• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Anonym (Autisten)

Hej jag tycker CSN är ganska lagom (det blir ju vad man gör det till) har efter hyra och räkningar mellan 2500-3000 att leva på varje månad och när det inte blir några extra utgifter utöver det så funkardet. Jobbigare blir det när medicinen är slut (har autism och koncentrationssvårigheter) eller vid terminsstart då ny litteratur ska inhandlas. Jag kan aldrig lägga undan något och klarar mig med några hundralappars marginal för det mesta. Hoppas kunna hitta ett bra jobb under sommaruppehållet 2013 så jag slipper leva på marginaler och kan unna mig lite då och då. Behöver tex nya glasögon :P

• tahira
    Elin 885 skrev 2013-01-03 16:29:23 följande:
    jag ringde och smsade och mmsade surfar det gör jag på datorn.
    jag ringde mkt till mamma som jobbar halvitd i norge.

är det inte lag på att man ska betala sin tv-lincens? hur som jag är en ärlig och hederlig människa som betalar för de tjänster jag nyttjar.
    Jo, men bara om man har tv eller mottagare! Min poäng är att tv är en onödig lyx och därmed även tv-avgiften!
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Elin 885
    tahira skrev 2013-01-03 16:32:56 följande:
    Jo, men bara om man har tv eller mottagare! Min poäng är att tv är en onödig lyx och därmed även tv-avgiften!
    ah du menar så, ja kanske.

• Anonym (studenten)
    Anonym (Egina) skrev 2013-01-03 16:18:48 följande:
    Jag fick precis ihop min ekonomi med studiemedel. Jag har aldrig samlat på mig skulder eller startat ekonomitrådar av den karaktären du beskriver. Nu med en heltidslön lever jag som en kung! Jag sparar ca 10.000kr/månad och känner mig så rik. Det gjorde jag inte som student. Blanda inte äpplen och päron.

Däremot ser jag inte tv-licensen som "en lyx", utan som ett nödvändigt ont då jag har en tv-mottagare i hemmet.
    Eh... du har mitt nick inom citat men jag förstår inte varför då jag inte skrivit något om det du skriver om...så jag antar att du svarar fel person.
  • Anonym (Egina)
    Anonym (studenten) skrev 2013-01-03 16:34:04 följande:
    Eh... du har mitt nick inom citat men jag förstår inte varför då jag inte skrivit något om det du skriver om...så jag antar att du svarar fel person.

Oj, ser nu att jag visst citerar ditt inlägg - men du har själv citerat hela inlägget från Tahira. Så det är Tahira som skrivit och du som citerat - sen har jag citerat det. Så kan det gå
  • Anonym (studenten)
    Anonym (Egina) skrev 2013-01-03 16:36:29 följande:

Oj, ser nu att jag visst citerar ditt inlägg - men du har själv citerat hela inlägget från Tahira. Så det är Tahira som skrivit och du som citerat - sen har jag citerat det. Så kan det gå
    det kan det.
  • Anonym (tidigare student)
    tahira skrev 2013-01-03 16:32:56 följande:
    Precis det jag försökte skriva för ett tag sen. Klart man ska betala licens om man har TV, men man MÅSTE ju inte ha en TV. Det går utmärkt att leva utan, speciellt eftersom det mesta läggs upp helt gratis på nätet efter ordinarie sändning.

Håller förövrigt helt med dig här i tråden. Man kan ju inte utgå från att alla måste ha dyra mediciner och gymkort för att överleva, för det stämmer helt enkelt inte. Man skulle kanske kunna diskutera att studenter med extra behov skulle kunna få lite extra, men det vore ju dumt att ge alla pengar utifrån de extrema behoven. Det ska ju finansieras också.

Jag har jobb och mer än nog med pengar nuförtiden, och min mobilräkning ligger oftast på 100 kr/månad. Har heller ingen fast telefon. Att ha 500 kr i mobilräkning och sen klaga på att man inte har nog med pengar är märkligt tycker jag. För man MÅSTE inte ha en smartphone på avbetalning, vanliga hederliga dumma telefoner går fortfarande utmärkt att ringa med.
  • Vinterankan

Bror ju lite på vad man är han vid. Jag skulle inte kunna gå tillbaka till en studentekonomi nu men när jag var student så hade jag inga som helst problem att klara mig. Tog inget studielån och fick istället 3500 kr av mina föräldrar varje månad (de månader man fick studiemedel). De pengarna täckte hyra och litteratur. Mat och vardagsnöjen täcktes av bidraget och sedan så jobbade jag och allt därifrån gick till resor. Med mitt arbete inräknat så hade jag kanske 3000 mer i månaden än en vanlig student och då åkte jag på skidresor eller utomlands ungefär 6 gånger per år. Var bara en enda av mina kompisar som hade dålig ekonomi som student och hon var en sådan som fikade jämt, köpte drinkar på krogen och absolut inte kunde tänka sig att bo i studentrum som ju är hyresfria på sommaren. Hon kunde inte heller ha en begagnad telefon med kontantkort som vi andra heller. Och gymkort behövde hon också ha, men hon blev aldrig lika vältränad som mig som inte hade gymkort. Man kan träna alldeles utmärkt utan att gå på gym. Har en del skador som gör att jag inte kan springa men en begagnad träningsmaskin som jag klämde in i mitt lilla rum löste den biten.

• läkarstudent

Jo, det är helt fördjävligt. Det finns inga studentlyor här för 4200, min lägenhet kostar 7000. Sedan går böckerna på några tusen varje termin också. Det blir ingenting kvar att leva på.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • LinneaJosie

Nej. Man är inte fattig som student. Vi ska inte urholka fattigdomsbegreppet genom att påstå annat. Fett är det ju inte att studera, men fattigt? Nej.

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?