• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (studenten)

Jo, böcker kostar.
    Jag studerar ju själv, som sagt, och har ojat mig över litteraturlistan då och då, men samtidigt så har jag ju råd med att det kostar 1000:- i månaden (vilket det inte gör än *ta i trä*) för det är ändå 2600:- kvar "löst" så att säga. Att äta för 2600 i månaden är ingen svår match alls.

Just fika och äta ute är ju ett val man gör, det är inget som "blir". Det står ju inte i kursplanen "bärshäveri, 1,5 hp"  

Skulle jag ha ett extraknäck två kvällar i veckan skulle jag tycka det var ren lyx faktiskt.

• La Lola

Böcker?
    Boende på annan ort för distansstuderande?

Det är något du inte tänkt på antar jag?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (studenten)
    tystlängtan skrev 2013-01-03 15:06:38 följande:
    Det är inte så lite att det inte går att leva på, men nog är det lite pengar.

Av de 3600 kr som du har kvar så har du fortfarande t.ex. el, tv-avgift, hemförsäkring, bredband, mat, kläder, nöjen som ska betalas. Man har inte speciellt goda marginaler om man säger så.

Själv lyckades jag och min man leva i två år på enbart min CSN-inkomst samt sommarjobb och visst levde vi snålt även om vi inte levde på vatten och bröd...
    Att ni lyckades två personer tycker jag iof var jäkligt strongt, så pass länge också.

Jo jag kom på en tankevurpa jag gjort: El, tv, bredband ingår i min boendeavgift, så visst, där kanske andra får lägga mer pengar. 
  • Anonym (Linnéa)

Har du bara hyra, mobil och busskort som ända utgift så förstår jag dig. Själv har jag också hemförsäkring, el, försäkringar på katterna, kattmat, mat till mig, jäkligt dyr kurslitteratur (pluggar till veterinär), TV avgift och Internet. Det går på nästan exakt 9000 kronor, jag har alltså inte ens råd med en fika.

• Faber

Många kurskamrater festade både 2 och 3 dagar i veckan så nej de flesta lever inte på svältgränsen även om de inte har det fett. sedan finns det ju undantag åt båda hållen givetvis men majoriteten är det inte synd om.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Anonym

För mig är det inte mina pengar det är bara ett lån som ska betalas tebaka en dag. Utan min sambo så hade jag inte fixat av ekonomin,, vi har två barn.

• Elin 885

när jag bodde själv hade jag följade kostnader:
    hyra 4000kr
    andra räkningar 2000kr (comhem, gymkort, telefon, radiotjänst, ellos är det jag kommer på i skrivande stund)
    och så mat 2000kr då fick man lite över 8000kr
    som tur är så betalade min mamma min kurslitteratur, busskort, läkare och medicin för annars hade jag nog stått på bar backe.
    sen fick jag 1000kr i bostadsbidrag som jag tog sista terminen jag bodde själv, hatar att få bidrag.

• Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-03 14:58:23 följande:
    alla studenter tar ju inte lånet. jag gör inte det. sen kostar ju maten, ofta blir det mycket fika och äta ute. kanske nån öl, drink på krogen.
    fika, ja ibland.
    äta ute. nej.
    krogen, ja en cola ibland
  • Anonym (studenten)
    La Lola skrev 2013-01-03 15:06:53 följande:
    Böcker?
    Boende på annan ort för distansstuderande?

Det är något du inte tänkt på antar jag?
    Eh...jo böcker har jag tänkt på. Eftersom jag som sagt redan pluggar. Jag vet dock ingen utbildning där bara litteraturen kostar 3600:- i månaden.

• Anonym

När jag studerade så tyckte jag inte heller att det räckte, och jag tror att jag hade tyckt samma idag. Studielitteraturen kostar en hel del vet att på en del kurser spenderades 1500 för 4 veckor.. Jag bodde även så att jag fick pendlingsbidrag, men det bidraget täckte inte upp resorna mer än till ca 75%. 

nej jag tycket inte man är fattig som stundent, ,men gissar på att det beror på vad man jämför med...  

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?