• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annox

Tjej78: oj! jag skrev fel, han får puré innan ersättningen:) vi började med välling förra veckan, då lilleman som sovit så bra jämt inte klarat sig på vanlig ersättning hela natten. Vi tog halva ersättning /halva välling i ett par dagar och sedan ökade vi till helt och hållet välling! Han sover mycket bättre! Testade med Nan Good Night också men märkte ingen skillnad faktiskt. Vällingen fungerar bra! Han äter välling ca kl 19 och somnar 19-19,30. Han har morgon kl 6-6,45. Får ibland äta en gång på natten men innan vi tog vällingen var det typ två gånger...

• Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 08:34:46 följande:
    Tjej78: oj! jag skrev fel, han får puré innan ersättningen:) vi började med välling förra veckan, då lilleman som sovit så bra jämt inte klarat sig på vanlig ersättning hela natten. Vi tog halva ersättning /halva välling i ett par dagar och sedan ökade vi till helt och hållet välling! Han sover mycket bättre! Testade med Nan Good Night också men märkte ingen skillnad faktiskt. Vällingen fungerar bra! Han äter välling ca kl 19 och somnar 19-19,30. Han har morgon kl 6-6,45. Får ibland äta en gång på natten men innan vi tog vällingen var det typ två gånger...

Ok, idag får dottern gröt vid 17.30 sen så mycket ersättning hon vill ha vid 19, brukar bli ca 150 ml. Sen somnar hon vid 19.30-20. Innan vi går och lägger oss vid 22.30-23 går jag in och ger henne ersättning igen, då 210 ml och då klarar hinsides hela natten. Hon har morgon allt mellan 6-7. Tänkte ändra gröten till mat, dvs puré och ersättning vid 19 till välling. Frågan är om jag ska fortsätta med 23-målet och om jag ska ge ersättning eller välling då?
  • Airhostess
    Frutess skrev 2013-03-18 07:46:48 följande:
    Vi har provat vanlig NAN men med den blev han hård i magen (bajja typ en gång om dagen) stånkade och gnällde efter maten och så fort de skulle ut minsta lilla prutt. Men nu med lemolac bajjar han fler gånger/dag + att gaserna kommer ut lättare. Men ja jag tror vi kommer prova iaf!
    Men tjolanta menade NAN HA inte vanlig Nan.
  • annox

Tjej78: de ska ju stå sig bättre på välling än på ersättning men jag vet faktiskt Inte, du kanske kan testa en kväll att inte ge det målet och se hur hon reagerar! Hon kanske klarar sig,..

• Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 14:33:29 följande:
    Tjej78: de ska ju stå sig bättre på välling än på ersättning men jag vet faktiskt Inte, du kanske kan testa en kväll att inte ge det målet och se hur hon reagerar! Hon kanske klarar sig,..

Precis, ända sättet att få reda på det är att testa :)
  • annox

Precis återkom gärna med rapport! Jag har varit inne och tänkt göra det också, alltså ge lite mat innan man själv lägger sig., men har inte kommit till skott än!

• Tjolanta
    Frutess skrev 2013-03-18 15:14:42 följande:
    Vad är skillnaden mellan NAN ha,lemolac och vanlig NAN då?

Skillnaden på Nan Ha och Nan pro är att i nan ha så är mjölkproteinet delvis brutits ner, så det ska minska risken för allergi mot mjölkproteinet. Lemolacen är en mildare form av Semper kommer inte ihåg nu vad det var.. Kanske att den var "surare"?..
  • Tjej78
    annox skrev 2013-03-18 17:51:22 följande:
    Precis återkom gärna med rapport! Jag har varit inne och tänkt göra det också, alltså ge lite mat innan man själv lägger sig., men har inte kommit till skott än!

Jag kan rekommendera att göra det, dels så gör man det ju i sömnen sk "dream feed" så hon somnar om på 2 sekunder och sen slipper jag gå upp på natten, nackdelen är att hon startar dagen 1 timme tidigare än innan men för mig är det helt ok att gå upp vid 6 om jag sovit hela natten. Testa :)
  • annox

Tjej78: Ja får nog göra det, men vi kör ju med välling nu, så tänker att han inte är mätt då, men ska testa imorgon då :) men vår kille somnar alltid om direkt när han ätit på natten så det är inget problem, bara att han vaknar nu fler gånger...och han sov ju hela nätterna de fyra första månaderna men nu är det mycket sämre. Klart det händer mycket också i utvecklingen.. Men ändå ;) ska testa det imorgon ;)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...