• Anonym

Babyutrustning vid Socbidrag???

Snart halvvägs i graviditeten och har hittills hämtat ut en babybox och köpt ett klädesplagg på Tradera..

Undrar ni som haft soc, vad fick ni i ersättning för barnet?
    Behöver ju vagn, skötbord, säng, bilstol, kläder och sånt..
    Har ju kollat Ikea och vet vad jag vill ha. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-20 12:39
    FAQ eftersom folk frågar samma sak OM OCH OM IGEN!

1.
    Har du bil TS?

Ja. 100% belånad, obesiktad och snart avställd.
    Säljer jag bilen går jag minus på det då det är runt 10.000kr kvar på lånet.
    Skulle jag få bilen såld för vad som är kvar på lånet på den, så går ju dessa pengar givetvis till avbetalningen på bilen!

2.
    Sy grejer, det är billigt osv

Jag har ingen symaskin och ej råd och köpa en heller!
    Dessutom är ju tyg inte så himla billigt?

3.
    Använd skötbädd på tvättmaskin, eller köp en och ha på badkaret.

Jag har ingen tvättmaskin eller ett badkar.
    Och nej, jag kommer inte byta blöja på nått köksbord!
    Är en viss skillnad på spilld mat än kiss och bajs!
    Ungefär som att använda disktrasan i köket till och städa badrummet och sen tvärtom..

4.
    Spjälsäng är onödigt..

Nej, jag vill INTE samsova, jag vill att barnet ska sova i sin säng gärna från dag 1.

5.
    Man brukar få saker från släktingar, familj, ha en babyshower osv.

Har knappt några vänner så babyshower blir svårt.
    Min och pojkvännens familj är väldigt anti så ifrån dom kommer vi inte ens få en pinal..
    Har lixom inte ens fått ett grattis över graviditeten..

6. Är du sambo?

NEJ, pojkvän och bor EJ ihop, kommer ej bo ihop heller pga soc´s regler.
    Däremot kommer han och hälsa på och vara delaktig och vad han tjänar och jobbar som har soc inte med och göra anser jag!

• Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???
  • silhuett

Men TS, har du ansökt om extra bidrag hos soc? Det gjorde jag när jag behövde köpa vinterkläder till barnen, och då hade de redan vinterkläder hos pappan (men jag fick skriva och motivera varför jag ansåg att de behövde ett extra set hos mig). Eftersom barnen bara bor hos mig 10-12 dagar per månad så drog de av en del pengar, men jag fick ändå ut 900 kr för vinterkläderna.

• Missmli

Låter som de vore jag själv som skrev :) är i precis samma situation :) skriv gärna pm om du vill prata :)

• Anonym (Frun i huset)

Ville inte TS ha begagnat eller?
    Vet inte vart hon bor, men vi har Erikshjälpen nära oss och där kostar en fin spjälsäng 100-300 kr.
    barnvagnar från 2005-framåt för 500 kr på sin höjd.
    Kläder går ALDRIG över 50 kr om det inte är ytterkläder osv.
    Men om TS sagt nej till loppis så hjälper ju inte de :-/ och säkert folk som sagt loppis 100 ggr redan xD 

• Missmli

Nu hade jag ej läst i tråden , så tar delvis tillbaka de jag skrev innan. Givet tycker jag man behöver skötbord, säng, vagn, bilstol. Men inga problem med att köpa detta begagnat då de oftast inte används under så lång tid och man kan hitta riktigt fina saker :) så ska man ju själv inte ha de så länge :) barn växer fort första året eller hur :)

• Missmli

Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.

• Anonym (fattigföräldrar)

Vi har också "råkat" bli med barn innan vi riktigt hade ekonomi till det, tanken var att vi skulle vänta ett - två år tills vi var färdiga med alla studier mm och kunnat spara i hop lite mer pengar, men nu blev det så här och vi är båda över trettio ändå så vi vill inte vänta!

Det vi hittills har lagt ut mkt pengar på till bebisen är en ny vagn av ett känt märke, men vi har ändå sparat in en tusenlapp genom att vi inte köper någon mjuklift till utan använder en begagnad. I övrigt så har vi fått massor av begagnade saker från vänner och bekanta.

Vi har också köpt begagnad spjälsäng plus madrass och lakan på blocket, madrassen är nästan helt ny och absolut inte ofräsch, alltihop är från IKEA och skulle gå på över 1500 nytt, vi betalade 400 för allt. Samma sak med skötbord, där kommer det ut nya annonser på blocket hela tiden om knappt använda IKEA-grejer som säljs för en hundring.

Vi har det iofs inte så dåligt ställt att vi måste gå till soc, utan vi har båda två inkomster just nu, om än inte så höga. Men det är ju verkligen bara trams att man måste köpa allt nytt till en bebis. Vi har flera par i vår bekantskapskrets som är riktiga höginkomsttagare, och det skiljer sig verkligen inte mycket på vad de har köpt nytt till sin bebis och hur mycket vi har skaffat när det gäller just bebisutrustningen. Sen kanske de byter till en bättre bil eller köper hus istället för lägenhet pga bebisen, men det är ju en helt annan femma! Tycker att det verkar som om det bara är de som går på soc som absolut  måste ha allt, och allt nytt, speciella skötbord, juniormatstolar (nya så klart - kommer i håg en tråd för länge sen om en tjej som gick på soc och var upprörd för att de hade vägrat henne pengar till speciella barnstolar...) och så vidare... lätt att bränna pengar man inte själv måste tjäna ihop till helt enkelt Kräks

• silhuett
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Sen detta med erat "samsov" är ni seriösa med att ni vill lära era barn att sova i mammas och pappas säng ? Inte bra! Lägger man barnet i ens egna säng är det av lathet för man inte orkar gå upp när barnet vaknar på natten. Jg vill inte att mitt barn ska ha svårt att sova i egen säng sen när den blir 1 och uppåt för man varit så dom och skämt bort barnet med att sova i samma säng. Närhet och kärlek Hinner man ge sitt barn ändå.
    Självklart är det p.g.a. "lathet". Det är tillräckligt uttröttande att vara nybliven förälder, varför ska man inte få unna sig att sova gott om nätterna (alla sover inte gott av samsovning, men de som väljer detta frivilligt gör förmodligen det)? Alla barn somnar och sover inte gott i sin egen säng, även om man kämpar i flera månader med sömnen.

Jag såg inga problem med att samsova vidare med min 1-åring. Sen när han blev äldre somnade han i sin egen säng och kom in till oss själv framåt morgonkvisten (4-5). Vi vaknade knappt av att han kröp ner i sängen.
    Nu är han 7 år och sover sen några år tillbaka alldeles förträffligt bra i sin egen säng i sitt eget rum.

• Coxia
    Missmli skrev 2013-02-20 19:13:28 följande:
    Jag har fått för mig att det blir lättare att få dem att sova egen säng om de får samsova från början för att de blir tryggare. Sedan är det helt säkert individuellt. 
Svar på tråden Babyutrustning vid Socbidrag???