• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • sextiotalist

Jag tror det beror på var man bor och hur man fixar sitt boende. Det jag kan säga är att de har det betydligt bättre nu än när jag pluggade, kollade nu, 1986 var studielånet på 33 800 per läsår, fördelat på 10 månader så blev det 3380 per månad.
    På den tiden kunde kursböcker kosta uppåt 1500-2000 per termin. Jag minns att min kalkylator kostade 700 när jag köpte den.  Vad jag minns så tror jag min hyra var på 1700 per månad. Till detta en kåravgift som jag har för mig låg på ungefär 300 kr per termin (obligatorisk)

Så både hyra och kursböcker tog mer av studielånet än vad det tar idag (75%).

Men å andra sidan, så är det desto fler som har kommit längre i livet som pluggar. Man har fått andra kostnader, flera har barn

• Anonym (tidigare student)

Har man dyr kurslitteratur brukar man även kunna sälja böckerna efter kursen om man vill få pengarna att räcka lite längre. Eller köpa billigare begagnat från början för den delen.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:09:46 följande:
    när jag bodde själv hade jag följade kostnader: hyra 4000kr andra räkningar 2000kr (comhem, gymkort, telefon, radiotjänst, ellos är det jag kommer på i skrivande stund) och så mat 2000kr då fick man lite över 8000kr som tur är så betalade min mamma min kurslitteratur, busskort, läkare och medicin för annars hade jag nog stått på bar backe. sen fick jag 1000kr i bostadsbidrag som jag tog sista terminen jag bodde själv, hatar att få bidrag.

CSN är också ett bidrag på runt 2700 kr per månad!
  • Juno

Man får studiemedel 9 månader om året. Om man inte har sommarjobb eller får stämpla på sommaren måste man spara av de 9000.

Sen kostar litteraturen ett par tusen per termin, och du kanske behöver ha en dator med bredband för dina studier. Och förutom mat och kläder så behöver betala hemförsäkring, TV-licens, elräkning, läkarbesök, mediciner och så vill du kanske träna nån gång i veckan.

Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går en student med den inkomsten och de utgifter som du beskriver back med dryga 500 i månaden och det utan sparande.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 15:14:10 följande:

CSN är också ett bidrag på runt 2700 kr per månad!
    ja eftersom jag är student fortfarande så torde jag väl veta det? men jag gillar inte staliga bidrag, tycker att dem kan gå till de som inget har.
    nu är jag i alla fall inte berättigad till bostadsbnidrag ändå eftersom min man tjänar gräsligt mycket pengar.
    han skulle kunna försörja mig men jag vägrar.
    jag betalar halva studiemedlet dvs 4500kr till honom varje månad och får mat och husrum.
  • Anonym (tidigare student)
    Juno skrev 2013-01-03 15:14:56 följande:

Man får studiemedel 9 månader om året. Om man inte har sommarjobb eller får stämpla på sommaren måste man spara av de 9000.

Sen kostar litteraturen ett par tusen per termin, och du kanske behöver ha en dator med bredband för dina studier. Och förutom mat och kläder så behöver betala hemförsäkring, TV-licens, elräkning, läkarbesök, mediciner och så vill du kanske träna nån gång i veckan.

Enligt konsumentverkets budgetkalkyl så går en student med den inkomsten och de utgifter som du beskriver back med dryga 500 i månaden och det utan sparande.

Man måste betala TV-licens eftersom man inte måste ha TV. Har man bredband och dator funkar det fint att kolla på TV på nätet och då drar man ner kostnaderna en del.
  • Anonym (studenten)
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:09:46 följande:
    när jag bodde själv hade jag följade kostnader:
    hyra 4000kr
    andra räkningar 2000kr (comhem, gymkort, telefon, radiotjänst, ellos är det jag kommer på i skrivande stund)
    och så mat 2000kr då fick man lite över 8000kr
    som tur är så betalade min mamma min kurslitteratur, busskort, läkare och medicin för annars hade jag nog stått på bar backe.
    sen fick jag 1000kr i bostadsbidrag som jag tog sista terminen jag bodde själv, hatar att få bidrag.
    Ok, ja det är klart att folk har olika. Men ska man vara helt krass, så skulle man iaf kunna räkna av gymkortet och ellos om det varit "på liv och död". Mediciner etc är ju saker man inte kan göra avkall på, så det är ju en utgift jag har tur att slippa, om man säger så.

• Anonym (gh)

Nu är det 20 år sedan jag studerade men jag kunde leva gott på pengarna från CSN och efter 4,5 år på universitetet hade jag sparat undan 60 000 kr

• Anonym

Sitter och kollar studentlitteratur nu. Böckerna på första delkursen (fem veckor) kommer kosta över 2000 kronor:/ (ja jag har även kollat begagnatmarknaden men eftersom vi enbart ska ha böcker som uppdateras varje ås så finns det nästan inte en begagnad bok att få tag i)

• Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 15:16:47 följande:
    Ok, ja det är klart att folk har olika. Men ska man vara helt krass, så skulle man iaf kunna räkna av gymkortet och ellos om det varit "på liv och död". Mediciner etc är ju saker man inte kan göra avkall på, så det är ju en utgift jag har tur att slippa, om man säger så.

nej jag kan inte ta bort mitt gymkort eftersom mitt permenant skadade knä kräver att jag tränar, annars hamnar jag i rullstol.
    ja tyvärr så är det så krasst.
    ellos, jag köper kläder när jag behöver dvs när dem jag har är sönder och gjorde det som student med.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?