• Anonym (Vill förstå)

Att leva polyamoröst?

Hej!

Jag vill gärna att de av er som lever i polyamorösa förhållanden eller har tankar åt det hållet ska skriva här. Kanske kan besvara frågor, tankar och funderingar, tipsa om länkar, bloggar osv.

Jag vill veta mer om vad det innebär- både själsligt, sexuellt, relationsmässigt och i vardagen.

Jag älskar en person som inte vet vart h*n står när det gäller förhållanden. H*n har tankar åt polyamori men vet inte själv vart h*n står eftersom h*n alltid sett sig själv som strikt monogam.
    H*n träffade mig och vi inledde en väldigt kärleksfull relation med tankar om sammanboende och framtid tillsammans.
    Men när h*n berättade om sina tankar så blev jag oerhört orolig, nästan svartsjuk eftersom jag då inte visste vart jag har/ hade personen. Och det mycket eftersom jag egentligen inte vet så mycket om vad polyamori innebär helt enkelt.

Jag hade en del frågor som h*n inte kunde svara på och som h*n tyckte att "det löser sig med tiden".

Men nu har h*n gjort slut.. Inte för att h*n inte älskar mig utan för att h*n insett att så länge h*n själv inte vet vart h*n står så är det orättvist att låta mig leva i ovisshet. 
    H*n vill vara själv och tänka igenom sina känslor och vart h*n står, dels för sin egen skull men också för att kunna vara ärlig mot en framtida partner.

Jag älskar denna person och vill själv förstå. Jag ser mig som monogam men har kunnat tänka mig att ha sex med andra (med då handlar det ju just om sex, inga känslor inblandade så det är ju inte polyamori.. )
    Jag vill reda ut mina egna känslor kring detta.
    Kan jag tänka mig att leva polyamoröst?
    Kan jag tänka mig att låta min partner att leva polyamoröst utan att blir svartsjuk och må dåligt?

Mina frågor var/ är som följande:

*Hur funkar det relationsmässigt? Har man en partner som man lever till största del med och sedan har man en pojk-/ flickvän som man träffar efter behov/ när man kan/ vill? Eller är det väldigt individuellt?

*Har man ett eller flera boenden? 

*Har man några regler mot/ med den fasta partnern? Och med pojk-/ flickvännen?

*Hur fungerar det för de av er som lever med en partner som är poly men som själva är "monogama"?

*Hur har relationen med den "fasta" partnern blivit? Mer stark? Mer öppen? Mer kärleksfull?

*Hur funkar det med omgivningen? Är ni öppna med era relationer, vet familj samt närmsta vännerna om detta?

*Hur är det att vara pojk-/ flickvännen i det hela? Hur hanterar man inte är den "fasta" partnern? Den som ens pojk-/ flickvän inte bor med? ( Om ens relation ser ut så. )

*Om det finns barn inblandade, hur fungerar det? Hur går deras tankar?

*Är det någon som trott sig vara polyamorös och inlett ytterligare ett förhållande men sedan ångrat sig? Hur gick tankarna innan och efter?

Detta är de frågor jag kommer på just nu.. Kommer säkert komma fler..

Jag vill inte att tråden ska kantas av påhopp av de som verkligen inte kan tänka sig leva polyamoröst. Gör er inte besväret att skriva.

Jag vill verkligen veta för jag vill komma underfund med mina egna tankar och känslor kring detta.

Jag kanske aldrig kommer bli tillsammans med den jag älskar igen, men jag vill ändå förstå/ försöka förstå..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 20:58
    Jag vill gärna att de av er som är polyamorösa eller lever i andra familjebildningar även kan berätta hur ni kom fram till att just detta levnadsätt passade er?

*Hur gick era tankegångar?

*När insåg ni att ni inte vill leva i den stereotypa, monogama familjebildningen?

*Hur ser du (polyamorösa) på att din partner har en/ flera förhållanden eller ev. bara har sexuella kontakter med andra?

Jag som startat tråden finner det väldigt fascinerande och intressant och skriver inte enbart för att jag tror att min partner ska komma tillbaka, jag inser själv att det kan finnas andra anledningar än de h*n själv uppgav till varför h*n gjorde slut.
    Men jag vill ändå, för min egen skull, komma underfund med hur jag känner och vart jag står då jag inte vet om jag kommer stöta på detta i framtiden i en ny relation.

Ni som redan skrivit ska ha STORT tack! Och jag hoppas fler vill/ vågar skriva och att andra nyfikna vågar skriva.
    ( Skriver ni anonymt får ni gärna titulera er mer än anonym t.ex anonym 1, Anonym 2 eller liknande.. Lättare att hålla i er i sär då )

Mvh/ Trådstartaren (Vill förstå)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-29 16:59

Föreslagna länkar:

polyforeningen.org/

polywiki.se/

polywiki.se/l%C3%A4nksamlingar

www.facebook.com/groups/2389749486/

Böcker:

"Opening Up"- Tristan Taormino

"Ethical Slut"- Janet W. Hardy, Dossie Easton

• Svar på tråden Att leva polyamoröst?
  • Anonym (Vill förstå)

*Puffar tråden*

• Anonym (Vill förstå)

*Puffar igen*

• Anonym (Vill förstå)

*Puffar*

• Anonym

Intressant att läsa i den här tråden! Jag måste bara påpeka att ni som lever polyamoröst som skriver att ni har det såå bra och jämför med bråk om städning och disk som ni läser om här, ni måste ju inse att det skrivs om det just för att det är problem. Det finns många monogama förhållanden som funkar jättebra, så jag tycker det är en lite orättvis jämförelse.

• Anonym (Vill förstå)
    Anonym skrev 2013-01-29 13:54:58 följande:
    Intressant att läsa i den här tråden! Jag måste bara påpeka att ni som lever polyamoröst som skriver att ni har det såå bra och jämför med bråk om städning och disk som ni läser om här, ni måste ju inse att det skrivs om det just för att det är problem. Det finns många monogama förhållanden som funkar jättebra, så jag tycker det är en lite orättvis jämförelse.
    Visst kan det vara så, men kanske är det så att bråk OM just sådana "vardagliga" problem ändå är procentuellt mindre när man är 3 stycken vuxna i hushållet..  Eller så kanske det är värre

Men det måste ändå vara en lite större trygghet i att veta att det alltid finns ytterligare en vuxen till hands om sjukdom, olycka eller bara något vardagligt tjafs kommer i mellan, speciellt då om det finns barn inblandade. 

• Anonym (L)

Jag lever typ polyamoröst tror jag :) det beror väldigt på vad man lägger i begreppet. En del påstår att om man inte lever heteronormativt så räknas man som poly men jag vet inte riktigt.
    Hur som helst så lever jag med en man sedan fyra år till baka. Vi var tidigt i relationen överens om att vi inte ville leva som alla andra.

Vi har varit praktiserande swingers så gott som hela tiden, det innebär att vi träffar andra par tillsammans, det kan vara i olika konstellationer, pardejt, parfest eller klubb. Jag njuter verkligen av detta och tycker det är spännande, sexigt och upphetsande.

Min sambo däremot söker mer personliga möten. Sedan ca två år träffar vi andra även på egen hand.
    Jag för sexuella kickar, snabba, ganska opersonliga möten bara för att jag är sugen på att ha sex med någon annan.
    Han, behöver tycka om personen han skall ha sex med och vill gärna ha lite mer mys och inte bara sex så att säga.

För oss har det varit och är fortfarande en tuff resa. Jag jobbar med min svartsjuka, han jobbar med sitt enorma bekräftelsebehov. Lååånga diskussioner, försöker att förstå varandra eftersom vi har olika drivkrafter. Just nu har vi gjort ett regelverk/överenskommelse som styr umgänget med andra. den är skriftlig och gäller i fyra månader framåt, detta för att vara helt på det klara med att vi har samma bild av vilka regler som gäller och för att hitta en nivå som funkar för oss båda.

Jag tycker det är jobbigt att dela honom med andra vad gäller känslor och mys, han vill inte begränsa mig gällande något även om han också kan känna svartsjuka.

Det finns en del bra litteratur som vi läst under julen, tyvärr enbart på engelska, Ethical slut och Opening up, bra tips för att förstå och hur handgripligen klara av det. 

Vi skall börja gå på polycafé som finns i Gbg några ggr i månaden, jag vill gärna precis som du hitta någon att diskutera med, någon som verkligen fått det att funka. Då menar jag ffa inte praktiska saker utan även känslomässigt, jag tror inte tat alla har så lätt att bara dela med sig, jag tror att det rivs upp en massa känslor oavsett vad man har för grundinställning.

• Anonym (Vill förstå)
    Anonym (L) skrev 2013-01-29 14:48:27 följande:
    Jag lever typ polyamoröst tror jag :) det beror väldigt på vad man lägger i begreppet. En del påstår att om man inte lever heteronormativt så räknas man som poly men jag vet inte riktigt.
    Hur som helst så lever jag med en man sedan fyra år till baka. Vi var tidigt i relationen överens om att vi inte ville leva som alla andra.

Vi har varit praktiserande swingers så gott som hela tiden, det innebär att vi träffar andra par tillsammans, det kan vara i olika konstellationer, pardejt, parfest eller klubb. Jag njuter verkligen av detta och tycker det är spännande, sexigt och upphetsande.

Min sambo däremot söker mer personliga möten. Sedan ca två år träffar vi andra även på egen hand.
    Jag för sexuella kickar, snabba, ganska opersonliga möten bara för att jag är sugen på att ha sex med någon annan.
    Han, behöver tycka om personen han skall ha sex med och vill gärna ha lite mer mys och inte bara sex så att säga.

För oss har det varit och är fortfarande en tuff resa. Jag jobbar med min svartsjuka, han jobbar med sitt enorma bekräftelsebehov. Lååånga diskussioner, försöker att förstå varandra eftersom vi har olika drivkrafter. Just nu har vi gjort ett regelverk/överenskommelse som styr umgänget med andra. den är skriftlig och gäller i fyra månader framåt, detta för att vara helt på det klara med att vi har samma bild av vilka regler som gäller och för att hitta en nivå som funkar för oss båda.

Jag tycker det är jobbigt att dela honom med andra vad gäller känslor och mys, han vill inte begränsa mig gällande något även om han också kan känna svartsjuka.

Det finns en del bra litteratur som vi läst under julen, tyvärr enbart på engelska, Ethical slut och Opening up, bra tips för att förstå och hur handgripligen klara av det. 

Vi skall börja gå på polycafé som finns i Gbg några ggr i månaden, jag vill gärna precis som du hitta någon att diskutera med, någon som verkligen fått det att funka. Då menar jag ffa inte praktiska saker utan även känslomässigt, jag tror inte tat alla har så lätt att bara dela med sig, jag tror att det rivs upp en massa känslor oavsett vad man har för grundinställning.

Hej!

Tack för att du delar med dig!

Jag tror också att känslorna kommer att svaja i början, oavsett om man har diskuterat igenom det eller ej. Det som kanske underlättar om man fört en diskussion är förståelsen och acceptansen för partnerns behov.
    Ändå måste man nog diskutera igenom det fler gånger, känna sig för och inte hålla inne med vare sig negativa eller positiva känslor. 

Just för mig är det ju också den känslomässiga biten som känns mest svår, att behöva dela sin partners uppmärksamhet och tillgivenhet med ytterligare en eller flera personer.
    Hos vissa kanske det går tämligen fort att lösa men hos andra kanske det krävs mer arbete och engagemang. Och i vissa fall kanske det inte fungerar alls.

Har ni funderat på att gå på parterapi? Få en utomståendes perspektiv på det hela och kanske få "verktyg" till att förstå varandra och reda ut era egna känslor?  
  • Anonym (L)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2013-01-29 15:04:39 följande:
    Har ni funderat på att gå på parterapi? Få en utomståendes perspektiv på det hela och kanske få "verktyg" till att förstå varandra och reda ut era egna känslor?  
    Vi går i terapi och sambon har gått själv också.
    Vi känner att terapin är suverän för att få perspektiv, redskap till ett gott samtal och för att få reda på varför man reagerar som man gör.
    Det som varit svårt är att vi känner att vår terapeut inte riktigt förstår varför vi vill riskera vår relation på detta sätt och att hon i grunden är emot öppnare relationer. Vi skulle vilja hitta en sådan terapeut men har inte gjort det ännu, någon annan som har tips kanske?
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (L) skrev 2013-01-29 15:22:43 följande:
    Vi går i terapi och sambon har gått själv också.
    Vi känner att terapin är suverän för att få perspektiv, redskap till ett gott samtal och för att få reda på varför man reagerar som man gör.
    Det som varit svårt är att vi känner att vår terapeut inte riktigt förstår varför vi vill riskera vår relation på detta sätt och att hon i grunden är emot öppnare relationer. Vi skulle vilja hitta en sådan terapeut men har inte gjort det ännu, någon annan som har tips kanske?
    Kanske läser hon in i era osäkra känslor för varandras behov som något som att ni kanske inte vill leva "poly"?

Som i all slags terapi så krävs det ju att man har en öppenhet och viljan av att förstå känslor och tankar hos andra. Har hon då svårt för att förstå "behovet" av att vara med fler än en partner så är hon ju inte rätt person för just er.  

Hoppas att någon här kan ge er tips!  
  • Anonym (L:s karl)

Hej,

jag är då sambo med Anonym (L) som tidigare skrivit i tråden.

Jag vill puffa lite extra för böckerna hon nämnde i sin post. Som ny och ställd inför dessa frågeställningar blir det väldigt mycket frågor och funderingar. Och även om jag och sambon kastat ut TV:n för att kunna ha marathondiskussioner var och varannan kväll går det ibland inte att komma fram. Då är det lättare att läsa om hur andra har organiserat sitt liv.

Jag har som sagt gått i en del terapi. Att jag vill vara flersam är ju något som jag sett som ett problem som behöver lösas. Terapi, medicinering, kanske kastraktion i värsta fall ;)

Det var inte förrän jag käkade lunch med den enda poly jag känner där saker och ting plötsligt började klicka på plats. Hon hade gått i terapi i rätt många år innan hon insåg att hon faktiskt inte var botbar, istället fick hon anpassa sitt liv till sådan hon var. En av mina största förvirringar i sammanhanget har varit att jag blev så svartsjuk sist sambon träffade sin älskare som hon haft i många år innan hon träffade mig. Vi har bjudit in honom på sexfester hemma hos oss och jag har känt mig helt lugn med att de skulle träffas. Men när det skedde hängde jag upp mig på detaljer i vår överenskommelse som inte infriades och på en halvtimme gick jag från lite kåt till väldigt svartsjuk. Och arg.

Jag hade nog gått runt och trott att man inte kände svartsjuka om man är poly - kanske att det helt enkelt är sådana som inte blir svartsjuka som blir poly. Kanske att man har någon annan känslomässighetsstörning samtidigt för att underlätta saker och ting.

Min vän berättade då att hon självklart tyckte det var jobbigt när hennes sambo var tokkär i någon annan och tillbringade hela helgerna naken i hennes säng. Men - att svartsjukan var något hon accepterade för att hon ville låta honom uppleva detta och det var det enda sättet. Samtidigt var det ju åt andra hållet - hon ville uppleva samma känslor på sitt håll och förstod att det inte påverkade hennes lust att vara med sin sambo.

I båda böckerna finns det mer eller mindre omfattande avsnitt om svartsjuka, vad det egentligen är (att det inte finns en känsla som är svartsjuka, utan att man istället måste titta på känslorna bakom: att bli lämnad utanför, ägandebehov, bristande självkänsla - vilja vara allt för den personen etc.) Framför allt avsnittet om svartsjuka i Opening Up tycker jag alla skall läsa som överväger en karriär som poly. Det finns mycket att lära sig om sig själv i det, många möjligheter att växa.

Svar på tråden Att leva polyamoröst?