• Anonym (Vill förstå)

Att leva polyamoröst?

Hej!

Jag vill gärna att de av er som lever i polyamorösa förhållanden eller har tankar åt det hållet ska skriva här. Kanske kan besvara frågor, tankar och funderingar, tipsa om länkar, bloggar osv.

Jag vill veta mer om vad det innebär- både själsligt, sexuellt, relationsmässigt och i vardagen.

Jag älskar en person som inte vet vart h*n står när det gäller förhållanden. H*n har tankar åt polyamori men vet inte själv vart h*n står eftersom h*n alltid sett sig själv som strikt monogam.
    H*n träffade mig och vi inledde en väldigt kärleksfull relation med tankar om sammanboende och framtid tillsammans.
    Men när h*n berättade om sina tankar så blev jag oerhört orolig, nästan svartsjuk eftersom jag då inte visste vart jag har/ hade personen. Och det mycket eftersom jag egentligen inte vet så mycket om vad polyamori innebär helt enkelt.

Jag hade en del frågor som h*n inte kunde svara på och som h*n tyckte att "det löser sig med tiden".

Men nu har h*n gjort slut.. Inte för att h*n inte älskar mig utan för att h*n insett att så länge h*n själv inte vet vart h*n står så är det orättvist att låta mig leva i ovisshet. 
    H*n vill vara själv och tänka igenom sina känslor och vart h*n står, dels för sin egen skull men också för att kunna vara ärlig mot en framtida partner.

Jag älskar denna person och vill själv förstå. Jag ser mig som monogam men har kunnat tänka mig att ha sex med andra (med då handlar det ju just om sex, inga känslor inblandade så det är ju inte polyamori.. )
    Jag vill reda ut mina egna känslor kring detta.
    Kan jag tänka mig att leva polyamoröst?
    Kan jag tänka mig att låta min partner att leva polyamoröst utan att blir svartsjuk och må dåligt?

Mina frågor var/ är som följande:

*Hur funkar det relationsmässigt? Har man en partner som man lever till största del med och sedan har man en pojk-/ flickvän som man träffar efter behov/ när man kan/ vill? Eller är det väldigt individuellt?

*Har man ett eller flera boenden? 

*Har man några regler mot/ med den fasta partnern? Och med pojk-/ flickvännen?

*Hur fungerar det för de av er som lever med en partner som är poly men som själva är "monogama"?

*Hur har relationen med den "fasta" partnern blivit? Mer stark? Mer öppen? Mer kärleksfull?

*Hur funkar det med omgivningen? Är ni öppna med era relationer, vet familj samt närmsta vännerna om detta?

*Hur är det att vara pojk-/ flickvännen i det hela? Hur hanterar man inte är den "fasta" partnern? Den som ens pojk-/ flickvän inte bor med? ( Om ens relation ser ut så. )

*Om det finns barn inblandade, hur fungerar det? Hur går deras tankar?

*Är det någon som trott sig vara polyamorös och inlett ytterligare ett förhållande men sedan ångrat sig? Hur gick tankarna innan och efter?

Detta är de frågor jag kommer på just nu.. Kommer säkert komma fler..

Jag vill inte att tråden ska kantas av påhopp av de som verkligen inte kan tänka sig leva polyamoröst. Gör er inte besväret att skriva.

Jag vill verkligen veta för jag vill komma underfund med mina egna tankar och känslor kring detta.

Jag kanske aldrig kommer bli tillsammans med den jag älskar igen, men jag vill ändå förstå/ försöka förstå..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 20:58
    Jag vill gärna att de av er som är polyamorösa eller lever i andra familjebildningar även kan berätta hur ni kom fram till att just detta levnadsätt passade er?

*Hur gick era tankegångar?

*När insåg ni att ni inte vill leva i den stereotypa, monogama familjebildningen?

*Hur ser du (polyamorösa) på att din partner har en/ flera förhållanden eller ev. bara har sexuella kontakter med andra?

Jag som startat tråden finner det väldigt fascinerande och intressant och skriver inte enbart för att jag tror att min partner ska komma tillbaka, jag inser själv att det kan finnas andra anledningar än de h*n själv uppgav till varför h*n gjorde slut.
    Men jag vill ändå, för min egen skull, komma underfund med hur jag känner och vart jag står då jag inte vet om jag kommer stöta på detta i framtiden i en ny relation.

Ni som redan skrivit ska ha STORT tack! Och jag hoppas fler vill/ vågar skriva och att andra nyfikna vågar skriva.
    ( Skriver ni anonymt får ni gärna titulera er mer än anonym t.ex anonym 1, Anonym 2 eller liknande.. Lättare att hålla i er i sär då )

Mvh/ Trådstartaren (Vill förstå)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-29 16:59

Föreslagna länkar:

polyforeningen.org/

polywiki.se/

polywiki.se/l%C3%A4nksamlingar

www.facebook.com/groups/2389749486/

Böcker:

"Opening Up"- Tristan Taormino

"Ethical Slut"- Janet W. Hardy, Dossie Easton

• Svar på tråden Att leva polyamoröst?
  • Anonym (Vill förstå)

*Puffar*

• P30
    Anonym (Vill förstå) skrev 2013-02-01 19:14:49 följande:
    *Puffar*
    OT
    Snälla TS, sluta med detta puffande, tillhör liksom inte god nätsed att göra så på ett forum. Hade tagit detta med dig direkt istället för i tråden om du inte varit anonym.
    /OT

Jag har ju också funderat mycket i dessa banor det senaste året eller så, har just kommit hittat in i lite grupper för att få kontakt med likasinnade och kunna diskutera frågor och funderingar. Jag har en vän som är poly, men hennes sambo som är betydligt mer försiktig i frågan har ingen lust att träffas och diskutera. Jag och sambon vill jättegärna träffa andra par i samma situation. De personer som jag träffat på hittills är mest 20-25 år och även om praktiskt taget allt mitt umgänge är yngre än jag blir det lite skillnader i frågeställningar när man som jag är drygt 40, har barn, en fast samborelation, ett bra jobb med mycket kontakter utåt, en relativt offentlig roll osv.

Så - funderar du eller ni i dessa banor, kan tänka sig att ta en fika, bor i Göteborg eller Stockholm - skicka ett PM. Kön, ålder, relationsstatus osv är mindre viktigt än att du vill dela med dig av frågor, funderingar, svar och lösningar. 

Just nu skulle vi vara extra intresserade av att träffa personer som valt eller arbetar mot att gå från en monogam situation till en mer öppen eller polyrelation och vill diskutera vad det gör med er - helst där båda vill vara med - vore jag superglad om du/ni kontaktade mig.

(Göteborg: bor där, Stockholm: jobbar där varannan vecka.)

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (Vill förstå)
    P30 skrev 2013-02-01 22:32:32 följande:
    OT
    Snälla TS, sluta med detta puffande, tillhör liksom inte god nätsed att göra så på ett forum. Hade tagit detta med dig direkt istället för i tråden om du inte varit anonym.
    /OT

Jag har ju också funderat mycket i dessa banor det senaste året eller så, har just kommit hittat in i lite grupper för att få kontakt med likasinnade och kunna diskutera frågor och funderingar. Jag har en vän som är poly, men hennes sambo som är betydligt mer försiktig i frågan har ingen lust att träffas och diskutera. Jag och sambon vill jättegärna träffa andra par i samma situation. De personer som jag träffat på hittills är mest 20-25 år och även om praktiskt taget allt mitt umgänge är yngre än jag blir det lite skillnader i frågeställningar när man som jag är drygt 40, har barn, en fast samborelation, ett bra jobb med mycket kontakter utåt, en relativt offentlig roll osv.

Så - funderar du eller ni i dessa banor, kan tänka sig att ta en fika, bor i Göteborg eller Stockholm - skicka ett PM. Kön, ålder, relationsstatus osv är mindre viktigt än att du vill dela med dig av frågor, funderingar, svar och lösningar. 

Just nu skulle vi vara extra intresserade av att träffa personer som valt eller arbetar mot att gå från en monogam situation till en mer öppen eller polyrelation och vill diskutera vad det gör med er - helst där båda vill vara med - vore jag superglad om du/ni kontaktade mig.

(Göteborg: bor där, Stockholm: jobbar där varannan vecka.)

Ok. Jag ber om ursäkt. Men detta är något som jag just nu känner att jag behöver få klarhet i och som jag känner att jag måste få diskutera. 
    Som du förstår, om du läst min trådstart, så går jag igenom en hel del känslosvall/ livskris just nu och behöver få mer input utav andra som kanske går igenom samma sak eller har gått igenom detta.
    Jag gör det inte för att på något sätt vara otrevlig eller "jobbig" men jag är samtidigt rädd att inte få den "hjälp" jag vill ha för att folk missar min tråd.

Jag bor vare sig i Göteborg eller Stockholm men jag får hoppas att det är några här som kontaktar dig. 

Mvh 
  • P30

TS: hur har det gått för dig i funderingar och diskussioner?

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Anonym (Känner en)

Har följt tråden, inte för att jag lever så själv men för att en av mina bästa vänner lever i en sådan relation. Hon är en av två kvinnor (ursprungliga frun) som har en relation med samma man, i början så har det verkat varit lite överdrivet lyckligt lull lull, bara fördelar. Men när man har skrapat lite på ytan så mår inte min kompis så bra som hon har gett sken av utåt av relationen. Hon håller väldigt mycket inom sig, hon har alltid varit extremt undergiven och han är väldigt dominant. Han är den som har drivit igenom detta för sin egen skull, hon har hakat på men sen ringer hon mig och gråter. Nu kommer jag väl bli strimlad här i tråden av alla som lever såhär, ville bara ge en lite annan bild. Sedan så har de flesta som gett dig råd i tråden varit den person som haft två partners på samma gång. Det är faktiskt inte riktigt samma sak.

• Anonym
    Anonym (Känner en) skrev 2013-02-11 18:19:57 följande:
    Har följt tråden, inte för att jag lever så själv men för att en av mina bästa vänner lever i en sådan relation. Hon är en av två kvinnor (ursprungliga frun) som har en relation med samma man, i början så har det verkat varit lite överdrivet lyckligt lull lull, bara fördelar. Men när man har skrapat lite på ytan så mår inte min kompis så bra som hon har gett sken av utåt av relationen. Hon håller väldigt mycket inom sig, hon har alltid varit extremt undergiven och han är väldigt dominant. Han är den som har drivit igenom detta för sin egen skull, hon har hakat på men sen ringer hon mig och gråter. Nu kommer jag väl bli strimlad här i tråden av alla som lever såhär, ville bara ge en lite annan bild. Sedan så har de flesta som gett dig råd i tråden varit den person som haft två partners på samma gång. Det är faktiskt inte riktigt samma sak.
    Helt sant, jag har också tänkt på att alla som skrivit i tråden har varit den som sas står i centrum för relationen, och det är bra att höra andra sidans version också. Varför skulle du bli strimlad för det?

Överlag tycker jag det har hållit sig på ett vettigt plan med diskussionerna i den här tråden, i vissa trådar dock handlar det ju mest om personliga vendettor... 

Det du tar upp är ju ett av orosfokusen när man bilaren sådan relation, att någon skall må dåligt i relationen utan att uttrycka det. 
  • Anonym (Känner en)

Jo precis, nu tror jag att det kan fungera riktigt bra. Men då ska det vara på allas lika premisser. Sedan kan jag störa mig enormt mycket på min väns man, han låter som en predikande sektledare och att deras leverne är det enda rätta, fast det är bara han som får ha två partners. Men som sagt, psykisk misshandel finns i alla konstellationer av relationer, men den sidan måste höras också.

Anonym skrev 2013-02-11 19:52:04 följande:
    Helt sant, jag har också tänkt på att alla som skrivit i tråden har varit den som sas står i centrum för relationen, och det är bra att höra andra sidans version också. Varför skulle du bli strimlad för det?

Överlag tycker jag det har hållit sig på ett vettigt plan med diskussionerna i den här tråden, i vissa trådar dock handlar det ju mest om personliga vendettor... 

Det du tar upp är ju ett av orosfokusen när man bilaren sådan relation, att någon skall må dåligt i relationen utan att uttrycka det. 

• Anonym
    Anonym (Känner en) skrev 2013-02-11 20:07:30 följande:
    Jo precis, nu tror jag att det kan fungera riktigt bra. Men då ska det vara på allas lika premisser. Sedan kan jag störa mig enormt mycket på min väns man, han låter som en predikande sektledare och att deras leverne är det enda rätta, fast det är bara han som får ha två partners. Men som sagt, psykisk misshandel finns i alla konstellationer av relationer, men den sidan måste höras också.
    Ja, ingen relationstyp är ju i sig en frälsning! Misshandel och förtryck, missbruk,ojämnheter, missförstånd etc förekommer ju i alla relationer. Jag blir själv helt allergisk när folk beskriver en relationstyp som den enda allenarådande och frälsande. Och det kan man ju särskilt märka hos ultrakonservativt religiösa (om heterosexuella relationer), men även en tendens hos homosexuella att se ner på det man kallar heteronormen.
    Spelar roll, så länge man lever lycklig. 
  • Anonym

Och gällande tresamhet så tycker jag att den har en hel del strukturella fördelar, men samtidigt kan jag inte se mig leva så med två andra personer - den tresamheten skapades av just oss. Och jag måste tillägga att alla relationer förändras, och jag kan inte se om den kommer att se sådan här ut om ett par år...

• Anonym (Anonym fyrsam)

Jag har med intresse läst denna intressanta tråd!

Jag är själv gift sedan ungefär 10 år och jag och min partner har nyligen kommit i polytankar utan att alls ha funderat över det eller pratat om det innan. Det började med att vi träffade ett par som vänner som vi lärde känna genom att vi umgicks alla fyra en kväll. Den ena av oss kände en av dem som ingår i paret sen tidigare, men mer som bekant, och personen ifråga hade vid några tillällen flirtat med min partner. Efter detta möte väcktes det mer och mer (i snabb takt!) tankar om partnerbyte med dem hos oss. Det smög liksom på oss stegvis, och när vi träffade dem igen blev känslorna ännu starkare, nästan som en nyförälskelse hos båda av oss. Var och en av oss är intresserad av en av de respektive som ingår i paret (det ena paret av oss är samkönat och det andra tvåkönat, så det finns både homo-, bi- och heteroinslag här, om det nu egentligen spelar någon roll).

Först trodde vi att det enbart handlade om en sexuell grej, att vi ville ha partnerbyte med dem sexuellt, liksom som swingers, och sen inget mer. Efter långa diskussioner (inte mycket tv här heller!) och särskilt efter att vi träffade dem ytterligare en gång har vi kommit fram till att det snarare är ett slags polyamoröst förhållande vi skulle vilja ha med dem. Båda paren har barn, och det är inte alls fråga om att vi alla skulle bli tillsammans på samma nivå, bo ihop eller något sådant, utan att de har sitt parförhållande och vi vårt, och att vi är vänner med dem, umgås mycket för att vi trivs ihop som människor och och tycker om varandra, men även har sex med varandra (till en början i två par och i olika rum, har vi tänkt, men när vi kommer in i det vore även samma rum och andra konstellationer möjliga). Jag känner mig förälskad, dels i den partner som blir "min", dels i dem som par. Det känns nytt och lite underligt, men helt rätt samtidigt, och min partner känner likadant. Vi har ett mycket stabilt förhållande med väldigt bra kommunikation, så svartsjuka känns som något vi kan hantera väl emellan oss.

Den här konstellationen skulle alltså vara en fyrsamhet (i partnerbytesform, inte alla med alla) som omdefinieras med jämna mellanrum utifrån alla inblandades känslor.

Kruxet är att det här än så länge till största delen bara är på tankestadiet. Sist vi träffade dem flirtade vi båda med dem och fick dem att förstå att vi båda var intresserade av dem (tidigare har bara flirt förekommit mellan ett av paren, det var ju egentligen så det hela började). Vi vet dock inte alls om de är intresserade av fyrsamhet/vad de är intresserade av med oss..(??) Det vi kan gå på är en oerhört stark känsla, starka energier och att de omedelbart nästa dag skrev ett meddelande till oss tillsammans som var mycket positivt och dagen därpå föreslog den ena för den ena av oss (de två som har den typen av kontakt) att vi måste göra om det mycket snart. Det tyder ju definitivt på att de inte är bortskrämda i alla fall, men det kan ju ändras... Förutom oss två är det två personers känslor till som ska med i ekvationen. Just nu känner jag (som man brukar vid en nyförälskelse) att jag inte vill något hellre att träffa dem och ha sex med dem (med den av dem jag ska ha sex med, samtidigt som det känns upphetsande att veta att de andra paret har sex samtidigt) och kan inte tänka på annat. Sen tänker jag att chansen att de känner som vi är så liten, partnerbyte, poly och sånt är ju lite extremt och så emot normen. Undrar om de vågar? Håll tummarna för mig!

Vore mycket glad för alla bidrag och tankar från andra! Jag är totalnovis på det här området!

Svar på tråden Att leva polyamoröst?