• Anonym (förbannad)

samduschning

jag skulle aldrig visa mig naken inför mina kollegor. men skolan kräver att barnen ska helt naturligt duscha med sina klasskamrater, helt sjukt egentligen. så snackas det så mycket om integretet och respekt. jag har själv en son som inte alls är road över detta. ni som tycker att det är narturligt och ngt man ska lära sig att hantera...skit på er!!!
    det man inte kan täna sig själv ska man inte begära av barnen...
    fler som tycker så?

• Svar på tråden samduschning
  • giftfri
    Anonym skrev 2013-01-11 16:52:46 följande:
    Men vilken fittig jävla attityd du har! Det kan aldrig vara riktigt sunt att bära runt på sådana aggressioner, ta en time out!

Här handlar det inte om att få som man vill, här diskuteras obehag man upplevt som barn. Har du svårt att förstå det?

Tagga ner tanten, det var länge sen tråden tråden slutade å handla om det, å flyttades över till att gälla kostnader.
    För övrigt så skiter jag om jag har en fittig attityd, å vidhåller fortfarande att ingen ska behöva lägga skattepengar på skitsaker som duschdrapperier..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya
    jumos skrev 2013-01-11 16:42:42 följande:
    @Tom Araya: Jag påstår inte att det skulle lösa några problem med mobbing.

Du drog parallellen från gympan till att man minsann måste duscha med andra människor på exempelvis arbetsplatser, jag berättade om mina erfarenheter av arbetsplatser inom industrin. Simple as that! ^^
    ...och jag drog mina. Vuxna duschar också tillsammans, inget konstigt med det.
  • Tom Araya
    Gumsegumsan skrev 2013-01-11 16:53:58 följande:
    ja inför vårdpersonal ja.
    varför? för att jag bedömer min obekväma känsla som sekundär efter min och mitt ofödda barns hälsa.
    precis på samma sätt som jag förmodligen hade kunnat göra andra obekväma saker om alternativet var värre så att säga.

hänger dock inte med på vart du ville komma..?   
    Precis som var och en borde bedöma sin obekväma känsla som sekundär när det kommer till viktiga saker som hygien....om alla gör det så minskar känslan av att det bara är jag.
  • jumos

Skillnaden är att vuxna allt som oftast har förmånen att duscha i en rätt avskild miljö utan att riskera att känna sig uttittade. Att de ändå måste byta om tillsammans är lite av en annan diskussion.

Personligen har jag noll problem att byta om och/eller duscha med andra, men jag kan hålla med om att man under själva tvagningen är rätt så blottad. Får jag välja så rensar jag hellre fittan i ensamhet (pardon my french) ð???

• Anonym
    giftfri skrev 2013-01-11 17:46:01 följande:
    Tagga ner tanten, det var länge sen tråden tråden slutade å handla om det, å flyttades över till att gälla kostnader.
    För övrigt så skiter jag om jag har en fittig attityd, å vidhåller fortfarande att ingen ska behöva lägga skattepengar på skitsaker som duschdrapperier..
    Hade du vart torr bakom öronen så hade du förstått att din argumentations teknik är värdelös i frågan om att vilja plocka poäng och vinna en debatt.
    Det enda du lyckats med att uppnå i denna tråden är att trampa människor på tårna och reta upp.
    Tyvärr så går det inte att ta dig på särskilt stort allvar.

Jag brukar sitta på ett forum där en man går på och härjar som du gör här, han är en bra bit över femtio, trött på livet som springpojke och gravt alkoholiserad. Jag kan inte låta bli att tänka att ni två skulle kunna vara släkt. Ni har precis samma typ av verklighetsfrånvänt sätt att diskutera och rejvar loss, mest för sig själva, i frågor som rör det "stora hela"..

Det enda man hör dig skråla om är minoriteten och kostnader. Jag funderade tidigt på om du nyss lärt dig vad minoritet betyder eller om det var den vanliga typen av "jag rör mig med stora ord, därför är jag smart" snack.

• giftfri
    Anonym skrev 2013-01-11 23:10:52 följande:
    Hade du vart torr bakom öronen så hade du förstått att din argumentations teknik är värdelös i frågan om att vilja plocka poäng och vinna en debatt.
    Det enda du lyckats med att uppnå i denna tråden är att trampa människor på tårna och reta upp.
    Tyvärr så går det inte att ta dig på särskilt stort allvar.

Jag brukar sitta på ett forum där en man går på och härjar som du gör här, han är en bra bit över femtio, trött på livet som springpojke och gravt alkoholiserad. Jag kan inte låta bli att tänka att ni två skulle kunna vara släkt. Ni har precis samma typ av verklighetsfrånvänt sätt att diskutera och rejvar loss, mest för sig själva, i frågor som rör det "stora hela"..

Det enda man hör dig skråla om är minoriteten och kostnader. Jag funderade tidigt på om du nyss lärt dig vad minoritet betyder eller om det var den vanliga typen av "jag rör mig med stora ord, därför är jag smart" snack.

Då kan jag tänka mig att fortsätta trampa på människor, för så länge det finns de som inte vill eller kan förstå att det inte bara är att gnälla å klaga på allt, å sen tro att vi andra ska skjuta till pengar för att lösa deras problem så behövs vi som vågar sticka ut hakan å "trampa" lite på dessa människor.

Å kan man inte duscha å tvätta sig tillsammans med andra, så är det fan inte nåt drapperi man behöver, utan kvalificerad psykologisk hjälp.., å det kan jag absolut tänka mig att bekosta., för olyckliga å otrygga (sjuka) människor hör till det basutbud vi alltid måste  ha pengar..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Tom Araya
    Marsipanprinsessan skrev 2013-01-11 10:16:01 följande:
    Tom Araya: läs om, läs rätt. Som jag skrev löser ju självklart inte ett draperi det stora problemet mobbning! Läs mitt senaste inlägg igen så kanske du fattar. Man skall kunna välja själv huruvida man vill duscha enskilt eller ihop med andra! Du kan inte bortse från det faktum att en klar majoritet av landets högstadieelever hade valt att duscha enskilt!! Det handlar inte om prydhet, hygien eller annat. Och att mobbade elever känner sig mer utsatta och exponerade i ett omklädningsrum kan väl ändå inte vara så svårt att förstå?! Vet ej varför jag var anonym från första början, det är jag som är Draperi tack!
    Självklart kan jag inte bortse från att de flesta hade valt att duscha enskilt men nu kan vi inte välja allt i livet och det är inte ens rimligt att begära.

Jag anser att skälen till det oftast är för dåliga i förhållande till nödvändigheten att sköta sin hygien samt de praktiska och ekonomiska svårigheterna att tillgodose denna önskan.

En majoritet ungar hade troligen valt att gå på Gröna lund istället för att gå till skolan....
  • Tom Araya
    jashrinah skrev 2013-01-11 16:08:16 följande:
    på min skola köpte jag och de andra i klassen en stång till ett draperi , sydde sedan ett på slöjden (och plastade för lätt rengöring !) stången satte vaktmästaren upp och draperiet var med kabin hakar så vi kunde ta ner det och ta med det bara när vår klass hade idrott =D 
    funkade awsome och inte blev det mer att städa för nån , sy skulle vi ju ändå göra på slöjden och kabin hakarna + stången betalade vi med pengar  från klasskassan :) ( killarna ville ej ha dusch draperi så dem fick nya basketbollar istället ) 
    Kanonbra lösning som ni tog ansvar för själva på ett föredömligt sätt. Solig
  • Krokimodell
    giftfri skrev 2013-01-12 09:36:00 följande:
    Å kan man inte duscha å tvätta sig tillsammans med andra, så är det fan inte nåt draperi man behöver, utan kvalificerad psykologisk hjälp.., å det kan jag absolut tänka mig att bekosta., för olyckliga å otrygga (sjuka) människor hör till det basutbud vi alltid måste  ha pengar..
    Säg att två skolor delar en gymnastiksal (på olika tider). Det går sammanlagt drygt 1 000 elever på skolorna. Du kan inte lägga en hundring i skatt på ett draperi, men om det går en elev som inte vill duscha inför de andra, så är du beredd att betala terapi, trots att en enda terapitimme kostar mer än två draperier. Om det går två eller tre elever som inte vill duscha utan draperi, drar kostnaderna iväg. Dessutom kan draperiet hänga där i säkert tio år. Kommer det liknande elever i senare årskullar, måste man betala terapi för dem också. Allt detta för att undvika att betala en eller ett par hundringar med en gång. Snål spar och fan tar.
    Say it loud. I am unable to say 'proud' and I am proud.
Svar på tråden samduschning