• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • CarolineL

Är det någon som har erfarenhet av Pepticade- komjölksfri ersättning? Min son fick en provbarhet idag, märkte ni någonskillnad i välbefinnande? Bur fort gick det? Min son äter var fjärde timma, tror ni man kan fortsätta med samma intervall? Jag skulle vilja kunna förberedanågra mål inför natten. Någon som vet hur? På burken stod ingenting om det.

• Mammatillfilur

CarolineL: min dotter blev bättre med Pepticade. Slutade med att ha skrikattacker och vara hård i magen. Det tog ca 1 vecka för hennes mage att ställa om sig och den stora skillnaden märktes då.
    Vi låg inne på sjukhus för några veckor sedan och där hade de färdigberedd Pepticade i kylskåp. Deras dietist hade sagt att det var ok. Om det fungerar på sjukhus så fungerar det hemma då vi har snällare baciller hemma än på sjukhus. Jag är dock själv itu delad kring detta då min dotter blev dålig i magen när hon fick färdigberedd Pepticade som hade stått....det kan dock ha varit ett sammanträffande och att hon också hade en viros. Ska prova igen om några veckor och se vad som händer. Gör färdigberedd och kolla hur ditt barn reagerar....

• Tjolanta
    CarolineL skrev 2013-03-19 14:33:18 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av Pepticade- komjölksfri ersättning? Min son fick en provbarhet idag, märkte ni någonskillnad i välbefinnande? Bur fort gick det? Min son äter var fjärde timma, tror ni man kan fortsätta med samma intervall? Jag skulle vilja kunna förberedanågra mål inför natten. Någon som vet hur? På burken stod ingenting om det.

Jag har ingen erfarenhet av pepticade men skulle nog koka vattnet innan och låta det svalna ordentligt innan jag förberedde nattmålen. Plus sterilisera nappflaskorna.
  • Madeleiiiine

Hittade en vällingdoserare på coop, men gud vad dålig den är!! Pulvret fastnar ju på kanterna som hålet inte är vid! Hur kan det komma sig att alla är sååååå nöjda med den?

• längtan09
    Madeleiiiine skrev 2013-03-19 19:56:47 följande:
    Hittade en vällingdoserare på coop, men gud vad dålig den är!! Pulvret fastnar ju på kanterna som hålet inte är vid! Hur kan det komma sig att alla är sååååå nöjda med den?
    Hade också problem med det, men det brukade gå bra om man slog "tratten" mot nappflaskan. Fast jag hade en från ullared som var lite mer kupad i locket än bambinos verkar vara, som verkar ganska platt i locket. 
    Mamma sedan juni 2009
  • annakarin75

Jag sätter doserarens öppning ner i flaskan och rör doseraren från sida till sida, liksom skakar den lite åt sidorna. Då åker allt ner i flaskan.

• MinFinaMinna

Jag sätter vällingdoserarens öppning ner i flaskan. Sen får man ju slå lite så allt pulver kommer med. Inget konstigt. Och inget jobbigt. Tycker det fungerar hur bra som helst. Och jag har bambinos vällingdoserare

• Madeleiiiine

Jag testade att "skaka den åt sidorna" men då skvalpade en del av vattnet ut! Aja, får se om jag får in snitsen!

• Tjej78

En fråga ang ersättning NAN Pro 1 och NAN Pro 2. Jag ger min dotter som blir 6 månader den 28:e mars både ersättning, gröt, puré av både mat och frukt, majskrokar mm. Idag tex åt hon gröt till frukost kl 7 på 1 del vatten, 120 ml ersättning som mellis vid 9. Lunch kl 12.30 bestod av 2 istärningar kalops, 1 msk fruktpure och 120 ml ersättning. Mellis vid 16 blev 2 msk barnyoghurt, majskrok och 120 ml ersättning. Middag kl 18 gröt på 1 dl vatten och innan nattning 120 ml ersättning men hon åt bara hälften. Kl 23 blir det 210 ml ersättning och normalt sett brukar hon äta allt sen håller om sig till kl 7. Min fråga är ska jag fortsätta med 1:an eller är det dags att gå över till 2:an nu?? Lunchen skall ju fortfarande ökas på samt att gröten vid 18 ska också bli mat och ersättningen vid nattningen ska ändras till välling (kommer säkert ta 1 månad till). Ska man vänta med 2:an tills alla måltider är på plats eller ska man köra dubbelt nu, dvs 2:an ihop med mat och 1:an när man bara serverar ersättning??

• annakarin75

Du ska väl byta ut 1:an till 2:an vid 6 månader. Det du förut använt 1:an till, ska du nu använda 2:an till. 

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...