• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Emzzannn
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:19:32 följande:
    Vet man???

Nej, så här skulle det aldrig bli sa de. Jag och sambon har ändå suttit och pratat i timtal om detta, om vilken bild DE målade upp.

"Man kommer kunna äta lite av varje" osv. Jag kan äta lite av lite.

Jag önskar de varit lite mer ärliga. Det tog dem ett år att äntligen tro på att jag fick sådana kramper i nedre magen (som mensvärk ungefär) av vatten, då hade fler klagat på det.

Ja du, anemin gör att jag har sämre fysik nu än innan, men det vänder sakta men säkert med vissa bakslag. Gå upp för trappor är för jobbigt. Så just nu är inget bättre. Jag har alla symptom skulle jag tro förutom de allra allvarligaste.

MEN jag är ju glad samtidigt att jag äntligen hittat felet. Trodde mina lungor kollapsat och att jag fått nåt fel på hjärnan när jag inte kunnat andas utan ett tryck över bröstet och att det varit tungt, eller när jag inte kunnat vrida huvudet och behövt krycka för att inte tappa balansen.

Sen värken.. Fibro liksom.. Kul!

Men det är ju lättbotat om nu det inte strulat till sig med järnampullerna som kan i värsta fall får betala själv, har 3 stycken kvar att få och de kostar 2000kr styck (nåt med tillverkaren och rabatt) Satt och grät på apoteket sist innan de lyckades snirkla runt det den gången.

Annars kan jag röra mig mer obehindrat, jag kan ligga på knä och ja, jag är mer rörlig.

Men helt seriöst så var det riktigt jävla jobbigt i början när jag gått ner för jag höll på att skära av mig knäna!!

INGEN hade varnat mig för att man liksom hade ben under där *s*

Och armhålorna, tog ett tag innan jag knixa till det å lärde mig å inte kom ut med tofsar under armarna. Innan var mina armhålor liksom mer utbuktande, nu buktar de inåt.

Sova på sidan var bökigt ett tag, innan jag vande mig, för knäna skavde..

Sådana små kul grejer har dykt upp liksom..

Allt som allt trots en del andra hälsoproblem (lunginflammationer i våras pga att det läkt från magsäcken misstänkte de) så skulle jag aldrig vilja göra tillbaka min op om det nu hade gått.

Det enda jag önskar är att jag fick rätt info från start, för att behöva uppfinna hjulet om och om igen har inte varit kul.

Samt att nån enda trovärdig skulle ha sagt att det blir bättre, sakta men säkert tills du kan hantera det.

Har själv briefat 4-5 stycken inför deras op genom att ge dem min bild av det men inte avrått dem, de har alla valt open och alla har tackat mig efteråt för att jag varit så brutalt ärlig.

Bla bla

Konstaterar iaf en sak.. Jag var snyggare naken som extremt fet *s* Men nu har jag anmält barnet till babysim, jo tjena, och då ska ju jag tydligen va med *plask*

Vet ju inte riktigt för din del. Men jag har blivit informerad om allt ifrån lunginflammation efter operationen till att man kan bli laktos intolerant.... Detta gjorde min husläkare för att ge mig mer information. Och han sa också att de finns mycket jag äter nu som jag kanske inte kommer kunna äta sen..

Men ja dem är ju olika dessa läkare =)

HEhe kan tänka mig de dyker upp ben man inte tänker på innan, jag kan inte idag sitta på mina knä för jag är för tung, gör skit ont..

Nyckelbenen har jag inte sett o knappt känt på en evighet så de lär bli spännande.. Kommer inte ha några

Bröst kvar tror jag.. Redan jätte små som de är xD
  • Emzzannn
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:26:07 följande:
    Måste fråga.. Kan du inte smygstarta redan nu med lite flyt?

Bra fråga, jag undrar faktiskt om jag ens får lov.. Tänkte Iochmed att min remiss visar 125 kg, tror du inte dem vill ha mig i samma vikt på mötet också? :p har tänkt på de men inte riktigt vågat, kanske ska ringa o fråga
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:08:27 följande:
    Riktigt så är det inte.
    Jag hade inga viktkrav och min lever hade inte krympt ett dyft pga det korta flytet jag hann med.
    Du kan inte prata så allmänt om ett helt län när det inte gäller alla :/

Det är snart 2 år sen. Bättre drömmer jag inte ens om att det ska bli, bara hanterbart. Tack =)

Nej, du har rätt, kan bara prata för NÄL, samt att kirurgen sade att dom skärpt till det i VG-regionen för att de haft problem.

Ja, det är ju så ibland att man får ex. en återbesökstid och inte kan flyta även om det är optimalt.

• aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 20:21:05 följande:

Kändes de inte konstigt att liksom klarat något? Jag har ju i mig att jag klarar inte att gå ner så mycket på så kort tid.. (Vet ju inte hur mkt dem vill jag ska gå ner). Har väl gjort mig själv besviken för många gånger att jag har tappat all självkänsla med att gå ner i vikt, riktigt orolig att jag inte klarar de, men ska ge mig fan på att klara de hehe!!
    Jag ska också sätta upp kalender, o skriva av mig här, så sambon inte får allt, rädd han får mycket ändå... Men han förstår nog i den situationen.

Jooo, känner igen det där väl, att JAG gjort detta... Som alltid  "misslyckats" innan?
    Självkänslan kommer igen -till en viss del, men man måste jobba på den. du klarar det, tänk att detär sista gången du gör detta!

Och skriv här-gnäll av dej! 
  • aronnax
    GosisMamman skrev 2013-01-03 20:24:39 följande:
    Det är sjukt mycket det sitter i huvudet.. Jag kan fortfarande hajja till när jag råkar få syn på mig själv i en spegel när jag är ute *s*

Och handla på vanlig avdelning.. Nää.. Shit! Modigt av dig *s*

Det där med hur man blir bemött.. Det är läskigt, nu är de otroligt trevliga jämfört med innan..
    Ibland frågar jag om hjälp med tex byxor och förklarar å då blir de sååå supersöta och hjälper mig hitta just den typ av tex brallor jag måste ha iom bullmagen som är kvar =)

Ja, bemötandet- det kan göra mej galen av ilska.. FÖRSTÅR att de inte hade min storlek men ett hej liksom??

Var på rean nu och gick in på Esprit, det har alltid varit en dröm, men gick ut i panik. Sedan bestämde jag mig att ta hjälp av en kompis så jag vågade, och jag älskar mina fiiina jeans! (även om jag tycker dom ser ut som barnjeans, och då är dom ändå i  storlek 44)!

Och det där med spegeln, hahaha, vad jag kände igen mej! Det tog över ett år innan jag började se det över huvud taget! . och jag har fortfarande ågren när jag skall jobba -för tänk om inte största arbetskläderna passar???     

En sak till, jag pluggar nu och har upptäckt ---SITTKNÖLARNA!!   Faan vad ont det gör när man suttit en hel dag..  
  • Emzzannn
    aronnax skrev 2013-01-03 20:40:57 följande:
    Jooo, känner igen det där väl, att JAG gjort detta... Som alltid  "misslyckats" innan?

Självkänslan kommer igen -till en viss del, men man måste jobba på den. du klarar det, tänk att detär sista gången du gör detta!

Och skriv här-gnäll av dej! 

Oh vad skönt att höra! :) ja jag kan tänka mig man får en lite ego boost där, men det är man värd efter all slit.. Ja jag ska tänka att detta är sista gången o behöver aldrig mer kämpa för att inte äta senare, utan tvärtom! Funderar på att fota mig o hänga på kylen så varje gång jag ens närmar mig kylen ser jag konsekvenserna av vad jag gjort mot mig själv.
  • aronnax
    Emzzannn skrev 2013-01-03 21:08:21 följande:

Oh vad skönt att höra! :) ja jag kan tänka mig man får en lite ego boost där, men det är man värd efter all slit.. Ja jag ska tänka att detta är sista gången o behöver aldrig mer kämpa för att inte äta senare, utan tvärtom! Funderar på att fota mig o hänga på kylen så varje gång jag ens närmar mig kylen ser jag konsekvenserna av vad jag gjort mot mig själv.

Gör det om det hjälper, men det är lite bestraffande?? Nu skall du börja berömma dej istället!  
    Du gör som du vill, men gör snälla saker mot dej också. Och försök använda dej av lite avslappning varje dag, kan rekommendera mindfullness, men ta vad som helst.
    Stress kan göra att man inte går ner som man vill pga alla hormoner som uppstår av det.   
    Men ta det där kortet och spara för det är kul att jämföra sedan.  
  • MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-03 20:19:07 följande:

Kände att jag var väldigt negativ, jag hoppas ju naturligtvis att du får göra din, pratar du med dom och säger att du HAR flytit så får du nog. för då har ju levern krympt som den skall.

Att du grunnar mycket nu är logiskt, dels för att det är ett stort steg, men också för att du tagit bort ditt missbruk, eller vad man nu skall säga.
    Kan gissa att du ätit vid för stora känslor förut??    
    Nu måste tankarna komma ut, försök göra något annat, kan du gå ut? sticka, måla, whatever som inte har med mat att göra!
       Städa är skönt när man väl kommer igång för då kan man lättare berömma sig själv!

Du är ju grym, flyt i många veckor är jobbigt!  Drick massor av vatten också, det kan ge större viktnedgång!   
    Ingen fara.
    Jo jag tror jag får göra den men är bara rädd.
    Ska ju på inskrivnings samtal på tisdag träffa kirurgen och narkos läkaren och göra EKGt. 
    Då väger dom mig och ser hur mycket jag gått ner sedan väger dom mig på operations dagen med.
    Men jag hoppas dom är nöjda över mig.
    Jag har ju flytit 4veckor gått ner 12kg och ska ju gå ner 18kg till operationen. 
    Jo för att jag har varit ledsen m m så har jag ju ätit men inte mycket mat utan chips de har varit min last.
    Vatten dricker jag mycket har i dag drukigt 70cl*4 tror jag.
    Kram 
  • aronnax

Jaa, Chips är ju både fett och kolhydratigt, världens bästa drog.

Tar på samma receptorer i hjärnan som heroin, visste du det? Du har kanske varit lite abstinent? 

Tre kilon i veckan är ju görbra!   Prata med dom på tisdag om hur det ligger till, var ärlig som skam! Dom jobbar med detta och har hört det förut.

Vart skall du opas? Du behöver inte svara!

• MiaIa 90
    aronnax skrev 2013-01-03 21:43:17 följande:
    Jaa, Chips är ju både fett och kolhydratigt, världens bästa drog.

Tar på samma receptorer i hjärnan som heroin, visste du det? Du har kanske varit lite abstinent? 

Tre kilon i veckan är ju görbra!   Prata med dom på tisdag om hur det ligger till, var ärlig som skam! Dom jobbar med detta och har hört det förut.

Vart skall du opas? Du behöver inte svara!

Jo de har varit en drog men jag hoppas jag kommer kunna äta de sen med men bara några stycken.
    Min mamma klarar de och hon var också svag för chips innan hon gjorde sin op.
    De att de var lika som heroin visste jag inte.
    Jo de är de men ja jag har haft ont i  ett knä och fortfarande de så kan inte gå som ajg vill men de vet dom iallafall sköterskan jag pratade med kirurgen kanske inte vet de.
    Jag ska opereras i Hudiksvall. 

Svar på tråden Gbp operation!! ?