• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-03 15:21:44 följande:
    Det har aldrig varit så Det är enbart om du har en tv-mottagare i datorn som du får betala, inte om du har en dator och tittar på ex tv3 och svt play och liknande. Det är fortfarande gratis och har alltid varit.
    Ett tv-kort alltså, det är något man köper till och ingår inte som standard i persondatorer.
  • La Lola
    Anonym skrev 2013-01-03 15:17:18 följande:
    Sitter och kollar studentlitteratur nu. Böckerna på första delkursen (fem veckor) kommer kosta över 2000 kronor:/ (ja jag har även kollat begagnatmarknaden men eftersom vi enbart ska ha böcker som uppdateras varje ås så finns det nästan inte en begagnad bok att få tag i)
    Vi har också haft lite dyr litteratur tidvis o då läser jag bara den nya förskollärarutbildningen.
    På distans och då tillkommer resa o boende vid skolan var fjärde vecka ungefär.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Egina)

Jag levde precis upp mina pengar då jag var student. Jag tyckte inte jag var rik. CSN kommer 9 månader/år - ofta med glapp precis när det behövs (december och juni). Dessa glapp kan man dock försöka parera genom att spara pengar alt. jobba extra.

ts, du har ett billigt boende. Jag har flera vänner som bor i studentlägenheter med hyror på 8-9.000kr (för ettor alt. små tvåor). Givetvis delar de flesta lägenhet, annars skulle det ju inte funka.

• sextiotalist
    Anonym (gh) skrev 2013-01-03 15:16:47 följande:
    Nu är det 20 år sedan jag studerade men jag kunde leva gott på pengarna från CSN och efter 4,5 år på universitetet hade jag sparat undan 60 000 kr
    Kunde man? jag läste ungefär samtidigt som du gjorde. Och inte fanns det några marginaler. 75% av mina studiemedel gick till hyra, kurslitteratur och kåravgit. Dvs det var ungefär 10 000 per år över till annat. Att spara 60 000 hade varit en omöjlighet.
    Nu arbetade jag extra varje sommar, men det täckte ungefär de levandsomkostnaderna jag hade 
  • Elin 885
    La Lola skrev 2013-01-03 15:22:45 följande:
    Vi har också haft lite dyr litteratur tidvis o då läser jag bara den nya förskollärarutbildningen.
    På distans och då tillkommer resa o boende vid skolan var fjärde vecka ungefär.
    läser på distans jag med, snål som jag är så åker jag bara på det som är obligatoiriskt eftersom universitetet ligger i en annan stad.
    jag jobbar inte extra.
  • Anonym (studenten)
    sextiotalist skrev 2013-01-03 15:12:51 följande:
    Jag tror det beror på var man bor och hur man fixar sitt boende. Det jag kan säga är att de har det betydligt bättre nu än när jag pluggade, kollade nu, 1986 var studielånet på 33 800 per läsår, fördelat på 10 månader så blev det 3380 per månad.
    På den tiden kunde kursböcker kosta uppåt 1500-2000 per termin. Jag minns att min kalkylator kostade 700 när jag köpte den.  Vad jag minns så tror jag min hyra var på 1700 per månad. Till detta en kåravgift som jag har för mig låg på ungefär 300 kr per termin (obligatorisk)

Så både hyra och kursböcker tog mer av studielånet än vad det tar idag (75%).

Men å andra sidan, så är det desto fler som har kommit längre i livet som pluggar. Man har fått andra kostnader, flera har barn
    Jo klart det är så att fler har kommit längre i livet. Men det betyder ju också att fler har tex. sambo och mer än en inkomst till hushållet, vilket halverar bostadskostnad bland annat. Plus att man får tillägg för barn på lånet om man vill det. Har man jobbat tidigare kan man ju ta det där merkostnadslånet också, då kommer man upp en bra bit över 9000:- i månaden.

Sen ska man ju inte glömma att det inte är ens "egna" pengar heller, det är ju ett lån som ska tillbaka med ränta, vilket iof kanske gör att gemene man inte är så sugen på att ta det där "merkostnadslånet"...
  • Rainbowdash

Så hade jag också kunnat tänka om jag precis flyttat hemifrån och knappt var torr bakom öronen. Jag är 27 år och har heltidsarbetat sedan 2001. Med stigande inkomster kommer stigande utgifter. Utgifter som är svåra att bara trolla bort när en ska börja studera. Jag har exempelvis en hyra på 9076 kr per månad, det är jättemycket under studietiden men med en heltidslön är det inte så fasligt, därför känns det rätt onödigt att byta boende när vi trivs så bra.

Min familj har utgifter på ca 22,000 varje månad med allt inräknat. Tur för mig att jag har ett bra betalt extrajobb under studietiden. Jag får ut efter skatt ca 20.000 varje månad, studilån+studiebidrag+lön.

• La Lola
    Elin 885 skrev 2013-01-03 15:23:47 följande:
    läser på distans jag med, snål som jag är så åker jag bara på det som är obligatoiriskt eftersom universitetet ligger i en annan stad.
    jag jobbar inte extra.
    Här är de obligatoriska grejerna utspridda under innerveckan så vi kan ju inte åka fram och tillbaka....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Elin 885
    Rainbowdash skrev 2013-01-03 15:24:50 följande:
    Så hade jag också kunnat tänka om jag precis flyttat hemifrån och knappt var torr bakom öronen. Jag är 27 år och har heltidsarbetat sedan 2001. Med stigande inkomster kommer stigande utgifter. Utgifter som är svåra att bara trolla bort när en ska börja studera. Jag har exempelvis en hyra på 9076 kr per månad, det är jättemycket under studietiden men med en heltidslön är det inte så fasligt, därför känns det rätt onödigt att byta boende när vi trivs så bra.

Min familj har utgifter på ca 22,000 varje månad med allt inräknat. Tur för mig att jag har ett bra betalt extrajobb under studietiden. Jag får ut efter skatt ca 20.000 varje månad, studilån+studiebidrag+lön.
    det beror på hur liten heltidslönen är, när jag fick min första heltidtjänst så hade jag 16400kr INNAN skatt, jag fick alltså ut ca 11.000 så nog hade 9000kr i hyra svidigt som satan.
  • Elin 885
    La Lola skrev 2013-01-03 15:25:32 följande:
    Här är de obligatoriska grejerna utspridda under innerveckan så vi kan ju inte åka fram och tillbaka....
    ah ok. ja vi har inte mycket obligatoriskt som tur är, kanske varannan månad =).
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?