• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:12:21 följande:
    Men det där är ju en del "lyx" och en del "olycka" som du väl måste förstå att inte alla har?

Jag tror inte att de allra flesta behöver medicin varje månad.

Gymkort är för de allra flesta inte en nödvändighet. Det är en lyx för de allra flesta, om de inte har skador, och ingenting jag tycker att man kan klaga på att man måste vara utan en period.

Att ringa för 500:- tycker jag också är en lyx. Som man visserligen kan unna sig, men jag tycker inte att man kan klaga på att man inte har pengar sedan.

Ellos för 300:- verkar ju vansinnigt om man tycker att man har ont om pengar. Strunta i att köpa kläder ett år så har man sparat massor!

Radiotjänst/ tv är också en onödig lyx. Helt okej att unna sig, men inte om man sedan undrar vart ens pengar tog vägen.

Det jag menar är att många gör nog som du, har busskort eller bil och tv och köper kläder och klagar ändå på att de inte kan unna sig något. Det känns som att det är samma människor som sedan startar ekonomitrådar på FL för att de dragit på sig alldeles för mycket skulder eller inte kan få ekonomin att gå ihop trots två heltidsjobb. Folk som inte riktigt tänker efter. (Obs att jag inte säger att du är sådan, men det finns det många som är). 
    radiotjänst betalar jag liksom jag hoppas att de andra i detta land som har tv eller mottagare gör (vet att många puckon inte gör det)
    min mobil är min enda telefon
    jag köper kläder när dem går sönder, inte för att det är omoderna eller så, gör så fortfarande.
  • Anonym (Egina)
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:14:45 följande:
    Jag fick precis ihop min ekonomi med studiemedel. Jag har aldrig samlat på mig skulder eller startat ekonomitrådar av den karaktären du beskriver. Nu med en heltidslön lever jag som en kung! Jag sparar ca 10.000kr/månad och känner mig så rik. Det gjorde jag inte som student. Blanda inte äpplen och päron.

Däremot ser jag inte tv-licensen som "en lyx", utan som ett nödvändigt ont då jag har en tv-mottagare i hemmet.
  • Prime

Vilken korkad tråd. Allt beror väl på omkostnaderna??

Mina kostnader:

Hyra inkl el och bb 5500 kr

Mat 1500 kr

Mobil 300 kr

Busskort 600 kr

Kläder/hygien 500 kr

Hemförsäkring 100 kr

=8500 kr

500 kr till kurslitteratur och övrigt är inte mkt när man pluggar i 4 år direkt.

• Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:12:21 följande:
    Men det där är ju en del "lyx" och en del "olycka" som du väl måste förstå att inte alla har?

Jag tror inte att de allra flesta behöver medicin varje månad.

Gymkort är för de allra flesta inte en nödvändighet. Det är en lyx för de allra flesta, om de inte har skador, och ingenting jag tycker att man kan klaga på att man måste vara utan en period.

Att ringa för 500:- tycker jag också är en lyx. Som man visserligen kan unna sig, men jag tycker inte att man kan klaga på att man inte har pengar sedan.

Ellos för 300:- verkar ju vansinnigt om man tycker att man har ont om pengar. Strunta i att köpa kläder ett år så har man sparat massor!

Radiotjänst/ tv är också en onödig lyx. Helt okej att unna sig, men inte om man sedan undrar vart ens pengar tog vägen.

Det jag menar är att många gör nog som du, har busskort eller bil och tv och köper kläder och klagar ändå på att de inte kan unna sig något. Det känns som att det är samma människor som sedan startar ekonomitrådar på FL för att de dragit på sig alldeles för mycket skulder eller inte kan få ekonomin att gå ihop trots två heltidsjobb. Folk som inte riktigt tänker efter. (Obs att jag inte säger att du är sådan, men det finns det många som är). 
    träningen är även  en form av medicin mot mitt ena (av 3) psykiska funktionshinder, och medicin mot mitt knä.

• Elin 885
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:12:22 följande:
    Ja och det är ju jättebra. 
    Nej inte rik, men det går ingen nöd på en direkt
    japp hon är millimeterrättvis.
  • tahira
    Elin 885 skrev 2013-01-03 16:19:20 följande:
    träningen är även  en form av medicin mot mitt ena (av 3) psykiska funktionshinder, och medicin mot mitt knä.

Ja, jag förstod det, men det jag skrev var att du måste ju förstå att inte alla behöver ett gymkort utan att det för de flesta är en onödig lyx?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Elin 885 skrev 2013-01-03 16:18:05 följande:
    radiotjänst betalar jag liksom jag hoppas att de andra i detta land som har tv eller mottagare gör (vet att många puckon inte gör det)
    min mobil är min enda telefon
    jag köper kläder när dem går sönder, inte för att det är omoderna eller så, gör så fortfarande.
    Ja, "som har tv eller mottagare" - att ha tv/ mottagare och därmed behöva betala radiotjänst ÄR en onödig lyx. Som man absolut kan unna sig, men inte om man samtidigt gnäller om att man inte har pengar till något.

Jag utgick från att mobilen var din enda telefon, annars hade du ju haft fast telefonräkning också. Man behöver ändå inte ringa/ smsa/ surfa för 500:- i månaden, framförallt inte eftersom du dessutom betalar bredband.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Elin885 - Nu använder jag din lista som ett exempel, så ta det inte så personligt. Det har uppenbarligen fungerat för dig, att leva sådär. Och jag levde själv gott som student.

Men jag har SÅ svårt för folk som lägger pengar på skit och onödiga saker och sedan klagar på sin ekonomi, vilket jag upplever att många studenter gör. 
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:27:23 följande:
    Ja, "som har tv eller mottagare" - att ha tv/ mottagare och därmed behöva betala radiotjänst ÄR en onödig lyx. Som man absolut kan unna sig, men inte om man samtidigt gnäller om att man inte har pengar till något.

Jag utgick från att mobilen var din enda telefon, annars hade du ju haft fast telefonräkning också. Man behöver ändå inte ringa/ smsa/ surfa för 500:- i månaden, framförallt inte eftersom du dessutom betalar bredband.
    jag ringde och smsade och mmsade surfar det gör jag på datorn.
    jag ringde mkt till mamma som jobbar halvitd i norge.

är det inte lag på att man ska betala sin tv-lincens? hur som jag är en ärlig och hederlig människa som betalar för de tjänster jag nyttjar.
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:29:05 följande:
    Elin885 - Nu använder jag din lista som ett exempel, så ta det inte så personligt. Det har uppenbarligen fungerat för dig, att leva sådär. Och jag levde själv gott som student.

Men jag har SÅ svårt för folk som lägger pengar på skit och onödiga saker och sedan klagar på sin ekonomi, vilket jag upplever att många studenter gör. 
    ingen fara du får använda den hur mkt du vill =).
    du märker om jag blir arg ;) :p
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?