• SannaM

Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?

Som rubriken lyder: Du som har ett litet barn (eller flera) med snippa och som konsekvent köper kläder från den så kallade flickavdelningen till ditt barn - vilken är den främsta anledningen till att du gör det?(tänker nu barn som är så pass små att de inte kan bestämma själva)

Att köna ett så litet barn är för mig otroligt främmande och att kläder delas in efter kön är ju, ja, rätt befängt egentligen. Själv har jag en 1,5-åring med snopp som jag klär i barnkläder, helt enkelt. Jag vill inte begränsa honom genom att lära honom (tvinga honom) att vara på ett sätt, utan jag vill att han ska ha alla möjligheter att utvecklas till en egen individ - med egna intressen, egen klädsmak och personlighet, oberoende av vilket könsorgan han råkar ha.

minasannaord.wordpress.com/2013/02/12/mitt-ba.../
    minasannaord.wordpress.com/2013/02/18/pa-tal-.../

...men jag är nyfiken på hur du, som inte tänker som jag, tänker och resonerar. Bring it! 

Ps. Jag startar en snopptråd också...
    minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-26 15:09
    Intressant att flicktråden är så mycket längre än pojktråden! Någon som har en analys?

Jag och min skrivarnerv blir i alla fall ytterst inspirerad av detta... Och lite frustrerad av personer som kritiserar genuspedagogik och normkritik utan att veta vad det betyder. Men men...

minasannaord.wordpress.com/2013/02/24/att-vara-genusmedveten-handlar-inte-om-att-forbjuda/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?
  • Älskar vintern
    Maddiogora skrev 2013-02-23 08:06:56 följande:
    För att hon är flicka...... För att jag tycker det finns sååååååå otroligt mycket snygga flick kläder och ja jag är nog en frossare på flick avdelningarna nu efter många är med killar innan......;)
  • Indianica
    Maggimou skrev 2013-02-23 15:26:38 följande:
    Ni klänningsfantaster: Jag håller med. På en vuxen/äldre.

Men på en bäbis? Klänning stl 56-62? Strumpbyxor som skär in i tjockmagen och stel klänning som åker upp hela tiden? Oftast korta ärmar med knappar hit och dit att ligga på?

Eller en unge som ska krypa. Släpar tyg i marken och tar sig fram dåligt?
    Jag har alltid köpt mjuka kläder till mina barn, jätteviktigt med funktion tycker jag, så abolut inga obekväma knappar eller så. Jag tycker klänning är superbra på små barn, inga långklänningar då som kan trassla sig, utan korta mjuka klänningar som kan värma rumpan lite extra.
  • Älskar vintern
    LadyViolette skrev 2013-02-23 08:44:55 följande:
    För att neutrala kläder är så otroligt fula!
    Håller med. Dessa plagg med stjärnor och i regnbågens alla färger som inte matchar. Kräks
  • SannaM
    Trazzel skrev 2013-02-23 17:17:43 följande:
    Vuxna kvinnor och män klär sig olika, varför ska man klä barnen i tråkiga neutrala och likadana kläder för? Blir de skadade av att bära rosa vs blått? Ja säkert ;)
    Så jävla löjligt, jag tycker helt ärligt synd om dessa mammor som envisas med att inte klä sina döttrar i rosa, tvinga på de bilar istället för dockor etc.

Herre gud, vi är olika kön!

Jag skulle då ALDRIG gå klädd i sambons killkläder om han så betalade mig och han skulle väl aldrig komma på tanken att plocka en blus ur min låda heller. Jag är kvinna och vill klä mig kvinnligt. Samma tanke har jag när det gäller barn. De är olika kön.
    Men hello, vad menar du med tråkiga neutrala och likadana kläder? Att vidga normerna, synen på vad som är flickigt och pojkigt, handlar inte om att alla ska kläs i beige, utan att alla färger och sorters plagg ska vara till för alla, för den som känner sig bekväm i det (när vi nu talar om kläder). Mitt barn brukar ha på sig färgglada bomullsplagg från Lindex, H&M, KappAhl, POP - randig, enfärgat, mönstrat. Ibland blå tights med svart tröja, ibland med rosa tröja, ibland lila mjukbyxor med vit tröja eller grön eller röd - vare sig "tråkigt" eller "likadant".

Genusmedvetenhet handlar inte om att förbjuda någon något, när ska folk förstå det?

Fråga till dig och andra som tänker som du: Eftersom det är så viktigt att skilja på män och kvinnor - innebär det att alla kvinnor är likadana och att alla män är likadana?  
  • Mummamalin
    Thaleya1 skrev 2013-02-23 19:39:25 följande:
    Nej inte jättestor roll, men lite trevligare om de gissar rätt.
    Dock så är det värre om de säger HEN  än om de gissar fel.
    varför det?
  • fröken argbigga

Annat. Med första barnet vägrade jag rosa och köpte färgglada kläder på både kill och tjejavdelningen. Nästan alla kläder vi fick var i rosa. Nu med andra barnet köper jag också ganska mycket rosa, dels för att hon passar bra i rosa men framförallt för att det är enklare när man tvättar, behöver inte sortera så mycket

Fast byxor köper jag ofta på killavdelningen, dom på tjejavdelningen känns så tighta och obekväma. 

• fluu
    Indianica skrev 2013-02-23 19:34:37 följande:
    Å andra sidan, vad händer om du tar upp det prinsessiga ni fått ur källaren och låter dottern klä sig själv? Min dotter har fått klä sig själv sedan hon var 1.5 år. Ville hon ha prinsesskjol, fine, då satte jag på henne tjocka strumpbyxor/byxor under och så täckbyxor. Men jag skulle aldrig lagt ned något i källaren och sagt "mitt barn är inte prinsessigt". Barn kan ju inte köpa kläder själva, men man kan låta em välja mellan olika sorters kläder.
    Hon är 13 månader så hon kan vare sig välja kläder eller klä sig själv:P Endel av kläderna kommer också komma upp - och hamna i utklädningslådan.
    Nu är vår dotter för liten för att välja själv vad hon vill ha på sig alltså väljer jag och hennes pappa efter VÅR smak och vi gillar inte prinsessiga kläder.
    Ser dottern eller framtida barn en prinsessklänning i äffaren när de blir äldre skulle jag inte neka dem att ha den på sig...

Och anledningen till att vi ratat klänningarna vi fått är för att de är så satans opraktiska. När dottern var minibebis sparkade hon bara upp dem i ansiktet,när hon kröp var de i vägen och nu när hon går snubblar hon lätt på dem.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Hoppsansa
    SannaMac skrev 2013-02-23 17:43:42 följande:
    Vad händer om dina barn växer upp och en av dem berättar att den är född i fel kropp, att han t.ex. inte alls är någon pojke utan en flicka, och har mått riktigt dåligt hela sin ungdom pga. att hon känt pressen att vara den du vill att hon ska vara? Ett möjligt scenario.

Och man behöver inte dra det så långt; din flicka kanske kommer in i en fas då hon vill välja kläder från herravdelningen, inte sminka sig, inte fixa håret eller liknande - kommer du tycka att hon är mindre flicka då?

Nyfiken också på hur du lär pojkar vara pojkar - hur är en pojke? 

För det första så skrev jag inte att jag lär mina barn att vara pojkar eller flickor. Jag skrev att jag lär dem att pojkar är pojkar och flickor är flickor och att de ska behandlas lika. Med det menar jag att det är bemötandet som är viktigt. Inte att vi måste klä dem i lika dana kläder för att de ska må bra. Det är inget fel på att vara tjej och klä sig tjejigt eller pojke och klä sig pojkigt. Och jag tror inte att min pojke om han skulle vara född i fel kropp skulle känna mindre press för att han fått ha pojkkläder. Han blir ju inte mindre pojk för att jag skulle ha könsneutrala kläder. Han är en pojk för att han har en snopp. Om det sedan skulle vara så att han skulle känna att han var i fel kropp så skulle jag stötta honom i det, det skulle väl vilken förälder som helst! Och på samma sätt skulle jag stötta min tjej om hon vill ha kläder från herravdelningen. Men så länge mina barn vill ha tjej/pojkkläder så är det också det de kommer ha. Jag stödjer mina barn i deras kön och jag ser inget fel i att vara tjejig eller killig. Jag ser fel när vuxna försöker göra barn till "hen".
  • Mummamalin

Vad är det som du tror skulle vara skadligt för ditt barn om du klädde hen könsneutralt?
    Säger inte det här för att jävlas, jag undrar verkligen varför så många mammor ser "hen" (som ordet f.ö. inte är tänkt att användas btw) som ett rött skynke.

• SannaM
    LiteniAugusti skrev 2013-02-23 18:06:47 följande:
    Eller så går man till båda avdelningarna och så plockar man åt sig det man vill ha. Ganska så enkelt som det är, alle redan...

Men eftersom folk i allmänhet gärna följer strömmen så kanske man måste hjälpa dem lite på traven...
Svar på tråden Varför köper du så kallade flickkläder till din flickbebis?