• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Christi38

Hormonplitar har väl inget med mjölk att göra enbart? Det kanske det har också, jag menar inte så, men vår stora kille hade massor under ett par veckor och till oss sa BVC och barnläkare på Astrid Lindgrens för han blev sjuk av annan anledning och blev undersökt att det berodde på immunförsvaret som ju inte är färdigutvecklat utsätts för ny främmande miljö... och att huden kan få en reaktion om talgkörtlarna är omogna.

.

• Frutess

Tjolanta: han har kolik så ja massa strul med magen:( nej vi har inte gjort de än. BVC och barnläkarna tyckte de var nästan onödigt eftersom han inte har några andra symtom (ekem eller utslag) plus att han går upp jätte fint i vikt. Men nu börjar vi få slut på idéer och nu när han ser ut som han gör så börjar man ju undra! Idag när jag vaknade så va han som torr i heeeeela pannan ner till ögonbrynen. Typ som torr vit skorv eller nått! Ser jätte knasigt ut!:( men ska som sagt ringa BVC idag och höra

• Frutess

Christi38 tydligen så får barn hormonplitor av bröstmjölken. Alltså hormoner som förs över från mamman. Men sen kan ju självklart huden reagera. Alla har ju bakterier på huden och barnet som innan varit helt oexponerat får ju massa nya basilusker på sig men just hormonplitor kommer från mamman.

• Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 07:02:41 följande:
    Tjolanta: han har kolik så ja massa strul med magen:( nej vi har inte gjort de än. BVC och barnläkarna tyckte de var nästan onödigt eftersom han inte har några andra symtom (ekem eller utslag) plus att han går upp jätte fint i vikt. Men nu börjar vi få slut på idéer och nu när han ser ut som han gör så börjar man ju undra! Idag när jag vaknade så va han som torr i heeeeela pannan ner till ögonbrynen. Typ som torr vit skorv eller nått! Ser jätte knasigt ut!:( men ska som sagt ringa BVC idag och höra

Bra att ni kontaktar BVC Men ni skulle kanske testa mjölkfritt ändå? Det skadar ju inte att prova. Vår tjej blev bättre med nan ha men den är inte helt mjölkfri. Den innehåller laktos och mjölkproteinet är delvis nedbrutet. Nutramigen är helt mjölkfri. Vi märkte stor skillnad när vi började med nan. Men hon gick också upp fint i vikt ändå fast att hon hade ont i magen osv. innan.
  • Frutess

Vi har provat vanlig NAN men med den blev han hård i magen (bajja typ en gång om dagen) stånkade och gnällde efter maten och så fort de skulle ut minsta lilla prutt. Men nu med lemolac bajjar han fler gånger/dag + att gaserna kommer ut lättare. Men ja jag tror vi kommer prova iaf!

• annox

Tjej78: jag har en drygt6månader gammal pojk. Han får gröt till middag ca kl16,30-17,00 och välling till natten. Lite puré/frukt efter ersättningen vid lunch! Resten ersättning!

• Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 07:46:48 följande:
    Vi har provat vanlig NAN men med den blev han hård i magen (bajja typ en gång om dagen) stånkade och gnällde efter maten och så fort de skulle ut minsta lilla prutt. Men nu med lemolac bajjar han fler gånger/dag + att gaserna kommer ut lättare. Men ja jag tror vi kommer prova iaf!

Lemolacen kunde inte vår tös äta :-/ fick ont i magen av den också. Hon bajjar också bara en gång om dagen. Oftast gör ersättningsbarn det.. Hoppas det löser sej för er i alla fall. Jobbigt när de små inte mår bra och verkar ha ont :-/
  • Mammatillfilur

Frutess: hormonprickar kommer inte bara ifrån amningen utan uppkommer då mammas hormoner lämnar bebisens kropp. Det är då som bebisen immunförsvar och dess egna hormoner tar över. Prickar i samband med allergier och överkänslighet är vanligt men bebisar kan även få prickar vid virusinfektioner.
    Prova mjölkfritt...men inte Nutramigen då den smakar äckligt tycker de flesta bebisarna. Insistera att BVC låter er pröva Pepticade.

Är det någon här som har erfarenhet av att ge smakisar från 4 månaders? Har någon kokat egen gröt till en sån liten? Hur göra på bästa sätt i så fall?

• Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 07:52:15 följande:
    Tjej78: jag har en drygt6månader gammal pojk. Han får gröt till middag ca kl16,30-17,00 och välling till natten. Lite puré/frukt efter ersättningen vid lunch! Resten ersättning!

Jag har hört att man ska ge puréer innan ersättningen, varför gör du tvärtom, någon speciell anledning? När du börja med välling, byte du då från endas till en annan eller fasa du in det blandat med ersättning första veckan? När år han sin välling och när vaknar han sen på morgonen?
  • Tjolanta
    Mammatillfilur skrev 2013-03-18 08:05:36 följande:
    Frutess: hormonprickar kommer inte bara ifrån amningen utan uppkommer då mammas hormoner lämnar bebisens kropp. Det är då som bebisen immunförsvar och dess egna hormoner tar över. Prickar i samband med allergier och överkänslighet är vanligt men bebisar kan även få prickar vid virusinfektioner. Prova mjölkfritt...men inte Nutramigen då den smakar äckligt tycker de flesta bebisarna. Insistera att BVC låter er pröva Pepticade. Är det någon här som har erfarenhet av att ge smakisar från 4 månaders? Har någon kokat egen gröt till en sån liten? Hur göra på bästa sätt i så fall?

Vi ger vår 4-mån smakisar på fingret av maten vi äter. Är det nåt som inte passar att ge henne tinar jag upp kokt potatis eller morot från frysen och ger henne. Den ska vara väl mosat, nästan rinnande. Vi fick recept på egen gröt från BVC då man måste ha i lite extra järn i gröten.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...