• Anonym (Vill lyckas)

Munkpeppar?

Hej jag och min man har försökt att bli gravid i 18 månader nu, å inget händer =( så igår beställde jag munkpeppar har hört att många sim har lyckas med hjälpa av det. Är det någon här som har ätit det och lyckas?

• Svar på tråden Munkpeppar?
  • Anonym (smygis)

Grattis till plus Zora, härligt med inspirerande berättelse Håller tummarna för er och att allt löper fint denna gång

Har lyckats: Jag försöker också köra low carb och hoppas det hjälper på traven.

Vill lyckas: Hur går det?? Håller sig mensen borta? *hoppas!*

Anonym (Har lyckats) skrev 2013-01-21 11:29:02 följande:

Japp, det verkar som det är en smart väg av dig att gå att börja med AC då dropparna ska räta ut cykeln, men jag har också läst att när man äter AC så kan slemhinnan bli lite tunnare. Vet inte om detta stämmer, men för att boosta slemhinnan så kombinerade jag AC med EPA-glandin (gurkfröolja, Omega-3, fiskolja) för att stärka den. Ett tips bara :- )   
    Jo - tänkte bara kolla ang EPA-glandinet: Har du någon aning om hur det står sig i förhållande till fiskleverolja?

För egen del börjar äl-flytningarna komma lite mer nu, hoppas på utslag på stickorna framåt helgen
  • Anonym (Vill lyckas)

Än så länge har mens inte kommit =)

• Anonym (smygis)
    Anonym (smygis) skrev 2013-01-23 11:02:12 följande:
    ...
    Jo - tänkte bara kolla ang EPA-glandinet: Har du någon aning om hur det står sig i förhållande till fiskleverolja?

...menar såklart fiskolja och inget annat (leverolja vet jag man ska hålla sig ifrån pga för högt vit-A om man blir på smällen ) Men inser ju själv nu att det är gla som är skillnaden..

Härligt Vill lyckas!! hoppas den håller sig långt borta!
  • Anonym (Har lyckats)
    Anonym (Vill lyckas) skrev 2013-01-23 11:04:23 följande:
    Än så länge har mens inte kommit =)

BRA! Den ska heller inte ens tänka på att dyka upp heller!
  • Anonym (Har lyckats)
    Anonym (smygis) skrev 2013-01-23 11:22:49 följande:
    ...menar såklart fiskolja och inget annat (leverolja vet jag man ska hålla sig ifrån pga för högt vit-A om man blir på smällen ) Men inser ju själv nu att det är gla som är skillnaden...

Mja...har inte koll på jämförelse med fiskolja.. Anledningen till att det blev EPA-glandin för mig är att jag tänkte köra Borago, men de kapslarna var ju stora som hus och jag har jobbigt att svälja tabletter. Så jag kollade runt lite på nätet och i hälsokostbutiker och hittade EPA-glandin (som tidigare hetat Glandin 25), den innehåller ju gurkfröolja och fiskolja som ska vara finfint för att stärka slemhinnan. Tabletterna är mindre och så talman två istf en. Därför blev det EPA-glandin för mig. Det är för övrigt Pharma Nord som tillverkar dem, kan vara lite svåra att hitta i alla hälsokostbutiker.
  • Anonym (Munkpepparbebis?)

Vill lyckas: Klarar du o inte testa förrens efter bim? Det kan jag tala om att jag inte gör ;) Men det är ju det bästa o vänta lite..så svårt bara!

• Anonym (Vill lyckas)

Nja man vill ju veta nu =) testade på BIM -4 men minus så nu väntar jag på mensen

• Anonym (nyfiken)

Hej halkade in här & blev nyfiken =)

Kan man äta munkpeppar om man har regelbunden mens osv eller rubbar det systemet på någe vis ?

Svårt för att bli gravid, inte använt skydd med varken min nuvarande eller mitt ex ( som var ett långvarigt förhållande )
    29 år så känner att det börjar bli dags...men är så rädd att man aldrig kommer lyckas :(

• Anonym (smygis)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-01-24 09:18:21 följande:
    Hej halkade in här & blev nyfiken =)

Kan man äta munkpeppar om man har regelbunden mens osv eller rubbar det systemet på någe vis ?

Svårt för att bli gravid, inte använt skydd med varken min nuvarande eller mitt ex ( som var ett långvarigt förhållande )
    29 år så känner att det börjar bli dags...men är så rädd att man aldrig kommer lyckas :(

Hej

Jag har på diverse munkpeppar-trådar i diverse forum läst påde ris och ros kring detta. De flesta tror jag är överrens om att har man regelbunden äl och regelbunden mens, så kan vitex/agnus cactus/munkpeppar snarare stjälpa än hjälpa. De flesta som blivit hjälpta har haft problem med utebliven mens, lågt progesteron, pcos och/eller väldigt ojämna, långa eller korta cykler. Vissa som testat för att boosta en redan normal cykel har upplevt att det rubbat deras cykel istället, och då har dessa personer i regel avbrutit sitt AC-intag. Eftersom AC verkar behöva 2-3-flera månader innan det börjar balansera hormonerna så vet jag inte riktigt vad detta innebär. Hade dessa personer fortsatt så hade de kanske faktiskt fått en "trimmad" fertilitet efter några månader - vem vet?

Har du försökt i ett antal år så tänker jag att du lika gärna kan börja med att begära en utredning för att se om någonting konkret är på tok. Sedan har du ett annat utgångsläge att veta om AC faktiskt passar er problematik eller inte.

//läs - skrivet av en som kanske egentligen inte borde köra AC eftersom mina cykler är hyffsat regelbundna men som vill testa ändå pga självdiagnostiserad östrogendominans och mesig ägglossning
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (smygis) skrev 2013-01-24 09:32:01 följande:
    Hej

Jag har på diverse munkpeppar-trådar i diverse forum läst påde ris och ros kring detta. De flesta tror jag är överrens om att har man regelbunden äl och regelbunden mens, så kan vitex/agnus cactus/munkpeppar snarare stjälpa än hjälpa. De flesta som blivit hjälpta har haft problem med utebliven mens, lågt progesteron, pcos och/eller väldigt ojämna, långa eller korta cykler. Vissa som testat för att boosta en redan normal cykel har upplevt att det rubbat deras cykel istället, och då har dessa personer i regel avbrutit sitt AC-intag. Eftersom AC verkar behöva 2-3-flera månader innan det börjar balansera hormonerna så vet jag inte riktigt vad detta innebär. Hade dessa personer fortsatt så hade de kanske faktiskt fått en "trimmad" fertilitet efter några månader - vem vet?

Har du försökt i ett antal år så tänker jag att du lika gärna kan börja med att begära en utredning för att se om någonting konkret är på tok. Sedan har du ett annat utgångsläge att veta om AC faktiskt passar er problematik eller inte.

//läs - skrivet av en som kanske egentligen inte borde köra AC eftersom mina cykler är hyffsat regelbundna men som vill testa ändå pga självdiagnostiserad östrogendominans och mesig ägglossning
    Tack för svar =)
    Ok kanske ska avvakta lite granna & läsa på lite mer... för rubba min mens känns inge vidare ( om nu det kan börja rubbas med intag av AC ).. min kommer mer eller mindre exakt på dagen +- 1 dag  

Mitt ex & jag försökte faktiskt få barn & gick t.om på utredning men de hittade inget fel.. I dags läget är jag glad av detta ( att vi ej fick barn ) eftersom jag nu hittat mannen i mitt liv ;)
    Vi har dock inte varit tillsammans allt för länge men man börjar ju fundera varför en annan inte kan bli gravid.. ( nuvarande killen har inga problem med sina simmare ;)

Svar på tråden Munkpeppar?