• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 15:52:32 följande:
    oj jo de var öppen då de är farligare. 
    En vännina till mamma gjorde ne öppen de gick bra för henne men man är ju orolig.
    Ja ajg orkade inte tjata utan gick direkt till vårdcentralen i stället och skickade i väg en remiss.
    Ne vi har velat ha kondom nu för att inte reskera operaitonen för risken fanns ju att jag skulle kunna bli gravid endå.
    Har PCO så är ju svårare att få barn men lättare desto mer amn går ner.

Okej ja de va ju tur!

känns lite oturligt att bli gravid innan operationen faktiskt, man vill ju få tillstånd att göra den.. Känner dock en tjej som gjorde denna operation när hon va i vecka 2.. allt har gått bra men det kunde ju gått mkt illa.(hon visste inte hon va gravid) 
  • Emzzannn
    aronnax skrev 2013-01-03 15:52:58 följande:
    Ville bara önska er lycka till.
    Jag har varit opad i 1.,5 år nu och ångrar mej inte en sekund

Det har sannerligen inte varit utan ansträngning, men jag har gått ner 55 kilon och börjar se det i spegeln nu först.
    Tröttheten håller fortfarande i sig, och hår tappar man , men jag tror ändå att detta är  mer hälsosamt än BMI 40+. 

Kan för första gången sedan jag var barn köpa kläder på "vanliga avdelningen" och i de flesta affärer, har bara inte vågat mej in i alla än, hehehe.
    Det sitter ju mycket i huvudet också, inte att förglömma!

Det är så mycket lättare att röra sig och att bli bra bemött i affärer och liknande. Men lite stressande när expediterna börjar fråga om jag vill ha hjälp?? Va??   Guuulp!

Har ni varit inne på viktop.se? det är en bra sida att få info från!  
    Oh tack så mkt =) finns inte så många bra sidor tyyvärr...  

Skönt det är att höra om er som det gått bra med, verkligen inspirerande! kan tänka mig det sittter psykiskt och jag har svårt med kläder så lär bli en stor omsättning att kunna gå in i en affär och handla normala kläder och dessutom snygga kläder för den delen som inte liknar som ett lakan på mig.
    va stolt över dig själv och speciellt över din nya kropp och nya liv =) inte alla som klarar det fastän man tror att alla måste klara de,,, men finns dem som inte kan göra om sitt liv på det nya sättet man ska leva på.

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 16:08:15 följande:
    Okej ja de va ju tur!

känns lite oturligt att bli gravid innan operationen faktiskt, man vill ju få tillstånd att göra den.. Känner dock en tjej som gjorde denna operation när hon va i vecka 2.. allt har gått bra men det kunde ju gått mkt illa.(hon visste inte hon va gravid) 
    Jo de kan ju går jätte bra men också som du skrev illa.
    Ne får se hur de blir efter operationen om jag ens kommer få göra en har ju inte gått ner de dom ville jag skulle gå ner.
    Men hur ofta är de dom stället in operaitoner?!
    aronnax skrev 2013-01-03 15:52:58 följande:
    Ville bara önska er lycka till.
    Jag har varit opad i 1.,5 år nu och ångrar mej inte en sekund

Det har sannerligen inte varit utan ansträngning, men jag har gått ner 55 kilon och börjar se det i spegeln nu först.
    Tröttheten håller fortfarande i sig, och hår tappar man , men jag tror ändå att detta är  mer hälsosamt än BMI 40+. 

Kan för första gången sedan jag var barn köpa kläder på "vanliga avdelningen" och i de flesta affärer, har bara inte vågat mej in i alla än, hehehe.
    Det sitter ju mycket i huvudet också, inte att förglömma!

Det är så mycket lättare att röra sig och att bli bra bemött i affärer och liknande. Men lite stressande när expediterna börjar fråga om jag vill ha hjälp?? Va??   Guuulp!

Har ni varit inne på viktop.se? det är en bra sida att få info från!  
    Tack tack:).
    Vad skönt att allt gått bra för dig:).

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 16:14:00 följande:
    Jo de kan ju går jätte bra men också som du skrev illa.
    Ne får se hur de blir efter operationen om jag ens kommer få göra en har ju inte gått ner de dom ville jag skulle gå ner.
    Men hur ofta är de dom stället in operaitoner?!

Tack tack:).
    Vad skönt att allt gått bra för dig:).

Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört någon blivit nekad för dem inte gått ner allt dem skullat.. Men det är ju i skåne, lite skillnad kanske =) får hoppas du har en bra läkare. kan ju ringa redan nu och prata med honom/hon. =) skadar ju inte, så kanske du får lite extra hjälp eller tips
  • MiaIa 90
     Ska jag vara ärlig har jag aldrig hört någon blivit nekad för dem inte gått ner allt dem skullat.. Men det är ju i skåne, lite skillnad kanske =) får hoppas du har en bra läkare. kan ju ringa redan nu och prata med honom/hon. =) skadar ju inte, så kanske du får lite extra hjälp eller tips

Jag tror inte de heller men man vet ju aldrig jag har ju gjort de jag har kunnat med ett knä som gör ont m m.
    Sedan inte fuskat någe alls på 4veckor på flytet.
    Nja håller mig nog ska ju dit på tisdag och jag har pratat med om en gång eller ja sköteskan och berättade om mitt knä.
    Ne men jag tror jag kommer igenom och operaitonen blir av annars går aj under och de vill dom nog inte.

• Emzzannn

Jag hade också gått under om jag fått ett nekande efter verkligen kämpat!! Nej vi får vara positiva :)

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-01-03 17:24:00 följande:
    Jag hade också gått under om jag fått ett nekande efter verkligen kämpat!! Nej vi får vara positiva :)
    Jo måste försöka vara de inte lätt för mig.
    Just nu tänker jag för mycket och mår illa och hjärtklappning

• GosisMamman
    Emzzannn skrev 2013-01-03 09:09:33 följande:
    Hejsan alla!! Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation. Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ? För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta. Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ? Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då? För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ???? Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis. Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :) Massor med kramar till er!! :*
    Det jag fått förklarat för mig är att magsäcken är kvar för att skicka ut magsaft.

Ont efteråt hade jag inte direkt. Det kom senare ist.
    Inga större komplikationer mer än att jag inte kan äta särskilt mkt, inte kan dricka vatten, tarmvred magkatarr från helvett som krävt morfin på akuten och nu fått en kraftig anemi.
    Fysiskt var denna op en nitlott.
    Har gått ner runt 65kg och har väl typ 20 kvar som jag ska ta tag i så fort kroppen orkar vara vaken mer än 2 timmar i stöten.
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • aronnax

I västragötaland blir man nekad om man inte gått ner, har gjort VFU på den avdelning där dom opade och fattades det nåt kilo så vad det ingen fara men var det mycket så räknade man med att levern inte krympt tillräckligt.

Då kan open bli mer riskfylld och ev. kan den inte göra med titthål då man lyfter levern med et hake för att komma år med instrumenten.  

GosisMamman: Jag beklagar att du fått så mycket komplikationer, bra att du berättar då det är bra att se båda sidorna av  myntet. När opades du? Hoppas det blir bättre!

Det är ju magsaft i magsäcken men också hormoner och liknande som blir till där så den är bra att ha..  

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-01-03 18:27:11 följande:
    Jo måste försöka vara de inte lätt för mig.

Just nu tänker jag för mycket och mår illa och hjärtklappning

Usch vad trist /: kan tänka mig de är svårt att tänka positivt då.
Svar på tråden Gbp operation!! ?