• Anonym (sunktande)

Brev til min fru

Hej alla!

Jag är i samma sits som många andra här på FL. Vi har ett bra förhållande på alla andra plan än i sängen. Där är det dött. Jag har provat en del men som många andra man läst om här vill hon bara vara i fred och svarar med ilska. Nästa vecka skall jag åka bort och funderar på att lägga ett brev på hennes kudde och se vilken respons det blir.

Hej älskade!

Nu är jag framme i X och kanske även börjat jobba. Jag kommer förodligen hem igen på X eftermiddag.

Hoppas du mår bra och får en bra vecka. Jag älskar dig otroligt mycket. Jag gör vad jag kan för att verka helt oberörd över att vi inte har något sexliv alls. Inom mig händer desto mer, men jag gör som sagt vad jag kan. Jag anser inte riktigt att ha noll sexuellt liv tillsammans är att gå halva vägen var för att lösa detta, men då det är den som inte vill som har makten kan jag inte göra något åt det.

Mina val är i stället hur jag skall ta mig igenom detta utan den gemenskap och självkänsla ett sexuellt liv med sin fru ger. Mina val i detta är A) Skilja mig B) Runka mig igenom det C) Döda alla sexuella känslor i kroppen D) Hitta någon annan att ha sex med så länge. Då du är stjärnan i mitt liv och den jag vill dö tillsammans med låter ingen av dem särskilt tilltalande. Jag kan ett tag använda mig av B men jag vill inte att det skall vara huvudnäringen i mitt sexliv. Det vill jag att du och jag tillsammans skall vara.

En sak vill jag att du över helgen funderar på, och det har att göra med dina intimrakningar och när du väljer att göra dem. Jag skulle mycket gärna sitta framför dig och prata men det går inte eftersom du bara blir arg, och då kommer inget ur samtalet.

Vi hade sex med varandra senast den 30 december, och sen åkte jag till X för arbete i några dagar. Samma kväll som jag åkte rakade du dig för första gången på mycket länge. En vecka efter det när barnen var här åkte du till X för "hemmaspa" och när du kom hem var du helt nyrakad. Senaste helgen var barnen hos oss igen och då åkte du till X igen för lite "hemmaspa". När du kom hem var du helt nyrakad. Detta är naturligtvis ingen slump utan ett medvetet val. Du väljer att göra det när barnen är här eller när jag skall bort. Att säga något annat vore en förolämpning mot både din och min intelligens.

Du väljer naturligtvis själv om och när du skall raka dig, det är din kropp och ditt liv. Du har tidigare sagt att du rakar dig helt och hållet för din egen skull och inte ett dugg för min skull. Någonstans längs vägen i ditt liv har du trots allt valt att leva med mig. Du vet också att jag älskar när du gör det, särskilt den första dagen.

Vi har situationen att den person du älskar och valt att leva med har en sak han älskar att du gör. I det läget gör du valet att alltid göra det vid tillfällen när han inte kan njuta av det tillsammans med dig. Att situationen är så kan vi inte bortse från.

Det jag undrar över är vad som går genom ditt huvud när du sitter med rakhyveln i handen och precis skall börja använda den?

Jag vill nu direkt säga att jag är inte arg över detta, jag är bara genuint förvånad och undrande över vad du får ut av att alltid göra det vid dessa tillfällen?

Jag kommer vara bortrest i arbete ungefär 5-6 dagar. Först kommer hon bli arg men jag hoppas att tiden själv kommer få henne att fundera lite. Fundera över hur hon hanterar saker. Fundera över hur viktiga vi är för henne.

Vad tror ni? Flip eller flop? Hur skulle ni reagera över något som detta?

• Svar på tråden Brev til min fru
  • ventilera mera

Nu har jag bara läst sista sidan så jag kanske upprepar nåt som flera sagt, men det är ju bara åsikter du vill ha så, here goes: Jag tycker brevet är ett bra sätt om det nu är så att hon inte vill prata. Hon får tid att fundera och du får veta vid hemkomsten om hon är intresserad av att rädda er relation. Är hon intresserad så har hon rimligtvis läst och tänkt. Ang rakningen fattar jag precis hur du menar. Jag och min kille träffas intensivt varannan vecka eftersom jag har mina barn halvtid. Han älskar att jag rakar mig så det gör jag naturligtvis i samband med att jag åker hem till honom. Skulle jag göra det när vår vecka är slut och vi kommer att vara ifrån varandra nattetid i en vecka så skulle han såklart bli väldigt förvånad och säkert också ganska sårad. Nåt sånt skulle jag ju inte ens fundera på att göra. Ge henne brevet, som jag ser det har du ju knappast nåt att förlora på det?

• Anonym (emma)

Hehe, det där är ett dåligt sexliv, men ändock ett sexliv.Skrattande

Brevet var bra de första styckena, men fokuserade sedan bara på intimrakningen. Tror du att hon är otrogen så säg det istället i brevet. Skulle jag få ett sånt brev skulle jag tycka att min man måste ha någon knäpp, det var för mycket "intimrakning". Om du ändå tycker att det är viktigt att ta upp, så säg att du är rädd att hon träffar någon annan.

• rockaroll

Jag håller med många andra. Du lägger för stor del av brevet på rakningen. Korta ner det till nåt i stil med "jag har lagt märke till att du intimtakar dig när jag åker bort. Detta får mig att fundera på om det finns någon annan man i ditt liv, då du aldrig gör det när jag är hemma." Det räcker så. Annars blir det för stor grej, gå rakt på sak ist. Det andra är jättebra! Jag kanske inte skulle tagit med otrohet som ett alternativ heller.. Då hamnar hon i försvarställning direkt och tänker "gör det då om jag inte betyder mer för dig.". Lycka till ts!

• weasley

Tycker rent generellt att konceptet brev är en bra idé, däremot tycker jag att innehållet i just det här brevet är rätt dåligt.

Om hon har jobbigt och inte vill ha sex så kan du inte sitta och "anklaga" henne och skriva att alternativen är att runka eller skiljsmässa (ja, jag har förkortat och dramatiserat en aning), du måste skriva mer på ett känslomässigt plan. Skriv att du saknar närhet och ömhet, men inte på ett sätt så att hon får dåligt samvete (då kommer det garanterat bli sämre).

Skriv frågeställningar som hon kan fundera kring medan du är borta - vad hände med vårt sexliv? Vad är det som känns jobbigt? Finns det något du kan göra för att hjälpa henne att få det att kännas bättre?
    Skriv om dina känslor till henne, hur mycket hon betyder och att du vill att ni ska ha det bra tillsammans på alla plan.      

Nu kan jag bara utgå från mig själv (och ett par nära vänner jag pratat om liknande saker med), och när man inser att ens partner inte är nöjd med sexlivet får man dåligt samvete, en klump i magen och ytterligare minskad sexlust. Jag hade stängt in mig totalt i mig själv om jag fick ett sånt brev.
    Men jag tycker att det är jättebra att du tar tag i det här och skriver ett brev istället för att gå och ligga med någon annan, missförstå mig inte. Däremot är det väldigt viktigt vad du skriver och hur du uttrycker dig för att det inte ska bli ännu mera fel.

Just my two cents, hoppas det löser sig för er!   

• Spartacus

för det första är jag lite allergisk mot brev i en relation... vadfan liksom, man måste kunna prata med varandra annars funkar det ju inte! reagerar på ensamheten som verkar finnas i er relation, har du inte kunnat ställa dom här frågorna rakt ut? kanske är det intima ni måste jobba på för att väcka sexlusten igen? men visst, hittar man inte orden i munnen så...

30 december är heller inte sååå långt bort i tid! för många inte optimalt men helt klart inte ovanligt, speciellt inte om man har barn!

och vad har hennes könsbehåring med din kärlek till henne att göra? jag tycker faktiskt det låter märkligt...

överös henne med komplimanger istället och visa att du är väldigt attraherad av henne...  

hot om skilsmässor och snack om otrohet för att ni inte haft sex på en knapp månad? jisses. kan ´ju vara så att hon rakar sig för att hon vill det, för att hon själv tänder på det, för att hon har egensex, för att hon vet att du tänder på det och inte vill inge falska förhoppningar?

• Ceasar

Tack för alla svar, jag förstår om ni inte orkar läsa hela tråden. Jag tar några kommentarer:

X är bara en kompis vars namn är oviktigt.

Fokuset på intimrakning är för att få oss att komma igång i tankebanor. Inget jag bett henne om utan något hon började med många år innan vi träffades. Men senaste åren har hon växlat från att göra det inför en gemensam kväll hemma till att göra det inför kvällar vi inte ses eller omöjligen kan ha intimt umgånge.

I #35 gav jag ett nytt förslag till brev.

Och ja, vi har ett sexliv. Vi snittar en gång per 6-8 veckor men ett barmhärtighetsknull. Jag vet inte om jag själv skulle kalla det sexliv. Jag sa till henne i somras att vi måste skilja oss för det här går inte. jag lyfte fram att jag inte kan leva utan sex. Vi löste det och i sex veckor hade vi umgånge ca 3 ggr per vecka. Det kändes som hon hade lust, men sen dog det och vi gick tillbaka till 6-8 veckor mellan gångerna. Hon säger att hon vill hitta tillbaka till lust, men tror på metoden att sitta med öronproppar och händerna för ögonen som metod. Försök till verbal kommunikation leder till ilska, och då faller kommunikationen platt. Detta gör att kommunikation känns som tjat. Hon vägrar att träffa sexolog eller parterapeut.

Med start nästa vecka och sex veckor framöver kommer mitt arbete göra att jag reser mycket. Vi kommer knappt se varandra förutom varannan helg när barnen kommer. Då är jag naturligtivis hemma.

Många tänker säker: Men för guds skull, skilj dig! Nja, detta är mitt livs kärlek. Om inte annat insåg jag det när jag försökte skilja mig i somras. Men jag kan inte heller leva utan intimitet.

Jag vill tacka alla som tänkte skriva MEN DRA DÅ FÖR FAN OM DET ÄR SÅ VIKTIGT ATT DOPPA KUKEN DIN JÄVLA KÅTBOCK för att ni hoppade över att skriva något. Sådana svar ger verkligen ingenting.

Tack igen ni som skrivit, det ger många bra tankar att höra nyanserade åsikter från andra.

• Anonym (otrogen?)

Är hon inte otrogen med en man så kanske hon är det med väninnan..?

• Nazca

Kan säga direkt att jag hade uppskattat detta.

Alla är vi olika och reagerar på olika sätt.
    Men jag tycker i så fall att hon ska vara tacksam att du tog upp detta
    innan du gjorde något som sårade henne mer.
    Som t.ex. skaffade någon annan att ha sex med. 

Hoppas att det löser sig för er.

• Anonym

Hon kommer säkert bli arg över brevet, men förhoppningsvis så ger det henne en tankeställare. Jag tycker gott du kan skriva som du gjort. Hon behöver få veta hur detta plågar dig. Kanske vågar hon sen prata med dig om det irl och även förklara för dig varför hon inte har lust, om hon vet det, ja du förstår nog vad jag menar. Ni behöver på allvar prata med varandra om detta som är ett stort problem. För båda.

berätta gärna hur det gick 

• Ett Liv

Bra med ett brev. Men som många andra här så tycker även jag att det är lite väl mycket fokus på rakningen och ganska anklagande mot henne. Tala om dina känslor istället för allt hon gör och säger. Någon här ovanför skrev "Korta ner det till nåt i stil med "jag har lagt märke till att du intimtakar dig när jag åker bort. Detta får mig att fundera på om det finns någon annan man i ditt liv, då du aldrig gör det när jag är hemma." Det räcker så. Annars blir det för stor grej, gå rakt på sak ist." Det tycker jag var ett bra tips.

Av ett brev får man fundera och reflektera i lugn och ro. Kanske bli upprörd till en början men sen få chans att svalna och tänka över det på riktigt.

Sen kanske jag inte skulle kalla ett sexliv för dött om man haft sex för 2.5 vecka sen och dessutom varit bortrest en del av tiden. Men jag förstår vad du menar. Det är för lite för sig och det räcker.

Lycka till

Svar på tråden Brev til min fru