• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-04 11:14:50 följande:
    *s* Nåt ekorrskinn har jag inte men jag har långa bröst numera som de blir sååå avis på när jag hänger på ålderdomshemmet ;)

En sak är jag också glad över, jag slapp dröglappen som en del får när de går ner. När man berättar om vissa grejer för vanliga tror de man gnäller, fast man bara förundras över hur mkt kroppen kan ändras *s*

Ledsen har jag nog aldrig varit men jag har hatat mig själv så mkt vilket jag inte gör nu, nu är jag en vanlig tjockis liksom, en killkompis vart arg på mig för jag beskrev mig själv som stor, medel var mer rätt ansåg han.
    Han har även fått se min lättklädd typ (blev så vid bad) och han uttryckte att han trodde det skulle va mkt värre *s*

Nä, jag handlar helst inte alls, aldrig gillat, jag köper nytt när de går sönder typ *s*

Dröglappen??
     VAD är det, nåt dialektalt eller jag som inte vet bara?? 
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-04 09:31:40 följande:
    Har de även berättat det som skett dessa tjejer?
    För sånt här ska man också räkna med?

trasdockanlinda.blogg.se/category/andras-bera...

Det är ganska okänsligt att påstå att man vetat om vilka följder det blir när man inte fått rätt info.

Jag följde Lindas blogg innan också, läste ALLA bloggar jag kunde hitta. Klart att man blev nervös för komplikationer, men jag vägde det mot att jag inte ville ha det som jag hade det då--
  • GosisMamman
    aronnax skrev 2013-01-04 12:12:14 följande:

Dröglappen??
     VAD är det, nåt dialektalt eller jag som inte vet bara?? 
    Nää.. Sån som älgar har. Du vet feta har ibland många dubbelhakor och ja skinnet hänger inte med om de går ner i vikt. Så då hänger det..

www.google.se/search%C3%B6glapp+%C3%A4lg&hl=sv&client=firefox-a&hs=1b6&tbo=d&rls=org.mozilla:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FLrmUK6NIaaM4AT_loDYCQ&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=926&bih=610#hl=sv&client=firefox-a&hs=THR&tbo=d&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=%C3%A4lg+dr%C3%B6glapp&oq=%C3%A4lg+dr%C3%B6glapp&gs_l=img.12...3471.5975.0.7484.12.12.0.0.0.0.136.1251.7j5.12.0...0.0...1c.1.WycsgvqYXw0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.bGE&fp=cecb1079a6960081&bpcl=40096503&biw=926&bih=610
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • GosisMamman
    GosisMamman skrev 2013-01-04 12:17:00 följande:
    Nää.. Sån som älgar har. Du vet feta har ibland många dubbelhakor och ja skinnet hänger inte med om de går ner i vikt. Så då hänger det..

www.google.se/search?q=dr%C3%B6glapp+%C3%A4lg...:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FLrmU K6NIaaM4AT_loDYCQ&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=926&bih=610# hl=sv&client=firefox-a&hs=THR&tbo=d&rls=org.mozill a:sv-SE%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=%C3%A4lg+dr%C3% B6glapp&oq=%C3%A4lg+dr%C3%B6glapp&gs_l=img.12...34 71.5975.0.7484.12.12.0.0.0.0.136.1251.7j5.12.0...0 .0...1c.1.WycsgvqYXw0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.& bvm=bv.1355534169,d.bGE&fp=cecb1079a6960081&bpcl=4 0096503&biw=926&bih=610
    Oj då.. Liite lång länk där :S
  • GosisMamman
    aronnax skrev 2013-01-04 12:14:16 följande:

Jag följde Lindas blogg innan också, läste ALLA bloggar jag kunde hitta. Klart att man blev nervös för komplikationer, men jag vägde det mot att jag inte ville ha det som jag hade det då--
    Men berättade läkarna för dig exakt alla dessa problem?

Som sagt, till mig sa de inget om något sådant här. Lunginflammationen kunde man få direkt i samband med open. Inte över ett år efter.
    Att det skulle va sådana problem att få i sig mediciner sa de heller inget om. De nämnde inte att det kan bli tal om inläggning och dropp plus otaliga ambulansfärder.

De berättar liksom inte sådant och hur ska man veta? Internet är ganska stort.
  • MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-04 08:55:34 följande:

Jag opades i maj 1.5 år sedan.

Du blir trött av medicinerna så du sover nog, annars får du ta igen det sedan som du säger.

Tänk på att du ändå genomgått en operation, om du skall ha kalas, du får ta emot en massa hjälp. Trött blir man och man skall inte lyfta så mycket.    

Även om det bara är ett par små hål på huden så har man ju gjort en ganska stor operation inuti! 

Ja, Emla bedövar, men den behöver vara där en timma innan. Tala om i tid att du vill ha det. Läggs du in dagen innan? Annars får du ringa avdelningen och fråga vart du skall Emla, om det  är okay på handen eller i armvecket?  
    Jo sova kommer jag försöka göra får se hur man reagerar på de bara.
    Min mamma ska hjälpa mig vid kalaset som tur är:).
    Sedan lyfta ska jag inte göra någe alls de får dom andra göra min sambo och mamma.
    Jag ska in samma dag som operationen ca 1,5timma innan tror jag. 
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-04 12:17:00 följande:

www.google.se/search?q=dr%C3%B6glapp+%C3%A4lg...:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FLrmU K6NIaaM4AT_loDYCQ&ved=0CAoQ_AUoAA&biw=926&bih=610# hl=sv&client=firefox-a&hs=THR&tbo=d&rls=org.mozill a:sv-SE%3Aofficial&tbm=isch&sa=1&q=%C3%A4lg+dr%C3% B6glapp&oq=%C3%A4lg+dr%C3%B6glapp&gs_l=img.12...34 71.5975.0.7484.12.12.0.0.0.0.136.1251.7j5.12.0...0 .0...1c.1.WycsgvqYXw0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.& bvm=bv.1355534169,d.bGE&fp=cecb1079a6960081&bpcl=4 0096503&biw=926&bih=610

Hahahah, ja DEN ja, den slapp jag också, men har sett det på många opade! du ska se  mitt gäddhäng-hmmm. Tur jag är precis på övre gränsen på normalviktsBMI, ska nog stanna där kanske
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-04 12:19:15 följande:
    Men berättade läkarna för dig exakt alla dessa problem?

Som sagt, till mig sa de inget om något sådant här. Lunginflammationen kunde man få direkt i samband med open. Inte över ett år efter.
    Att det skulle va sådana problem att få i sig mediciner sa de heller inget om. De nämnde inte att det kan bli tal om inläggning och dropp plus otaliga ambulansfärder.

De berättar liksom inte sådant och hur ska man veta? Internet är ganska stort.

Nja, jag hade läst massor innan, så jag frågade före hon hann berätta så jag vet inte om det hade kommit fram.

På min praktik på NÄL var jag med på infomötet nu i höstas och han berättade om risker med narkosen, tarmvred, risk för död-men talade samtidigt om att man kunde dö av fetman också. Han talade om tarmvredsrisk resten av livet och att ett fåtal fick smärtor som man inte kan förklara vid matintag.
    Bra tyckte jag.     
  • GosisMamman
    aronnax skrev 2013-01-04 12:46:13 följande:

Nja, jag hade läst massor innan, så jag frågade före hon hann berätta så jag vet inte om det hade kommit fram.

På min praktik på NÄL var jag med på infomötet nu i höstas och han berättade om risker med narkosen, tarmvred, risk för död-men talade samtidigt om att man kunde dö av fetman också. Han talade om tarmvredsrisk resten av livet och att ett fåtal fick smärtor som man inte kan förklara vid matintag.
    Bra tyckte jag.     
    Jo men nu säger du ju att du praktiserat där. Då blir det ju än mer fel att hävda att man ska kunna veta allt. Och vara medveten om alla komplikationer.

Problemet i sig är inte sjukhuset man opereras på utan de andra som inte har en sus om vad de pysslar med.

Tarmvred som de trodde va en dump?

• aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-04 13:04:53 följande:
    Jo men nu säger du ju att du praktiserat där. Då blir det ju än mer fel att hävda att man ska kunna veta allt. Och vara medveten om alla komplikationer.

Problemet i sig är inte sjukhuset man opereras på utan de andra som inte har en sus om vad de pysslar med.

Tarmvred som de trodde va en dump?

Du har rätt i att de andra på sjukhuset har dålig kunskap.
    Men ju fler som opas desto mer erfarna blir väl personalen får man hoppas..  

Jag opade.sr för 1.5 år sedan och var på praktik mycket senare, så jag fick infon långt innan min praktik, men kan berätta vilken info de fick som opades i höstas.  
    Har ju liksom sett det från två sidor..  
Svar på tråden Gbp operation!! ?