• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Emzzannn
    GosisMamman skrev 2013-01-04 09:31:40 följande:
    Har de även berättat det som skett dessa tjejer?

För sånt här ska man också räkna med?

trasdockanlinda.blogg.se/category/andras-berattelser.html

Det är ganska okänsligt att påstå att man vetat om vilka följder det blir när man inte fått rätt info.

Jag vet inte om tjejerna som drabbats av komplikationer fått veta allt. Men jag tror de.. Hoppas de!!

Jag har blivit informerad o de är jag tacksam för, Har mer information att få

Som jag kommer få på mötena.

Visst de kan gå fel, men samtidigt. Är jag så här tjock i kanske 5 år till orkar kanske inte mina organ bära upp allt... O sviktar.. Det är något man riskerar alltid, tillomed när du stiger in i bilen är de en risk :) handlar om att veta vad

Som kan hända o vara bered på att det kan hända i värsta fall.

Dödsfall inom operationen ligger på 0.02%. Tror de är större chans att dö i bilen.
  • GosisMamman
    Emzzannn skrev 2013-01-04 13:32:11 följande:

Jag vet inte om tjejerna som drabbats av komplikationer fått veta allt. Men jag tror de.. Hoppas de!!
    Jag har blivit informerad o de är jag tacksam för, Har mer information att få
    Som jag kommer få på mötena.

Visst de kan gå fel, men samtidigt. Är jag så här tjock i kanske 5 år till orkar kanske inte mina organ bära upp allt... O sviktar.. Det är något man riskerar alltid, tillomed när du stiger in i bilen är de en risk :) handlar om att veta vad
    Som kan hända o vara bered på att det kan hända i värsta fall.

Dödsfall inom operationen ligger på 0.02%. Tror de är större chans att dö i bilen.
    Jo fast vi pratar ju inte leva kontra dö utan vilket sorts liv man lever om man drabbas värst.

Nej, de tjejerna har inte fått veta. Det kan jag sätta en miljon på. Och de 3 som beskrivs är knappast ensamma.
    Jag menar inte att man ska avstå men man bör veta bägge sidor och de talar ingen kirurg något om.

Ja, det är dina tankar om open, andra gör andra värderingar.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Emzzannn
    GosisMamman skrev 2013-01-04 15:20:43 följande:
    Jo fast vi pratar ju inte leva kontra dö utan vilket sorts liv man lever om man drabbas värst.

Nej, de tjejerna har inte fått veta. Det kan jag sätta en miljon på. Och de 3 som beskrivs är knappast ensamma.

Jag menar inte att man ska avstå men man bör veta bägge sidor och de talar ingen kirurg något om.

Ja, det är dina tankar om open, andra gör andra värderingar.

Ja självklart är de ett liv efter men ska man gå o tänka hela tiden på alla ageranden man gör blir man ju knäpp. Jag har tänkt igenom denna operationen noggrann!! 13 år va jag när jag först fick veta om denna operation, har velat ända sen dess..

Man ska vara 100% säker på vad man gör innan operationen, annars ska man ge fan i de...

Kan inte hålla med dig, du kan inte säga alla kirurger, finns jätte bra sådana och dem jag vet har opererat sig här i Skåne har blivit mycket väl informerade på mötet man har med både kirurg läkare ssk och dietist!
  • MiaIa 90

Åhh jag har de jobbigt nu.
    Sambon är magsjuk.
    Jag börjar bli förskylld och jag mår illa efter varje påse jag tar, har bara fått i mig en i dag. 
    Orkar inte detta och på tisdag måste jag ta mig till sjukhuset 6mil bort för att gå på inskrivningsmötet.

• GosisMamman
    Emzzannn skrev 2013-01-04 15:34:40 följande:

Ja självklart är de ett liv efter men ska man gå o tänka hela tiden på alla ageranden man gör blir man ju knäpp. Jag har tänkt igenom denna operationen noggrann!! 13 år va jag när jag först fick veta om denna operation, har velat ända sen dess..
    Man ska vara 100% säker på vad man gör innan operationen, annars ska man ge fan i de...
    Kan inte hålla med dig, du kan inte säga alla kirurger, finns jätte bra sådana och dem jag vet har opererat sig här i Skåne har blivit mycket väl informerade på mötet man har med både kirurg läkare ssk och dietist!
    Så du talar för alla som opats sig i Skåne? Att alla dem blivit helt rätt informerade.
    Låter ju jättefint!
    Men det är de facto så att sjukhusen har olika riktlinjer . En del får äta knäcke direkt, andra ska vänta tex. Bara så enkla saker.
    En del ska flyta 4 veckor och sluta röka och gå ner i vikt x antal kilon medans andra inte har något alls av detta. Finns de som inte flutit alls och det går jättebra iaf.

Jag hade också ssk och dietiskt och kirurg på mötena men man utelämnade då tydligen alla de här komplikationerna som beskrivs i länken jag la in.

Att du var 13 säger ju inte mycket efter man inte vet din ålder ;)

Man kan aldrig vara 100% säker på något. Men om du är det så är det ju toppen!

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Emzzannn
    GosisMamman skrev 2013-01-04 16:17:48 följande:
    Så du talar för alla som opats sig i Skåne? Att alla dem blivit helt rätt informerade.

Låter ju jättefint!

Men det är de facto så att sjukhusen har olika riktlinjer . En del får äta knäcke direkt, andra ska vänta tex. Bara så enkla saker.

En del ska flyta 4 veckor och sluta röka och gå ner i vikt x antal kilon medans andra inte har något alls av detta. Finns de som inte flutit alls och det går jättebra iaf.

Jag hade också ssk och dietiskt och kirurg på mötena men man utelämnade då tydligen alla de här komplikationerna som beskrivs i länken jag la in.

Att du var 13 säger ju inte mycket efter man inte vet din ålder ;)

Man kan aldrig vara 100% säker på något. Men om du är det så är det ju toppen!

Nä men nu snackar jag om bariatric center, har tjejkompisar som opererat sig på bariatric i Kristianstad o i Lund, samt en tjej som opererats i Landskrona.

De har blivit informerade, men de finns ju fler ställen tror jag man kan operera Sig på.

Jo de med olika riktlinjer är ju stor skillnad. Men man har möten innan. Det är dem jag snackar om att man får information!!

Jo klart man kan vara 100% säker på en sak? Du kanske aldrig varit de dock.

Står min ålder på presentationen, 21 är jag idag.

Nä detta dividerande pallar jag inte, skriv om de jag frågar ovan o gärna era upplevelser :). Tack!
  • aronnax
    MiaIa 90 skrev 2013-01-04 15:36:37 följande:
    Åhh jag har de jobbigt nu.
    Sambon är magsjuk.
    Jag börjar bli förskylld och jag mår illa efter varje påse jag tar, har bara fått i mig en i dag. 
    Orkar inte detta och på tisdag måste jag ta mig till sjukhuset 6mil bort för att gå på inskrivningsmötet.

Kör på nu, du är snart klar! Du VILL inte sluta med detta nu, gör nåt annat, tänk tt det är "bara" sug och det skall inte få vinna över dej, eller hur?! du KAN fixa detta.. nej, du  SKALL klara det!
  • MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-04 20:48:44 följande:

Kör på nu, du är snart klar! Du VILL inte sluta med detta nu, gör nåt annat, tänk tt det är "bara" sug och det skall inte få vinna över dej, eller hur?! du KAN fixa detta.. nej, du  SKALL klara det!
    Jag kämpar på men de är endå 6 nästan 7kg i från de dom vill jag ska väga orolig att jag inte kommer få göra operationen.
    Men dagen i dag har varit jobbig mått illa mycket:/.
    Men sitter nu med min näst sista påse för i dag. 
  • Felidae

Lycka till med din kommande operation! Jag har varit opererad i över två år nu och har inte haft några komplikationer. En hel del är annorlunda efter operationen: jag måste dricka mycket mer för att inte känna mig uttorkad (ca 3 liter i småklunkar utspritt över dagen), jag måste ständigt planera matintaget, jag kan inte dricka alkohol, alvedon och andra värktabletter verkar bara en timme på mig, jag orkar inte träna lika hårt som innan operationen (!) och har förlorat en hel del muskelmassa (jag vinner inte direkt några matcher i armbrytning längre...). En massa småsaker alltså, men den största skillnaden är ändå att jag har tappat 77% av min ursprungliga övervikt och har ett mycket hälsosammare liv idag.

• aronnax
    Felidae skrev 2013-01-04 21:09:01 följande:
    Lycka till med din kommande operation! Jag har varit opererad i över två år nu och har inte haft några komplikationer. En hel del är annorlunda efter operationen: jag måste dricka mycket mer för att inte känna mig uttorkad (ca 3 liter i småklunkar utspritt över dagen), jag måste ständigt planera matintaget, jag kan inte dricka alkohol, alvedon och andra värktabletter verkar bara en timme på mig, jag orkar inte träna lika hårt som innan operationen (!) och har förlorat en hel del muskelmassa (jag vinner inte direkt några matcher i armbrytning längre...). En massa småsaker alltså, men den största skillnaden är ändå att jag har tappat 77% av min ursprungliga övervikt och har ett mycket hälsosammare liv idag.

Låter som om du ändå tycker det är värt det?!

Det tycker jag i alla fall, men jag märker av svagheten också. Vill tänka att man kan träna upp det..  
Svar på tråden Gbp operation!! ?