Men fortfarande håller han på.

    Hur röktestar jag? Blåsa rök in i luftfilterboxen och se om de kommer ut nånstans där det inte ska?

    /Puppa
Svar på tråden Mekarskryt!