• Emzzannn

Gbp operation!! ?

Hejsan alla!!
    Tänkte dela med mig lite här om min vikt och min resa sakta mot gastric bypass operation.
    Har dessutom frågor som jag verkligen inte förstår mig på ?

För de första, ngn som vill förklara varför man har kvar resterande tarm och magsäck kvar i magen efter operation? Svårt att förstå mig på detta.

Hur många av er opererade fick kraftig smärta efteråt? Hört det är ganska individuellt men nyfiken är jag ?

Och slutliga är, har någon av er fått komplikationer efter en gastric bypass?? Är detta något som går att "reparera" då?

För min del har allt detta gått jätte fort, sökte i augusti/september genom min läkare på VC.. Fick hem papper ganska snabbt att jag skulle ställa upp mig på vårdgarantin om jag ville det skulle gå fortare ( vilket jag ville). Jag hamnade i kö hos Landskrona lasarett. Under dessa 90 dagar hann jag glömma bort fullständigt operationen haha! Va mycket med flytt och vips så var det december, fick hem papper att min remiss skickats till bariatric center i Lund och fick 1 vecka efter fick jag hem tid för dem obligatoriska mötena. Första hålla 5 februari och det sista där jag träffar narkos läkare, kirurg och ssk äger rum 22 februari!! ????
    Pratade med en ssk där förra veckan, hon säger att operationen brukar äga rum ca 2 veckor efter sista mötet!! Jag längtar sååå mycket. Varit överviktig sen jag va 8 år gammal ungefär. Detta är något som kommer förändra mitt liv till det bättre förhoppningsvis.

Någon som har opererats på bariatric center i Lund och vill berätta lite? :)

Massor med kramar till er!! :*

• Svar på tråden Gbp operation!! ?
  • MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-07 11:45:07 följande:

En utredning på överviktsenheten för att se om man klarar av en operation.. Läkare på överviktsenheten var det som sa detta och denna skulle prata med kirurgen som skulle gjort operationen. Men som sagt så kommer jag till 99% inte få göra den då jag i deras ögon är för liten :/ Ja tycker oxå att det borde vara självklart att få den men i andras ögon så verkar de inte så :(
    Låter så konstigt var bor du?
    Men be att få träffa kirurgen direkt och prata med hon/han de är bättre.
    Förklara ditt liv hur de ser ut med allt igen.
    Sedan att du bara gått ner 4kg på ett år.
    Jag tycker allt låter så konstigt bara.

• sextiotrekg

I Uppsala.. Ja jag tycker hela allt känns konstigt och udda. Skulle tatt vårdgarantin och åkt till st:Görans istället..

• MiaIa 90
    sextiotrekg skrev 2013-02-07 12:27:46 följande:
    I Uppsala.. Ja jag tycker hela allt känns konstigt och udda. Skulle tatt vårdgarantin och åkt till st:Görans istället..
    Men de kan du väll fortfarande få på vårdgaranti för din remiss har ju gått fram.
    Dom kan ju inte bara neka dig så där utan anledning.
    Och du ska ju endå innan en operation gå ner en de innan operationen och de har du ju redan gjort.
    Tycker dom tänker så konstigt. 

• Emzzannn
    sextiotrekg skrev 2013-02-06 23:28:21 följande:
    Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

Usch vad du skrämmer mig :( gått ner 3 kilo sen remissen blev skickad. Fick nämligen diabetes för en månad sen o medicinen har gjort så jag slutat äta.... Fan hoppas du vinner detta och får operationen!! Du kan alltid försöka skrämma dem lite med att dra in advokat eller tidningen. Minns inte vad man ska ha för BMI till operation men är du säker på att du inte hamnat under den gränsen?

Försök äta upp dig, låter dumt men hade jag gjort om jag va du i denna situation. /: usch vad svårt,. Förstår de Inte är lätt för dig. Hoppas verkligen dem kan överse med alla följdsjukdomar du har gener för. Håller tummarna för dig!!
  • Emzzannn

[quote=68708284][quote-nick]MiaIa 90 skrev 2013-02-07 12:30:53 följande:

Hur har de gått för dig?? :) minns du skrev för ett tag sen att de va snart dags.

• MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-08 15:18:59 följande:
    [quote=68708284][quote-nick]MiaIa 90 skrev 2013-02-07 12:30:53 följande:

Hur har de gått för dig?? :) minns du skrev för ett tag sen att de va snart dags.
    Jo då har gått rätt bra. 3veckor sedan operationen nu och försöker lära mig att äta igen.
    Får dock ofta ont i magen när jag ätit men kan bero på att jag är så trött så jag knappt orkar ta mig ut på promenader.

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-08 15:25:41 följande:
    Jo då har gått rätt bra. 3veckor sedan operationen nu och försöker lära mig att äta igen.

Får dock ofta ont i magen när jag ätit men kan bero på att jag är så trött så jag knappt orkar ta mig ut på promenader.

Okej men fortfarande värt de eller? :)

Vad sa läkarna om din vikt? Du hade väl några kilo till att gå ner som du inte fixa?
  • MiaIa 90
    Emzzannn skrev 2013-02-10 17:11:15 följande:

Okej men fortfarande värt de eller? :)
    Vad sa läkarna om din vikt? Du hade väl några kilo till att gå ner som du inte fixa?
    Oja de är värt de:).
    Har ju gått igenom de för att kunna bli mamma.
    Läkarna sa om vilket? 
    Jag gick ner innan operationen 14kg men skulle gå ner 18kg men fick operationen endå. 
  • eflec

skulle ALDRIG göra en GBP - fy fan vilka komplikationer jag har sett. de flesta har också kvar sina ätstörningar efteråt - smälter smör & häller i sig osv...en tuff terapi med fokus på missbruksbeteende tror jag mer på. 
    "oskuret är alltid bäst". /sjuksköterskan

• Emzzannn
    MiaIa 90 skrev 2013-02-10 17:24:51 följande:
    Oja de är värt de:).

Har ju gått igenom de för att kunna bli mamma.

Läkarna sa om vilket? 

Jag gick ner innan operationen 14kg men skulle gå ner 18kg men fick operationen endå. 

Ja de va de jag tänkte på :) ja du lyckades ju gå ner jätte mkt ändå!

Skönt du känner de är värt de, ja jag gör de till stor del att bli gravid men även för att bli av med min diabetes
Svar på tråden Gbp operation!! ?