Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    Rataxes skrev 2017-10-10 16:02:57 följande:

    Det där med avgassystem är en förbannelse. Känner igen det där med att behöva plocka ner, kapa, provmontera igen osv.


    Jag byggde ihop ett dubbelt system till pickisen, med bara en liten dämpare bak på var sida. Det mullrar gôtt men inte så farligt med resonans inne i bilen. Eftersom jag hade 2 katalysatorer liggande så tog jag faktiskt och kapade ner och svetsade in dessa trots att det inte behövs. Lite miljövän kan man ju vara när det är gratis, och det gjorde ingenting varken på effekt eller förbrukning. Däremot fick jag beröm på bilprovningen för perfekta avgasvärden på en gammal bil.


    Nu står jag ju med en extra motor/växellåda och ska väl försöka hitta något lämpligt objekt, personbil eller Pickup att stoppa ner dessa i. Helst en '68 eller äldre så man kan åka besiktningsfritt också. Folk ska ha alldeles för mycket betalt för rena sophögar bara. Ska man ha något vettigt så kostar det ju uppemot 100 000... Pilsnerskick är inget för mig.


    Ja du har helt rätt, och jag blev varse att när jag bygger nåt, bygger jag ordentligt. För att få ner det nya system jag monterat för att justera/kapa, det var även det ett bekymmer. Låååångt instick i ljuddämparen, närmast sugpassning och lite avgaspasta - det satt! 

    Nästa steg är centrallåset. Förardörren förblir låst när centrallåset öppnas. Det är låsknappen som bara orkar halvvägs och jag tvingas sträcka in armen från bakdörren och trycka till den manuellt. Okej med mig, men frugan som är kort sträckte sig under den manövern igår och är nu sur och menar att det måste åtgärdas. Håhåjaja, blir väl att ta ner dörrpanel och gå loss med WD40.

    Kul med en motor till "övers" i alla fall! Kan du inte hitta någon skön El Camino 70'a eller nåt? Antagligen svårt som du säger, till rimligt pris och skick...
    En annan USA-bil jag fått upp ögonen för är GMS Jimmy. Skulle verkligen kunna tänka mig en sån, cirka 70-tal. 

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-10-16 19:08:33 följande:

    Har en del problem med min chevrolet captiva som jag måste lösa, abs antispin och antisladd + styrvinkelsensor lyser, med felkod för styrvinkelsensor + givare höger bak.

    Bytte givare höger bak men felkod består och lampor lyser.
    Misstänker fel på abs modulen.


    Och det är ingen j-a Kina-givare du böt till hoppas jag?
    Dessa ger ofelbart noll eller fel resultat. (tro mig)
    Och innan du river modul - hur är status på ABS-kransen bak? 
    Skruvat mycket BMW och varit med om att givare var (troligen) ok men ABS-kransen var rutten/rostig/dålig. 

    Bara en chansning/tips.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa
    Skalmans skrev 2017-10-27 03:05:22 följande:

    Saab 9-5 -07 Monterat löstagbar dragkrok med förstärkningar och elsats i minus 6 grader, bytt 1 backsensor, dragit pluskabel till slutsteg, monterat dubbel-din Stereo, bytt bromsklossar fram, byt xenonlampor halvljus, bytt lampor helljus, bytt kromet runt lyssna till hirsch matta krom.

    Saab 9-5 -09 Monterat löstagbar dragkrok, bytt servopump, bytt turbo, bytt 1 backsensor, bytt xenonlampor, bytt helljus lampor.

    Byter olja, tändstift och filter varje år på båda.

    Sommar och vinterdäck byts varje år.

    Saab 9-5 V6 Griffin -99 bytte jag kupefläkten på när det var 10 grader ute.


    Hårdmeck!
    Det gillar vi. 

    Jag har ett djäkla trångt garage så det blir mycket ute också tyvärr. Min Jeep fick också ny kupéfläkt ute på uppfarten, men det är (även om det inte är direkt barnsligt enkelt) säkerligen betydligt enklare än på en Saab, för Saaben är nog trängre att komma åt. Effektsteg till kliman på min förra BMW satt mycket illa till, men det gick det med. 

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-12-01 07:01:38 följande:

    Nu har man bytt regulator på chevan.


    Schysst!

    Har bytt skivor o belägg fram på Minin hemma i trång-garaget.
    Och så en "stämpel-i-boken"-service på BMW. Kostar lite men jag pallade inte stå o såsa med olja o skit i garaget denna gång. Jag gör alltid "mellanservice" själv med ny olja, filter, microfilter och luftfilter, men denna gång var det dags enligt serviceboken så det lämnade jag bort av lathet. 
    Jag gör mest drygmeck själv märkligt nog.

    /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Jaha, god jul på er alla gör-det-självare!

    Jag avslutar året med att knappen/spärren på handbromsspaken i Jeepen flög all världens väg och inte med lätthet kan återmonteras. Så det blir väl handbromsbyte i julhgelgen om jag kan få tag på en.

    /Puppa  

  • Rabarbapuppa
    Rataxes skrev 2018-01-07 14:37:00 följande:
    Hur har det gått?

    Själv så blev jag med en bil till...

    Köpte en 80-tals Camaro Z28 av ett dödsbo. Bilen har varit avställd mååånga år, tyvärr hade den även stått ute de sista åren med allt vad det innebär. Priset blev dock därefter. Det viktigaste: F97B i registreringsbeviset!

    Än så länge har jag bara tagit ur den mögliga inredningen (som är hel för övrigt) och kapat ur rost i golvet.
    Nja, tipset var tvåkomponentsklister.
    Att trä på fjäder och sen trycka fast knappen igen över denna och stången till spärren som ju löper genom handtaget. Sagt och gjort, valde en kraftig och giftig historia från Bauhaus. Blandade lim o härdare, smetade i hålet i knappen och tryckte fast och fixerade sedan det hela med silvertejp. Fick stå o härda i nästan fyra dagar, men direkt jag lossade tejpen så.... pjong! Flög knappen igen. Det fäster liksom inte. 

    Fick tag på en kille som sålde mig en komplett begagnad spak med fungerande knapp för 200 spänn, så det blir till att krypa under o lossa vajrar och sen ta loss mittkonsoll och byta hela spaken. Mera tid i garaget m.a.o, håhåjaja. 

    Kul med Camaron!! Grattis!!

    /Puppa 
Svar på tråden Mekarskryt!