• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (jovars)

Håller med TS, studentlivet i Sverige är helt ok ekonomiskt sätt. Och ja, har bott och jobbat utomlands med studerande icke-svensk sambo. DET var tufft.

Det är inga problem att anpassa levnadsstandarden till 9000 kr/mån, det är ju trots allt under en begränsad tid.

De som upplever studietiden som "fattig" är nog de som inte anpassar levnadsstandarden.

Visst kan det va tajt, men det går utan nämnvärda ansträngningar.      

• melle90

Det är väl fler utgifter än det? El? Försäkringar? Bredband? Medlemsskap i kåren? Mat? BÖCKER!!! osv osv osv

• Elin 885
    IsadorasMamma skrev 2013-01-03 19:33:03 följande:
    Jag är ensamstående mamma och student.
    Jag tycker inte jag är det minsta fattig.
    Jag får 500/mån extra för att jag har barn.
    Bostadsbidrag, barnbidrag & underhåll.

De som säger att de är fattiga, undrar om de egentligen vet vad fattig betyder.
    ok du får 500kr från csn 1000kr i bostadsbidrag, 1050 i barnbidrag och så 1200kr i underhåll
    det är ca 3700kr extra, nej jag förstår att du inte tycker att du är fattig, för det tycker inte jag heller att du är.
  • Elin 885

ja fia s det var dig jag menade.
    vad äter du då?
    jag äter för 2000kr per månad.

• Themis

Beror väl på. Som de flesta vet kostar det olika att bo på olika orter i landet. Har man otur eller vill välja en dyr studentbostad i Lund, Stockholm eller Uppsala kostar den 6000 kr/mån. Men snittkostnaden ligger på 3400 kr/mån i Lund.

Mellan utbildningar skiljer det också mycket i pris för litteratur, jag hade många stora "biblar" som kostade 800-1200 kr styck, och detta var ändå 20 år sen. Och nej, alla böcker finns inte att låna, eller är alla ex ständigt utlånade. Har man tur kan man kopiera av nån, men även det kostar när boken är på 800 sidor.

Jag tyckte inte att det var svårt att leva på studielån då, men många försöker ju att inte ta fulla lån. Eller så kanske man redan har hunnit bli förälder, behöver större bostad osv- och då blir det nog även fler oförutsedda utgifter.
    Du kanske är rimligt säker på att DU inte kommer hem med hål på jeansen och en trasig overall, men försök garantera det för en 4-åring? Drömmer

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • fia s

/div> Jag fattig student som nästan inte har råd att äta .... skriver oläsligt från min lusiga ipad.......  [/quote] Haha! Ja om jag hade klagat på min ekonomiska situation så hade du haft en bra poäng där! Nu skrev jag ju dock att vi käkar god och bra mat, så jag anser mig verkligen inte vara fattig :)

• Anonym

Hum tycker jag hade bättre ekonomi som student än nu som arbetslös utan ersättning.

Bodde själv något år som student ska försöka minnas mina utgifter.

csn 7800 + bostadsbidrag om va ca 800 i månaden.

Hyra 3600(el ingick i hyran)

bredband/telefoni 300 i månaden har jag för mig.
    kurslitteratur snitt 500 i månaden
    mat 2000-3000
    någon tusen i sparande och lite i nöje.

Äsch minns inte så noga.    

Flyttade ihop med min man efter nåt år och fick barn strax efter då vart ekonomin som sådan då med en studerande och en föräldraledig/arbetslös. fick in i slutet iaf 9000 i studiemedel + andra inkomster plus bostadsbidrag, barnbidrag så hade omrking 16000-18000 in varje månad. Då kunde spara ca. 2000 kr i månaden och någon tusenlapp i nöje var efter att nödvändiga utgifter va betalda. Nu är väl inkomsterna lite omvända här hemma men får inte ersättning varje månad så då blir kanske 13000-15000 utan min ersättning det e lite tuffare men går precis runt och då utan soc.

Men ser som så det beror på som student hittar du en billig lya rättar dig efter den inkomsten du får. ev. bostadsbidrag om du är under 28 utan barn osv kan du leva rätt gott endå speciellt om man bor med en kompis eller sambo.       

• Anonym (student)

Jag har varit student i 6 ½ år, varav jag bodde hemma ett av åren (det sparar man en hel del på!). Annars har jag bott själv i studentlägenheter eller korridor. Jag har aldrig haft problem med pengar. Jag har bara tagit 180.000 i lån på dessa år (mina kurskamrater med samma studielängd har uppåt 350.000 i lån). Jag har jobbat helger i 3 år och tjänat 3000/mån, så det har gjort att jag inte har behövt ta så mycket lån. Och jag har bott billigt, ca 3000/mån. Och jag har snålat. När man är student kan man inte köpa den senaste teknologin eller mycket kläder varje månad, men det har man ju ändå inte tid/ork till. Jag har inte haft extrautgifter som försäkringar, radiotjänst, el (ingick i hyran), alkohol, resor, djur mm. Man får leva enkelt, men är inte fattig för det. Böcker har jag köpt mycket begagnat och sen sålt dem efteråt, men har ändå kvar en hel del tegelstenar. 

• fia s
    Elin 885 skrev 2013-01-03 20:06:57 följande:
    ja fia s det var dig jag menade. vad äter du då? jag äter för 2000kr per månad.

Hmm.. vanlig husmanskost mest. Vi köper ca 4-6 kg kött varje månad, varav drygt 4 kg köttfärs och sedan kanske kyckling, fläskfile eller liknande. Det som är på extrapris just då. Av köttfärsen gör vi köttfärssås, chili con carne och liknande. Storkok på allt så vi sen har matlådor och slipper laga mat varje dag. Sedan äter vi rätt mycket pasta, bacon, ägg, korv.. vanliga grejer :) Storhandlar basvaror på Willys 1 gång/månad för ca 1000 spänn, för restrerande 800:- handlar vi tilläggsgrejer, yoghurt, mjölk, flingor osv. Någon pizza då och då :)
  • Anonym (Hanna)

Problemet är att många studenter är urkassa på att planera sin ekonomi. Har själv en student i släkten som är snart 30 år gammal som är ett typexempel på student som ej kan hantera ekonomi. Hon är singel, bor i en bostadsrätt med en boendekostnad på ca 3000 kr per månad, hon jobbar extra på sin släktings jobb både hela sommaren och under terminerna, samt tar fullt studiemedel. Ändå klagar hon på hur fattig hon är :-O

Nu när man har Facebook ser man dock vad hennes "fattigdom" beror på, eftersom hon gör uppdateringar där dagligen och det är t ex barrundor med öl varje vecka, inget billigt leverne alls! För ett par månader sedan drog hon iväg till Stockholm och bodde där på hotell i 5 dagar och åt på restaurang och shoppade julklappar. Nu under  slutet av december vräkte hon ur sig på Facebook om hur dåligt ställt studenter har det och då kunde jag inte hålla tyst...utan skrev att det är viktigt att planera sin ekonomi och då blev hon skitsur och skrev att "det går inte att planera när man inte har pengar".

Men herregud, som student kan man inte spontant bo på hotell i flera nätter, äta ute och shoppa utan att det förväntas synas i plånboken???? Jag har själv pluggat och dessutom pluggat med barn och då får man diverse tillägg, men jag hade ändå aldrig drömt om att hantera ekonomin som hon gör. Hon lever för fan som man gör när man jobbar heltid!?

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?