• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • annakarin75

Läste på tillverkarens sida: 

NAN 1 är en modersmjölksersättning som kan användas som fullvärdig ersättning för amning upp till 6 månaders ålder. 
    NAN 2 är en tillskottsnäring som kan användas som en del av en alltmer varierad kost från 6 månaders ålder.

Om barnet äter lite av varje, ska man använda 2:an. Äter barnet så gott som bara ersättning, ska man fortsätta med 1:an

• Tjej78
    annakarin75 skrev 2013-03-19 21:16:07 följande:
    Läste på tillverkarens sida:  NAN 1 är en modersmjölksersättning som kan användas som fullvärdig ersättning för amning upp till 6 månaders ålder.  NAN 2 är en tillskottsnäring som kan användas som en del av en alltmer varierad kost från 6 månaders ålder. Om barnet äter lite av varje, ska man använda 2:an. Äter barnet så gott som bara ersättning, ska man fortsätta med 1:an

Jag har också läst lite på deras hemsida men jag uppfattar det som att man ändå ska vänta med att gå upp till 2:an tills man börjat ge riktiga portioner mat, än så länge ger jag ju bara stora smakportioner. Har jag fattat fel?
  • Tjolanta

Jag har också vällingdoseraren från Coop och jag håller den över flaskan och skakar ner pulvret. Skvätte också ur en del i början innan man kom på snitzen Men tycker ändå att den är väldigt....platt?... Skulle liksom varit mer tratt/skål formad!? Aja, den funkar i alla fall & var ju inte superduper dyr .

• annox

Tjej78: jag ger Nan 2 till min kille, på rekommendation av BVC, och han äter något mindre mat än vad din verkar göra, jag tror också att du ska byta, eller testa iallafall :)

• annakarin75

Fast din äter ju en hel del mat tycker jag, Tjej 78, så jag skulle gått över till 2:an om jag vore dig. Du kommer ju dessutom att öka med mat hela tiden. 

Dock tror jag inte det spelar någon större roll vilken du använder.  

• Christi38

När vår nu 16 månaders var 4.5 månad bytte vi långsamt över till Nan 2. Rekommendationen hade nyss höjts till 6 månader men i samråd med BVC så bytte vi ändå, och han blev mkt mera mätt och belåten! 1.an är så tunn och han fick aldrig en tillräcklig mättnadskänsla. Och sov sämre. Så vi kommer nog göra samma sak med vår 4 månaders nu. Han äter nu runt 200 ml var tredje timme av Nan 1.

I helgen ska vi börja med smaksensationer också! Ska bli spännande... Han är vår lille Sumo, han äter med GOD aptit, lite motsats till storebror som är mer lång och smärt :))

.

• Tjej78

Då gör jag slut på 1:an och handlar hem 2:an. Tack ni som svarat :)

• MinFinaMinna

Ni andra som också flaskmatar, hur många ggr och hur mycket får era bebisar? Min dotter är 13 veckor och hon slukar 150 ml varje måltid. Hon vill oftast ha mat var 4 timme. Och får väl mat ca 5-7 ggr om dagen. Är detta ok? Är det fri tillgång (som med amning?) som gäller eller man ska hålla sig till tillverkarens rekommendationer om att barnet ska ha mellan 5-6 ggr om det är mellan 2-3 mån? Hon äter NAN PRO 1. Innan delammade jag också men har inte ammat på några dagar nu. Hon vill inte längre. Tacksam för svar.

• Christi38

Jag tror på fri matning. När min nu 4 månaders var 13 veckor åt han som din runt 150 ml var 3-4.e timme så där. Nu äter han 180-200 var 4.e...

• annakarin75

Fri tillgång. Min son på 5 månader får oftast var 3:e timme på dagtid. Han äter 150 ml. Ibland vill han ha oftare om han inte ätit så mycket.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...