Munkpeppar?
Hej jag och min man har försökt att bli gravid i 18 månader nu, å inget händer =( så igår beställde jag munkpeppar har hört att många sim har lyckas med hjälpa av det. Är det någon här som har ätit det och lyckas?
Hej jag och min man har försökt att bli gravid i 18 månader nu, å inget händer =( så igår beställde jag munkpeppar har hört att många sim har lyckas med hjälpa av det. Är det någon här som har ätit det och lyckas?
Hej alla, kan man hänga med på ett hörn?
Först - Vill lyckas: förstår besvikelsen. Vill också vara en sån som plussar på äl-8 typ - men faktum är att det är få som gör det. Vilket test hade du? Tittar man på cb testa tidigt (25 mIU) så har de bara 56% (vill jag minnas) tillförlitlighet att ge äkta plus på bim-4. Det där med att plussa innan bim får man nog en liten skev bild av när man hänger här på fl. Egentligen tror jag inte det är så jättevanligt.
Själv har jag inte så superregelbunden cykel, varierar ca 8 dagar över senaste månaderna. Så jag tänkte ge AC en chans för att se om jag kan boosta våra chanser. Har ätit en vecka nu och börjat med äl-testandet. Borde ha äl till helgen eller under nästa vecka men vill inte riskera att "missa att mäta den". Tar 1000mg/dag tablett (motsvarar 100mg extrakt). Har läst att vissa som börjar ta AC men inte har jättelånga cykler kan få lite förlängd cykel. Har ni erfarenhet eller läst om det? Vet ni om det brukar bli äl som kommer senare eller förlängd lutealfas?
Känner ni av någon effekt eller så? Själv tycker jag att det stramar och drar lite i äggstockarna sedan jag började ta tabletterna, och att jag får lite blossande kinder emellanåt. Blev lite försenad leverans så började ta dem ca 4 dagar efter mensen kommit men hoppas ändå att det hinner ha effekt. Förväntar mig inte så mycket denna första månad, hoppas mest att det inte vänder upp&ner på min cykel för mycket - men tänker i alla fall ge det några månader för det verkar som att det kan ta ett tag innan AC har riktig effekt.
Jag känner också att det kan dra ordentligt i nedre delen av magen. Undra vad det är som händer därnere? ;)
Jag är typ på äl+3-4 och har tagit munkpepparn även dessa dagar men tänkte sluta imorgon och börja på mensens första dag igen. Började också lite sent denna månad typ 4 dagar efter mensen var slut, men det har verkligen känts att den gör något med tjejmagen från första dagen!
Jag läste på en del gällande om vilken del av cykeln man kan ta AC och det är ju lite olika bud. En del tar från ÄL fram till BIM, men de flesta tycker jag tar från första mensdag och fram till ÄL..så det var det som jag gjorde.
Precis som ni skriver så känns det som det pågår verksamhet nere i tjejmagen när man tar AC....är lite spännande att man känner att pepparn gör nytta
Anonym (smygis): Du undrade ifall det är ÄL som blir senare och för mig var det så, jag brukar ha en cykel som går som en klocka, men när jag tog AC så kom ÄL ca 2 dagar senare och det kanske var bra då äggen fick ett par dagar till att växa sig starka.
Kan nog vara så att det tar 3 månader innan Munkpepparn ger fullt utslag och effekt, så det är smart att inte ge upp efter bara en månads försök.
Det som jag kände av när jag tog MP var att jag kände av min ÄL mycket mycket starkare än jag i normala fall gjort. Kunde till och med säga på vilken sida ägget släppte - och det är något som jag aldrig kunnat tro att jag skulle kunna känna!
Har lyckats; Jag känner igen mig helt! Fick äl 2 dagar senare än vad jag brukar, med pompa o ståt så att säga ;) Den kändes VERKLIGEN! Jag har nog känt att det har jobbats på ordentligt i livmoderområdet varje dag sen jag började med MP, hoppas det gjort nytta :)
Så spännande att vi är flera som upplever samma effekt, hoppas det innebär att vi levererar riktiga guldägg
Har lyckats: Men jo, det låter helt ok! Har ingenting emot om kroppen tar några dagar extra på sig, vill bara att alla moment ska få en chans att bli välfungerande.
Har liksom inte riktigt koll på hur jag ska tyda min cykel nu för tiden. Innan jag fick mitt barn (3,5 år nu) så hade jag mens som en klocka och inga besvär på något sätt. Nu oroar jag mig för än det ena än det andra. Tror att jag kan ha lite för lite progesteron för jag har en hel del pms-bekymmer av den typ som AC sägs vara effektiv mot. Samtidigt tycker jag att jag har himla snåla menstruationer, så undrar om slemhinnan inte blir så frodig. Har rätt otydlig äl också. Vet inte hur allt hänger ihop riktigt, men det känns som att AC passar in på det jag skulle vilja ge en extra skjuts till (eller hur?).
Man läser ju lite för mycket och tvekar ibland, men jag har ändå bestämt mig för att ge det en ärlig chans. Vi har bara försökt ett halvår ännu, så det är ingen stress även om det tar ett tag till. Hittar ibland jobbiga historier om de som bara fått mer bekymmer av AC - men på det stora hela tycker jag nätet mestadels innehåller positiva bud om AC i fertilitets-syfte. Inte bara för pcos eller mycket långa cykler, utan också för sådana som mig med lite mildare krångel.
Vilka AC-informations-sidor tycker ni är bra?