• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Felidae
    aronnax skrev 2013-01-04 22:47:28 följande:

Låter som om du ändå tycker det är värt det?!

Det tycker jag i alla fall, men jag märker av svagheten också. Vill tänka att man kan träna upp det..  

Jag gick från ett BMI på 53 till 31, och känner mig så mycket friare och mer bekväm i mitt eget skinn nu för tiden, så självklart är det värt det! :) Och, ja man kan förmodligen få tillbaka en hel del muskler med hjälp av rätt kost och rätt träning.
  • Emzzannn
    Felidae skrev 2013-01-04 21:09:01 följande:
    Lycka till med din kommande operation! Jag har varit opererad i över två år nu och har inte haft några komplikationer. En hel del är annorlunda efter operationen: jag måste dricka mycket mer för att inte känna mig uttorkad (ca 3 liter i småklunkar utspritt över dagen), jag måste ständigt planera matintaget, jag kan inte dricka alkohol, alvedon och andra värktabletter verkar bara en timme på mig, jag orkar inte träna lika hårt som innan operationen (!) och har förlorat en hel del muskelmassa (jag vinner inte direkt några matcher i armbrytning längre...). En massa småsaker alltså, men den största skillnaden är ändå att jag har tappat 77% av min ursprungliga övervikt och har ett mycket hälsosammare liv idag.

Tack!

Ja självklar får man ställa om sig totalt! :) kan du inte alls dricka alkohol eller bara för mkt?

Hur mycket starta du på iomed du hade ett BMI på 53? O hur mkt har du gått ner? (Behöver inte svara om de känns obekvämt). :)

Ställer som förra frågan nere, om Du idag blivit ställd frågan hade du gjort operationen då? Hehe med lite vikter på gymmet är du snart stark igen kan jag tro =)
  • Felidae
    Emzzannn skrev 2013-01-05 00:29:32 följande:

Tack!
    Ja självklar får man ställa om sig totalt! :) kan du inte alls dricka alkohol eller bara för mkt?
    Hur mycket starta du på iomed du hade ett BMI på 53? O hur mkt har du gått ner? (Behöver inte svara om de känns obekvämt). :)
    Ställer som förra frågan nere, om Du idag blivit ställd frågan hade du gjort operationen då? Hehe med lite vikter på gymmet är du snart stark igen kan jag tro =)

Ja, självklart hade jag gjort operationen med facit i hand. Jag har gått ner 60 kg som mest, men har gått upp 3-4 igen. När jag dricker alkohol blir jag påtagligt berusad av bara ett halvt glas vin, men blir nykter igen efter sådär en kvart. Sedan operationen har jag som mest druckit två glas vin på en och samma kväll - och hade en fruktansvärd baksmälla dagen efter. Så... jag avstår hellre. :)
  • Emzzannn
    Felidae skrev 2013-01-05 00:48:38 följande:
    Ja, självklart hade jag gjort operationen med facit i hand. Jag har gått ner 60 kg som mest, men har gått upp 3-4 igen. När jag dricker alkohol blir jag påtagligt berusad av bara ett halvt glas vin, men blir nykter igen efter sådär en kvart. Sedan operationen har jag som mest druckit två glas vin på en och samma kväll - och hade en fruktansvärd baksmälla dagen efter. Så... jag avstår hellre. :)

Okej vad skönt att höra :) de värsta jag vet är att höra de som ångrar sig, känns så hemskt... Aha okej, ja tur man kan ha roligt utan alkohol :) inte värt att få en jäkla baksmälla! :p
  • Emzzannn

Okej vad skönt att höra :) de värsta jag vet är att höra de som ångrar sig, känns så hemskt... Aha okej, ja tur man kan ha roligt utan alkohol :) inte värt att få en jäkla baksmälla! :p
  • Emzzannn

• sextiotrekg

Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

• MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-06 23:28:21 följande:
    Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!
    Hej vad är de för utredning du har fått göra?
    Vilken läkare är de du träffat kirurgen som gör operationen eller en läkare på vc?
    Om du har så många problem så tycker jag de är självklart att du ska få göra operationen.
    Be att få komma till en kirurg direkt och prata med den i stället.
    Kram 
  • sextiotrekg
    MiaIa 90 skrev 2013-02-07 11:30:40 följande:
    Hej vad är de för utredning du har fått göra? Vilken läkare är de du träffat kirurgen som gör operationen eller en läkare på vc? Om du har så många problem så tycker jag de är självklart att du ska få göra operationen. Be att få komma till en kirurg direkt och prata med den i stället. Kram 

En utredning på överviktsenheten för att se om man klarar av en operation.. Läkare på överviktsenheten var det som sa detta och denna skulle prata med kirurgen som skulle gjort operationen. Men som sagt så kommer jag till 99% inte få göra den då jag i deras ögon är för liten :/ Ja tycker oxå att det borde vara självklart att få den men i andras ögon så verkar de inte så :(
Svar på tråden Gbp operation!! ?