• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (llllllllllllllll)

Sluta lipa. Sverige har bland de mest generösa villkoren i världen. för studenter. Sluta klaga och lägg allt fokus på hur ni skall tillgodogöra er all undervisning, få välbetalda jobb och säkra bidragen för nästa generation studerande.

• Wittra

Man vet inte när man får oväntade utgifter, studielitteratur, pennor, block etc kostar. Ibland kan man behöva uppsöka tandläkare, optiker osv. Inte speciellt billigt. Vad är det för busskort som kostar 800 bara? Du åker bara inom en kommun eller? Jag bor i västra götaland och här går ett månadskort på runt 1300 kr om man ska åka mellan kommuner. Beror också på hur långt osv. 
    Maten kostar också.

det handlar om en rad faktorer, dels var man bor, för priser på exempelvis busskort kan variera, det beror också på hur man prioriterar men ibland kan man åka på skitutgifter. Att komma och påstå att studenter har det jättebra är att överdriva, de får ju det att gå runt men inte mkt mer 

• Anonym (har det bra)

Jag har visserligen sambo, men vi har även barn. Sambon jobbar som behandlingsasstistent 100% och jag pluggar 100% och får ut 9600:- Han får ut 17-20 000. Vi har fasta utgifter på 16 000:- vilket är ganska mycket. Vi klarar oss mycket fint på det.

• Almis11
    Anonym skrev 2013-01-03 18:16:31 följande:
    Jag är inte speciellt insatt i hur det fungerar än, de jag reagerar över är nu när jag är arbetslös får jag 8.000-10.000 kr per månad, börjar jag plugga får jag 2.800 kr... Det är såpass liten summa att jag inte kommer klara det ekonomisk om jag inte tar ett lån, och ett lån är inget jag vill ta så länge jag kan slippa de. Alltså känns det lite som att det är "bättre" att vara arbetslös (och självklart fortsätta söka jobb) för då är inkomsten mer.

MEN DÅ kan du ju inte plugga heller om du tycker det är för lite pengar. Vad är det du inte förstår?
    DU väljer att börja studera men vill inte ta lån, well en 5 åring kan räkna ut då att antingen får du leva snålt eller skita i att plugga.

Jävla gnäll!   
  • fia s

Jag håller med dig TS! För mig ser det ut såhär: Hyra 3000:- (sambo, hyran är eg på 6000) Mat 900:- Mobil: 6-700:- Gym, försäkring, spotify, radiotjänst etc: ca 800:- Bredband: 150:- Kurslitteratur: ca 1000:- Totalt har jag utgifter på 6500:-, och alltså ca 2500:- över varje månad. Inte jättemycket pengar, men jag har ju också valt att ha en dyr telefon, valt att inte söka efter begagnade böcker, att ha gymkort & spotify etc etc. Allt handlar ju om hur jag väljer att leva mitt vardagliga liv. Vi skulle nog kunna gå ner ännu mer i matkostnad, men vi väljer att kunna laga god och bra mat.

• Elin 885
    fia s skrev 2013-01-03 19:24:10 följande:
    Jag håller med dig TS! För mig ser det ut såhär: Hyra 3000:- (sambo, hyran är eg på 6000) Mat 900:- Mobil: 6-700:- Gym, försäkring, spotify, radiotjänst etc: ca 800:- Bredband: 150:- Kurslitteratur: ca 1000:- Totalt har jag utgifter på 6500:-, och alltså ca 2500:- över varje månad. Inte jättemycket pengar, men jag har ju också valt att ha en dyr telefon, valt att inte söka efter begagnade böcker, att ha gymkort & spotify etc etc. Allt handlar ju om hur jag väljer att leva mitt vardagliga liv. Vi skulle nog kunna gå ner ännu mer i matkostnad, men vi väljer att kunna laga god och bra mat.
    lägger du endast 900kr på din mat per månad? shit jag lägger 2000kr.
  • fia s

Vet inte hur man citerar, Elin 885, men jag och min sambo lägger 1800:- på mat tillsammans, så 900:- var. Skriver från ipad, därför blev mitt förra inlägg så oläsligt med icke existerande radbrytningar :)

• Viktoria123

Litteraturen är ren skräck. De kostar ju mycket mer än vanliga böcker.
    Jag får ångest varje gång jag måste köpa nya. Visst kan man leta begagnat men det finns inte alltid.

Jag har nog lagt ca 9000-10000 kr på böcker per årskurs.

• IsadorasMamma

Jag är ensamstående mamma och student.
    Jag tycker inte jag är det minsta fattig.
    Jag får 500/mån extra för att jag har barn.
    Bostadsbidrag, barnbidrag & underhåll.

De som säger att de är fattiga, undrar om de egentligen vet vad fattig betyder.

• Anonym (llllllllllllllll)
    fia s skrev 2013-01-03 19:29:42 följande:
    Vet inte hur man citerar, Elin 885, men jag och min sambo lägger 1800:- på mat tillsammans, så 900:- var. Skriver från ipad, därför blev mitt förra inlägg så oläsligt med icke existerande radbrytningar :)
    Jag fattig student som nästan inte har råd att äta .... skriver oläsligt från min lusiga ipad.......  Skrattande
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?