• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Emzzannn
    eflec skrev 2013-02-10 17:25:17 följande:
    skulle ALDRIG göra en GBP - fy fan vilka komplikationer jag har sett. de flesta har också kvar sina ätstörningar efteråt - smälter smör & häller i sig osv...en tuff terapi med fokus på missbruksbeteende tror jag mer på. 

"oskuret är alltid bäst". /sjuksköterskan

Förstår ditt tankesätt till fullo :) men nu är de som så mitt fall iallafall att jag har redan arbetat med mitt problem med mat. Min magsäck är alldeles för stor så blir inte mätt, men annars är jag jätte bra med mat, förutom när sockret klyddar då kan jag hetsäta allt med socker. Men har fått en bra medicinering så de har blivit lite bättre :)

Berätta gärna mer du sätt, jag är nyfiken :) jobbar på sjukhus men jag ser inte så mkt med gbp faktiskt.
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-10 17:32:05 följande:

Ja de va de jag tänkte på :) ja du lyckades ju gå ner jätte mkt ändå!
    Skönt du känner de är värt de, ja jag gör de till stor del att bli gravid men även för att bli av med min diabetes
    Ja och nu har jag gått ner ca 20kg sammanlagt:).
    Operationen hjälper ju till med att kunna bli förälder också.
    Sedan att din diabetes nest intill kommer försvinna kanske helt också-

• Monkina

Hey Emzzannn!

har lite frågor till dig som jag skrivit i ett PM Hoppas du svarar =)

• eflec

en vanlig komplikation till GBP-op är ileus av olika slag - eller det som i folkmun kallas för "tarmvred". när fettet runt de inre organen försvinner förändras deras läge - och tarmarna kan lätt "vrida om" sig och det uppstår "knickar". ett fulminant ileus kan (snabbt) bli ett livshotande tillstånd - och det enda man kan göra är att akut öppna buken och vrida tillbaka tarmarna. ibland går det hål på tarmen - avföring läcker ut i buken...och en sepsis kommer som på beställning... sårrupturer och grava sårinfektioner har jag också sett. 
    ja - så ser det ut. så fundera en två och massa gånger innan ni låter kniven lösa era inre problem. 

• aronnax
    eflec skrev 2013-02-11 22:37:55 följande:
    en vanlig komplikation till GBP-op är ileus av olika slag - eller det som i folkmun kallas för "tarmvred". när fettet runt de inre organen försvinner förändras deras läge - och tarmarna kan lätt "vrida om" sig och det uppstår "knickar". ett fulminant ileus kan (snabbt) bli ett livshotande tillstånd - och det enda man kan göra är att akut öppna buken och vrida tillbaka tarmarna. ibland går det hål på tarmen - avföring läcker ut i buken...och en sepsis kommer som på beställning... sårrupturer och grava sårinfektioner har jag också sett. 
    ja - så ser det ut. så fundera en två och massa gånger innan ni låter kniven lösa era inre problem. 

Oskuret är bäst, men du behöver nog läsa på lite.

Det är inte bara ett inre problem säger ny forskning, tyvärr är jag inte på jobbet så jag kan ge länkar nu.

Man ser ett starkt samband mellan fetma och hormonet Gherlin som finns i magsäcken.

Många som opereras blir av med "suget" efter onyttig mat också, det kan man inte bara förklara med psykologiska faktorer.  

Forskning pekar på att GBP är den metod som är bäst för viktnedgång.

Är själv opad, pluggar till SSK, därför har jag läst mycket forskning om detta eftersom det finns mycket försomar även inom vården, "ät mindre och rör den mer" "det är den enkla vägen"     är ren okunskap.

Har jobbat med ätstörningar som skötare och visst är det psykologiskt också men man kommer till en punkt där man faktiskt inte KAN göra så mycket själv.    

• eflec

jag tycker att det är ett inre problem, och att det skulle bero på något hormon...tja...nej, det tror jag inte. jag är en stark anhängare av att intensiv kbt eller annan passande terapi är en bättre lösning, dock är det nog inte billigare för samhället och det kräver mer jobb av individen. 

har också läst forskning som visar att GBP opererade konsumerar lika mycket vård som innan sin operation... 

• Emzzannn
    eflec skrev 2013-02-12 16:58:15 följande:
    jag tycker att det är ett inre problem, och att det skulle bero på något hormon...tja...nej, det tror jag inte. jag är en stark anhängare av att intensiv kbt eller annan passande terapi är en bättre lösning, dock är det nog inte billigare för samhället och det kräver mer jobb av individen. 

har också läst forskning som visar att GBP opererade konsumerar lika mycket vård som innan sin operation... 

För att börja måste jag säga att denna operationen har fler fördelar än nackdelar. Och som narkosläkaren sa: dör ni inte av operationen så dör ni ganska säkert av övervikten. Man kan få kraftiga problem av övervikt också, man kan gå hjärt problem, andningsproblem, tarmarna fungerar inte som dem ska när man är överviktig och ska inte ens börja med magsår!!! Risken för magsår är äckligt stor på överviktiga.

Du har din åsikt, och de respekterar jag,

Men de e samtigt individens beslut och tro mig man blir informerad om risker. Fick tillomed en lista på komplikationer.

Och de med vård stämmer inte heller, detta tog kirurgen upp då, en person med diabetes MÅSTE besöka vc minst 2 gg/år för kontroll. Då tänker jag när jag går ner min övervikt att jag kommer troligtvis sluta med min medicin och inte behöva gå på kontroller så ofta.

Jag jobbar på lasarett, har aldrig stött
  • Emzzannn
    Monkina skrev 2013-02-11 22:18:27 följande:
    Hey Emzzannn!

har lite frågor till dig som jag skrivit i ett PM Hoppas du svarar =)

Har svarat dig :)
  • Jolliver

Risken för att drabbas av slits-ileus, alltså när tarmarna knickas till för att det är för gott om plats, minskar nu när kirurgerna har börjat försluta slitsarna vid operationen. Vet dock inte om det görs överallt. Sen kan man visst drabbas av vanligt ileus om man inte är aktsam med vad man äter, särskilt de första 14 månaderna efter operationen. Trådiga saker, hinnor från citrusfrukter osv.

Svar på tråden Gbp operation!! ?