• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • SannaM
    Maggimou skrev 2013-02-23 14:41:59 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att köpa en helt opraktisk dutti-dutt-krusidull-klänning till en bebis. Hon är ingen handväska.

Mina ungar har bekväma, fina kläder från båda avdelningarna. Eller från "den mörka" och "den ljusa" sidan som de kanske borde byta namn till...! Mina ungar har föresten olika kön. Jag är en såndär jävla genusmupp som blandar hejvilt. Läskigt va?
    Jätteläskigt!

Barn är inga handväskor, håller med. Sen om de själva vill bära handväskor när de är äldre, det är en annan sak.
  • LiteniAugusti
    SannaMac skrev 2013-02-23 17:40:37 följande:
    Det skulle vara en rätt enkel åtgärd, alla hänga ut alla kläder efter färg, eller typ av plagg eller dylikt, strunt samma vilket kön de är tänkta för. Undrar hur det skulle ge utslag på våra val av kläder...
    Eller så går man till båda avdelningarna och så plockar man åt sig det man vill ha. Ganska så enkelt som det är, alle redan...

• KimPossible
    LinneaP skrev 2013-02-23 17:34:53 följande:
    Jag är kvinna och jag vill se ut som en kvinna! Min dotter har massor med klänningar och kjolar för att hon är flicka. Men både min dotter och jag har även långbyxor som vi tar på oss när vi vill se ut som killar!

Fy, vilken tramsig tråd. Man klär väl på sig vad man vill och så länge barnet är litet så får man faktiskt lov som förälder att bestämma vad barnet ska ha på sig.

Jag gillar när kvinnor/tjejer ser ut som en tjej. Jag gillar också när pojkar/män ser ut som killar.  Varför ska man se helt könslös ut? Vi är ju olika kön! Olika!

Men det finns inget som säger att man som kille inte får klä sig i klänning eller att en kvinna får klä sig kostym med slips. Helt fritt att välja och helt ok.

Könsneutrala kläder kan man också ta på sig om man vill att omvärlden inte ska veta om du är tjej eller kille, utan man vill ha en fråga hela tiden: Är du en kille eller tjej? Åh, vilket sött barn, är det en tjej eller kille?
    Eh... förlåt men ser man alltså "ut som en kille" om man har långbyxor?! Det syns alltså inte på varken dig eller din dotter att ni är kvinnor/tjejer om ni har byxor på er?

Det var roligast idag. Jag kan faktiskt bara garva åt eländet. Tack och lov är den synen väldigt udda och itne direkt spridd. 
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Thaleya1

för mig känns det rätt självklart att denna outfit är till en tjej:

Denna är till en kille:

Och den sista bilden kan både tjej och kille använda för den är neutral.

Jag struntar fullkomligt i om andra klär sin son i volanger, men jag tycker att då får de förstå att  många kommer att anta att din son är en tjej, om inte din son har extremt manliga drag i ansiktet. Samma sak i ett scenario som är tvärtom. Jag tycker att det är kläderna som gör om det är flickigt eller pojkigt mer än vad färgerna gör det, om det är en klänning eller volanger så tänker jag automatiskt på någon med kvinnligt kön eftersom det är så sällan man ser en vuxen karl i klänning om det inte är på skoj. En man med rosa skjorta har jag sett förut dock, så färgerna påverkar mindre än passform och vad det är för klädesplagg.

Jag kommer att klä mitt barn neutralt och sen enstaka plagg som visar deras kön, vad jag nu än får för kön på en bebis. Och jag väljer att tro att de flesta som klär sina små babysar i kläder som är typiskt tjejiga eller pojkiga eller neutrala gör det för att de tycker de kläderna är finast, och sen finns det nog många därbland mig själv som och blir glad när folk direkt ser, åh vilken söt son..och man slipper rätta genom att säga det är en flicka.

Jag tycker det är töntigt när människor antar en massa eller tycker att man är sämre för att man vill sätta på sin dotter den där fina rosa tröjan om man nu tycker det, eller om man vill sätta på sin son en slips inför dopmiddagen så kommer han och pappa se ut som likisar. När det är så extremt få vuxna som klär sig utan för sitt eget kön, varför ska så många barn få kläder som visar motsatt kön? Det är ingen dömande ton i min fråga enbart nyfikenhet. Jag menar att många använder argumentet, det är inte ett kön, det är en baby/ett barn. Men samma sak går ju att applicera i äldre åldrar, det är inget kön, det är en människa!...När barnet kan välja själv så tycker jag helt självklart att det ska få välja själv.
  • Minimis

För att jag tycker att det är fint! Händer att jag köper kläder på pojkavdelningen också!

• Mummamalin

Fram tills för inte länge sedan (industrins revolution och allt det där) så klädde man små pojkar i kjolar så länge de var små pojkar.
    Jag specifikt om att inte få rosa grejer till min dotter, 90% av alla grejer hon fick i julklapp var rosa. Blir lite matt, för om hon tittar på sina kort på sig själv som bäbis sedan när hon är 4-5 så kommer hon att tycka att det ska vara så. Att det är normalt att ha rosa klänningar som knappt går att leka i. Och där någonstans befäster man lätt det där gamla tänkandet, att små flickor inte skall få leka som små pojkar och vara sjövilda de också.

• fluu
    Mummamalin skrev 2013-02-23 19:25:06 följande:
    Vad spelar det för roll om andra ser vad det är för kön på ditt barn?
    Håller med. Alla sa han till dottern speciellt i början eftersom i strl 50-62 hade vi mest mörka kläder. Jag slutade rätta folk tillslut för vad gör de om folk tror att hon är kille.
    Men folk verkar gissa rätt fritt nu med eftersom hon nu faktiskt har en rosa overall och endel har sagt han i alla fall. Skit samma.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Indianica
    fluu skrev 2013-02-23 17:38:40 följande:
    Kan tillägga att jag kan tänka mig att klä mina barn i "prinsesskläder" om barnet själv är "prinsessigt". Nu är inte min dotter det så att klä henne i prinsesskläder finns det verkliegn ingen anledning till.
    Å andra sidan, vad händer om du tar upp det prinsessiga ni fått ur källaren och låter dottern klä sig själv? Min dotter har fått klä sig själv sedan hon var 1.5 år. Ville hon ha prinsesskjol, fine, då satte jag på henne tjocka strumpbyxor/byxor under och så täckbyxor. Men jag skulle aldrig lagt ned något i källaren och sagt "mitt barn är inte prinsessigt". Barn kan ju inte köpa kläder själva, men man kan låta em välja mellan olika sorters kläder.
  • Thaleya1
    Mummamalin skrev 2013-02-23 19:25:06 följande:
    Vad spelar det för roll om andra ser vad det är för kön på ditt barn?
    Nej inte jättestor roll, men lite trevligare om de gissar rätt.
    Dock så är det värre om de säger HEN  än om de gissar fel.
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?