• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • Emzzannn
    Jolliver skrev 2013-02-20 11:46:46 följande:
    Risken för att drabbas av slits-ileus, alltså när tarmarna knickas till för att det är för gott om plats, minskar nu när kirurgerna har börjat försluta slitsarna vid operationen. Vet dock inte om det görs överallt. Sen kan man visst drabbas av vanligt ileus om man inte är aktsam med vad man äter, särskilt de första 14 månaderna efter operationen. Trådiga saker, hinnor från citrusfrukter osv.

Vad menar du med försluta slitsarna? Menar du dem fickorna som

Magen och tarmen fästs vid?
  • Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-10 17:56:33 följande:
    Ja och nu har jag gått ner ca 20kg sammanlagt:).

Operationen hjälper ju till med att kunna bli förälder också.

Sedan att din diabetes nest intill kommer försvinna kanske helt också-

Nu har de ju gått ett tag sen du opererats :) går de fortfarande bra? Har du gått ner mkt? Ångrar inte dig? Kram
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-26 14:54:52 följande:

Nu har de ju gått ett tag sen du opererats :) går de fortfarande bra? Har du gått ner mkt? Ångrar inte dig? Kram
    Hej jo gått 5veckor ungefär. 
    De går rätt bra idag har varit lite jobbigt magen vill inte vara med men är nog för jag äter nu järntabletter också.
    Sedan operationen ca 7-8kg och allt som allt 21kg. Så en hel del. Men har ni i ca 1vecka stått stilla i vikt kan ju bero på mensen. Men att kroppen kansek behöver stanna av och vila lite med. ångrar mig inte en sekund de är de bästa jag gjort. Men är så rädd att jag äter för mycket på dom stora målen men äter mellan 2-3dl i bland dietisten tyckte de var bra så får väll lite på de.
    Hur går de för dig då?
    Kram

• GosisMamman
    eflec skrev 2013-02-10 17:25:17 följande:
    skulle ALDRIG göra en GBP - fy fan vilka komplikationer jag har sett. de flesta har också kvar sina ätstörningar efteråt - smälter smör & häller i sig osv...en tuff terapi med fokus på missbruksbeteende tror jag mer på. 
    "oskuret är alltid bäst". /sjuksköterskan
    Kompilationerna kan bli fruktansvärda. Men att kunna äta smält smör, hör det till vanligheterna verkligen?

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Emzzannn

Såååå ja va längesen jag skrev nu :D  opererades 3 april och är de bästa som hänt mig, åtminstone än så länge. 
    gått ner totalt 27 kilo och rör mig mycket bättre nu, har ändrat mina vanor till de bättre och hoppas att inom 1 år ska de sitta som smäck =)
    Tack för alla svar jag fick här inne.  

• Boomsan
    Emzzannn skrev 2013-06-30 22:40:42 följande:
    Såååå ja va längesen jag skrev nu :D  opererades 3 april och är de bästa som hänt mig, åtminstone än så länge. 
    gått ner totalt 27 kilo och rör mig mycket bättre nu, har ändrat mina vanor till de bättre och hoppas att inom 1 år ska de sitta som smäck =)
    Tack för alla svar jag fick här inne.  
    Grattis! 27 kg, imponerande Skrattande Hur tränar du nuförtiden då?
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-06-30 23:25:18 följande:
    Grattis! 27 kg, imponerande Hur tränar du nuförtiden då?

Tack :D

Jag tänkte först att jag inte behövde gym, så för tillfället springer jag utomhus och powerwalkar några gånger/vecka. Men har märkt att mina muskler förtvinat väldigt mycket så ska nästa vecka fixa träningskort och då blir de mer styrketräning och crosstraining :) ryggen har blivit lite svag.

Är du opad?
  • Boomsan
    Emzzannn skrev 2013-07-01 11:03:17 följande:

Tack :D
    Jag tänkte först att jag inte behövde gym, så för tillfället springer jag utomhus och powerwalkar några gånger/vecka. Men har märkt att mina muskler förtvinat väldigt mycket så ska nästa vecka fixa träningskort och då blir de mer styrketräning och crosstraining :) ryggen har blivit lite svag.

Är du opad?
    Duktigt att du springer! Jag själv har som mål att vara med i ett lopp t.ex. tjejmilen nästa år Skrattande Tycker att det låter som en bra plan att börja gymma nu. Hur ofta hade du tänkt gå till gymmet nu i början? Jag opererad i augusti så jag bantar för tillfället inför operationen Glad
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-01 11:35:41 följande:
    Duktigt att du springer! Jag själv har som mål att vara med i ett lopp t.ex. tjejmilen nästa år Tycker att det låter som en bra plan att börja gymma nu. Hur ofta hade du tänkt gå till gymmet nu i början? Jag opererad i augusti så jag bantar för tillfället inför operationen

Ja vad bra :) önska jag också hade sånt mål, men är väldigt blyg att springa bland folk så springer där de knappt är någon. Jag hade tänkt mig minst 3 gånger/ vecka, har ett krävande jobb där jag går ca 1 mil om dagen så jag blir ju ganska mycket trött då. Man har inte samma energi efter operationen :) men de kommer efter kanske ett år när kroppen vant sig.

Ah okej var ska du opas? Är de mycket du skulle gå ner?
  • Boomsan
    Emzzannn skrev 2013-07-02 00:24:34 följande:

Ja vad bra :) önska jag också hade sånt mål, men är väldigt blyg att springa bland folk så springer där de knappt är någon. Jag hade tänkt mig minst 3 gånger/ vecka, har ett krävande jobb där jag går ca 1 mil om dagen så jag blir ju ganska mycket trött då. Man har inte samma energi efter operationen :) men de kommer efter kanske ett år när kroppen vant sig.
    Ah okej var ska du opas? Är de mycket du skulle gå ner?
    hahaha precis som jag! är också lite så att jag inte vill springa bland folk. Det är därför mitt mål (loppet)) är krävande fysiskt och psykiskt, ska jobba upp självförtroendet också Glad 3 ggr/v tycker jag låter som ett bra schema. Ska opereras i Simrishamn och ska ha gått ner minst 4,6 kg. Har några hundra gram kvar sen är jag inne i mål haha Ditt jobb låter verkligen krävande, själv så springer jag runt i korridorer hela dagarna Tungan ute
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-02 08:51:03 följande:
    hahaha precis som jag! är också lite så att jag inte vill springa bland folk. Det är därför mitt mål (loppet)) är krävande fysiskt och psykiskt, ska jobba upp självförtroendet också 3 ggr/v tycker jag låter som ett bra schema. Ska opereras i Simrishamn och ska ha gått ner minst 4,6 kg. Har några hundra gram kvar sen är jag inne i mål haha Ditt jobb låter verkligen krävande, själv så springer jag runt i korridorer hela dagarna

Ja jag borde kanske också sätta upp sånt mål :) får bli mot hösten när jag känner mig lite tryggare i de.

Ja jag jobbar som usk på både lasarett och äldreboende, väldigt tunga och krävande avdelningaR, därför blir de mkt.

Oh vad kul för dig :) då är du snart i mål! Hoppas allt går bra men de tvekar jag inte alls på! Känner en del som opats i Simrishamn, jag gjorde de i Lund på bariatric, dem är också väldigt duktiga.
  • Emzzannn
    Boomsan skrev 2013-07-08 12:09:54 följande:
    Hur går det för er här inne? Jag är 0,3 kg ifrån målvikten inför en operation

Härligt att höra! :)
  • mammatillsonny

Hej på er!

Tänkte hoppa in här jag med.
    Jag har äntligen fått tid till at träffa läkaren. Har väntat på detta sen 2011.. men dom är väl sega här uppe i dalarna.
    Ska träffa läkaren den 8 november för bedömning.
    Har varit på alla informations möten, detta var 2012.
    Men hur fort går det efter mötet med läkare. alltså tiden till op? Får man den tiden på engång?

Hur länge var ni inlagda efter open?  

• GosisMamman

Sitter nyopererad efter en tarmvredsoperation.
    Ångrar jag min op? Ganska mycket ja!

I 1,5 år har jag åkt skytteltrafik till akuten med ambulans och bara haft magkatarr enligt dem.

Tyvärr berättar läkarna på de flesta ställen inte dessa jävla bieffekter. Att inte kunna äta socker eller smör nånsin mer är skitsaker.

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Emzzannn

Hejsan igen alla sötnosar :D har aldrig mått bättre måste jag säga.
    Har gått ner 45 kg och är snart nere på härliga 70 talet, har inte fått några komplikationer "peppar peppar" och denna operationen är de bästa som ngnsin hänt mig.
    Har dessutom lämnat min sambo, känner att jag förtjänar bättre och har börjat få mer respekt för mig själv, är en helt annorlunda människa och är knappt hemma för har helt plötsligt börjat att älska vara ute :D kunde inte varit mer nöjd, även om de innbär att jag inte kan äta allt som alla andra kan. Men de skadar inte mig, har valt en annan livsstil och är väldigt nöjd.

Till svar ovan så fick jag från läkarbesök på vc till op ca 1 år tog de så de går rätt snabbt här nere i skåne.

Mvh Emily Larsson

• Knasbollan

Hej! Jag vill bara berätta att i Stockholm går det supersnabbt - jag var hos VC i början på september och opererades på St Göran för två dagar sen. Det tog alltså två månader från första besök till op. Till info för er som är otåliga och vill åberopa vårdgarantin!

Jag hade dock funderat på detta en längre tid så det var inget impulsbeslut så att säga.

• mammatillsonny

Hej allihopa! Jag var ju till kirurgen i fredags och fick de jag ville. Men får vänta tills typ februari. Men glad att de kommer bli av då jag har funderat kring detta ett bra tag:)) känner mig så glad

• Emzzannn

Nu blir det ännu ett inlägg några månader senare =)
    Fortfarande lika nöjd om inte ännu mer nöjd.. Tränar 6 dagar i veckan och börjat få en riktigt awsome kropp. Muskler som jag aldrig trodde jag haft börjar komma fram och gått ner 53 kg :O fattar ni!!! Helt otroligt hehe väger idag 73 kg och älskar mitt liv!. Har människor omkring mig som jag älskar och fattas bara en man men de kommer snart hihi ;) barn biten har jag fått skjuta framåt men de gör inte mig något för tillfället, jobb o träning tar upp all min fritid och trodde inte de va möjligt att må så här bra.. om ca 5 veckor är de 1 års kontroll för min del. Helt otrlligt att de snart gått 1 år sen jag gjorde de.. Blir rörd..

Puss på er <3

Svar på tråden Gbp operation!! ?