Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

    Mekarskryt!

    För att besvara två frågor på en gång:

    1) Jag har hållt på med hjul/fälgar/spacers/inställningar/sänkning/camber/väghållning.

    Åtminstone på hobbynivå, så "expert" är jag inte, men som svar på frågan: ja jag har hållt på med spacers och navringar.

    Du kan flytta fälgarna - men har de båda bilarna samma bultmönster? Och så får du ha koll på ET (inpressningsdjup) på dem, hur mycket du ev. måste spejsa ut de du tänkt montera. Och navhålet på Clio-fälgen är väl större än Seat'ens, som borde vara 57.1 mm. Så det blir navringar.

    2) Ja köp dem. Om dina bakskivor är fina, skit i o köpa bak. Du har jobb nog så det räcker.

    /Puppa.

     

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-01 12:51:06 följande:
    Kan man köpa navringar på Biltema?
    Nej,

    Du går in på lokala däcksfirman och köper sånna.
    Eller så köper du på eBay, det brukar jag göra.

    Det var alltså navhålet du funderade över, inte spacers som flyttar fälgen utåt (påverkar ET)

    Puppa
     
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-04 09:10:12 följande:
    Navhålet är det. ET inga problem.
    Vilka mått är det vi snackar då? Navet är..... ? millimeter, och fälgens hål är......? millimeter?

    /Puppa 
  • Rabarbapuppa

    Jahopp, förutom att montera vinterdäck på båda bilarna igår så blev det dags att ta tag i det där med att byta kamkedjesträckare på 316 Compacten. BMW har ju liksom mörkat att den befintliga versionen är för kort och för klen. Detta brukade orsaka en del ventilsallad när kedjan hoppade. 

    Jag har köpt på mig den nya, reviderade versionen, och jag tänker inte fortsätta vara nervös för den gamla utan bytte således igår. Relativt lätt faktiskt. Guiden att byta rekommenderar att ta loss styrservooljebehållaren men jag tyckte jag kom åt rätt bra ändå. Den nya är lite styvare som man får jobba med båda händerna för att pressa in den, men så fort man får gäng så är det lätt att montera in den. Den ska dras försiktigt så man inte joxar med kedjan. 

    Tog en bild som jämför gamla och nya:

    http://i.imgur.com/ULGKTc6.jpg

    /Puppa

  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-18 09:35:42 följande:
    Jag står inför handbromsjusteringen på BMW:n nu, på torsdag är det besiktning. Vet bara hur man gör i teorin, så jag ska kolla om jag hittar någon Youtubefilm som förklarar hur det funkar.
     
    Min Compact ska på "Oilservice" på verkstan imorgon. (kunde jag ju göra själv, men ärligt talat är det bara för stämpeln i boken) och jag har i samband med detta begärt just handbromsspänning. (Och byte kamkedjesträckare, men det gjorde jag ju själv igår)

    Pallas, det är väl nånstans nere vid bakbromsarna man justerar va?

    Är också nyfiken.

    /Pupp
     
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-18 09:55:02 följande:
    Som det är nu håller den inte ens emot tomgångsdriven.
    Min är manuell, min uppfart sluttar, jag har såklart i växel när jag parkerar, men hur jag än drar åt så vilar den alltid på växeln, lägger man ur växel när man ska starta (typ trycker ner koppling) så börjar bilen glida bakåt. Ganska läbbigt. Den stod på tomgång med ungarna i när jag torkade av rutorna och jag kände hur den sakta började glida.. riktigt obehagligt. 

     
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-22 07:19:31 följande:
    Jahapp, en 2:a på handbromsen, som väntat. I övrigt kommentaren "mycket fin". Får beställa nya backar från Lettland då, det är ju inte så svårt att byta.
    Vilken bil snackar vi nu Pallas?
    Och varför handbromsbackar från Lettland av alla ställen? Köper du inte bara på eBay eller hemma över disk?

     
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-11-28 22:15:36 följande:
    Ny erfarenhet för dagen: lämnade in bilen på fixning av handbroms och skiv-/belägg-/slitagevarnarbyte. 4000 kr fattigare, men en varm känsla i kroppen att jag inte behövde ligga i fruset grus på min uppfart och göra det själv. Kanske kan hända fler gånger!
    Du är värd det.
Svar på tråden Mekarskryt!