• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Jag är redan som en klubbad säl... men bra att veta...

Jo det är perfekt med kläder och allt annat som vår andra dotter får ärva, vår dotter älskar rosa!!! Hon är född i oktober och blir 4år i år, så nästan fyra års skillnad, vi påbörjade syskonförsök när hon var ett år!!!

Jag hade inte heller några tecken första graviditeten...den här gången kände jag första rörelserna kring v15, väldigt diffust men jag visste ju vad jag letade efter för känsla denna gång...men jag har aldrig kräkts, sparsamt med ömmande bröst eller dylikt, du ska se att allt ser jättebra ut!!! Men alltid både spännande och nervöst med UL... Ni kanske får en fin bild med hem denna gång om ni inte redan fått det...

• Nezzan
    Jennyz: hoppas det snabbt blir bättre nu när du tar medicinen!! Och vad skönt med barnvakt - hoppas du får sova riktigt bra och länge så du får igen lite förlorad sömn. Den där ilningen känner jag igen.. hoppas att det för din del inte ska innebära att du börjar blöda!!

Äralltupptaget: jag kände inte heller så mkt i början av graviditeten.. kunde ana ett illamående ibland med det var tp allt - förutom då att det ibland stramade till i sidorna/ligamenten om jag rörde mig för hastigt... precis det som du säkert känner =) Hoppas det går bra på ul:et i veckan!

Drömmer om ett barn - så skönt att skenorna hjälper och visst är det underbart mysigt när ens partner kan börja känna rörelserna.. min sambo fick sig en redig spark i kinden första gången =) och numera hör han hjärtat bara genom att lägga örat där vi vet hjärtat är =)

Ang tappen så sa bm att hon inte kom åt den då vår plutt ligger väldigt långt ner och huvudet är som i vägen för  att kunna säga ngt om den börjat mogna.. men det innebär ju iaf att den fortfarande ar bakåtlutad. Men hon sa att den kan ju ändå mogna från en dag till en annan..... och märkilgt nog så har jag ingen ny tid inbokad... det är helt sommarstängt där jag bor just denna vecka och isf var vi  tvungen att fara till annan ort (4 mil enkelväg och då träffa BM nr 5 i ordningen)  och då alla värden var så bra så jag valde att vänta tills nästa vecka - då är min ord BM tillbaka och hon ska ringa på måndag om vi då behöver en tid ;)

3villbli4 - men fy att du ska behöva spy av smärtlindringen - du är stark som håller ut på detta sätt - men vi vet ju värdet av det =) .. men du är ändå stark!!

Officiellt är det BF-dag idag för vår del (fast jag har tänkt till och vår BM nr 1 räknade fel på en dag - BF är eg imorgon) men då vi sa/trodde på 15/7 på RUL så spikade de ju fast det. Det spelar eg ingen roll - jag mår så bra fysiskt så att graviditeten drar ut på tiden gör inget... jag är mest rädd för att moderkakan ska bli dålig och inte ge det liten behöver. Fick ju även sluta med trombyl i v 36 - vilket var jättejobbigt då jag satt all tilltro till den medicinen eftersom det är det vi ändrat på sedan förra sommaren... då den plutten dog i magen

Vet någon här förresten hur länge med får gå över tiden i Umeå innan de sätter igång? Rent psykiskt (rädslan ang moderkakan) så vet jag inte hur länge jag står ut - litar inte på min egna kropp överhuvudtaget - den har inte samarbetat många sekunder sedan vi började försöka 2007, tyvärr
  • Hela85

Förra tisdagen var jag på eftermiddagen och lämnade urinprov. Nån timme efter ringde min bm upp och sa att proverna verkade visa att jag hade urinvägsinfektion. Lämnade ett till morgonurinprov dagen efter i Haparanda då jag var där just då. Igår
    när jag var hos min bm frågade jag när jag får veta provsvaren. Hon ringde sunderby sjukhus men där fanns inget att proven så idag fick jag lämnade ett nytt tredje. Blir så arg att de ska få gå till så! Nu ska jag vänta ytterligare en vecka tills jag får veta svaren. Har inga alls symptom på uvi men är det de vill jag ju få behandling snarast! :(

• jennyz

Nezzan: har hört att man får gå över två veckor, men är inte säker...

Ja trodde aldrig att jag skulle somna inatt, men somnade vid två, sedan behövde jag aldrig gå upp förrän halv nio!! Vaknade såklart några ggr, men inte värre att jag somnade om snabbt igen, jippie!!! Men kliade MYCKET innan... Tycker faktiskt att jag kliat lite mindre idag på dagen också, hoppas det håller i sig! Börjar för första gången på länge tro att jag fixar att vänta till 5 augusti...
    Har börjat få mer och mer flytningar dock, vilket är vanligt, men gör att jag får springa på toa och kolla så det inte är blod, lite deja vu från ruvartiden...

Hela85: typiskt, har de bara tappat bort provet!?! Jag kan inte minnas att jag fick vänta en hel vecka på provsvaren, jag hade UVI vid ET, kände symtom dagen efter, sedan blev det olidligt, så en vecka fick jag knappast vänta på medicin, känns ju positivt att du inte har några symtom, men bra att de kollar... Jag hade ordentliga symtom, bland det jobbigaste fysiskt jag varit med om, usch!!!

Idag har jag städat dotterns rum-det behövdes!!! Sambon håller på att bygga om hennes nya rum, bebisen ska få hennes gamla rum, längtar till att inreda...har legat o vilat en hel del och googlat på idéer på inredning, passar på att rensa ut bebissaker som hon haft kvar...

• Hela85

Båda två proven som skulle på odling på sunderby sjukhus verkar ha försvunnit för där fanns dem inte. Har gått en vecka nu men inga symptom än. Haft uvi flera ggr tidigare och de brukar vara olidligt :( men att de tar en vecka på sunderbyn tycker jag lät länge. Ska ringa min bm imorgon och be dem snabba på det. Hoppas de bara var någon tillfällig bakterie.

Va kul att inreda ett barnrum. Längtar också dit men känns långt bort :)

Låter väldigt jobbigt med allt kliande men förhoppningsvis är de över snart :) 5 aug är ju inte allt för långt borta men kan tänka mig de känns som lång tid när de är så svårt att sova :(

• jennyz

EEJ: hur mår ni nu? Hoppas lillkillen återhämtat sig ordentligt!!!

Nezzan: hur har det gått, ni kanske är på BB nu?
    Spännande, mycket som händer här nu!!

Själv har jag haft ännu en dålig natt, sov ung 2 timmar *3... ska till BM snart, men hon kan ju inte göra så mycket, det blir väl bara det vanliga, blodtryck mm... Men imorgon UL igen, har läst att man räknar det som normalt att föda v 37+0, vilket skulle vara om 1,5 vecka, ska höra hur stor bebisen är och om de tycker att det är bäst av vänta till 5 augusti trots allt...

• EEJ

Hej! Efter omständigheterna så mår vi bra! Vi bor på barn i Skellefteå nu och får nog vara här ett tag. Lilleman var 43 cm och vägde 2286gr. Han har lite svårt att hålla värmen så han ligger på värmebädd. Han har förhöjda värden på lever och njurar som beror på syrebristen vid födseln. Vi ska även till Umeå för att göra en hjärtscanning om 1,5 v då han har ett blåsljud som inte växt bort efter födseln. Pga blåsljudet så blandas syresatt och syrefattigt blod mellan kamrarna och gör att syresättningen inte är 100. Han ligger därför uppkopplad mot en monitor som kollar syresättningen.

Det låter så mycket när jag skriver men han lår faktiskt riktigt bra och han hänger med oss på rummet på dagarna och ligger i neo- rummet på nätterna. Han äter var tredje timme (sondmatning) och ssk sköter maten kl 24 och 03 för att jag ska få sova. Kl 06 så rullar de in honom till mig.

Hans apgarpoäng vid födseln var 0-0-0. Det tog 18 min innan hand kropp själv klarade av att pumpa blod till hjärtat.

• jennyz

EEJ: ja det låter mycket, men skönt att ni anser att han mår bra, det var såklart en jobbig resa för honom!!! Skönt att du får hjälp på natten så du får sova och att ni får umgås på dagarna, skönt att vara där ni får den hjälp som behövs... En riktig kämpe till son ni har, han kommer att växa upp till en underbar och stark kille!!!

• Nezzan

EEJ:  oj vilken liten tapper kämpe Hjärta så underbart att han orkar vara med er på dagarna iaf och att de ska kolla upp ordentligt i Umeå

Jennyz: hur gick det hos BM idag? och lycka till på UL imorgon!!

Hela85: fick du nått svar idag om dina prover?

Själv så händer fortfarande lite och ingenting - känner absolut nada.. fast det är helt ok - så länge liten mår bra i magen. Vi ska få komma på koll i morgon på spec.mödravården efter att jag i måndags kväll/natt fick panik av att liten inte rörde sig som den brukar ( var slö hela dagen, reagerade inte på kallt i magen - tryckte bland annat i mig stora glassbitar och puttade på magen en hel del - utan någon vidare reaktion)  och åkte in på förlossningen för koll. De var jättegulliga - både BM och läkaren... och läkaren skrev en ant. i journalen om extrakoll - så jag ringde dagen efter och fick en tid imorgon =)

• jennyz

Nezzan: hoppas kollen gick bra! Det är snart dags i alla fall för er, hur länge väntar de innan de sätter igång dig?

För oss såg det likadant ut nu med moderkakan så snittdatumet är fastställt...fick kortisonsalva utskriven som jag skulle prova, en starkare på natten till att börja med, fick också recept på sömntabletter om detta inte skulle hjälpa, känns verkligen som att hon lyssnade på mig!!! Två veckor kvar till inskrivning idag, nedräkning.....

Ungar är så underbara, idag har vi varit hos en av dotterns kompisar, de lekte på, det blev lagom tyst så vi vuxna fick fika och prata lite, sedan kom dottern och visade sin nya frisyr, de hade klippt varandra!!! Bara luggen tack o lov, men snyggt var det inte... hoppas de lärde sig något så vi slipper se det igen...tur i alla fall att de inte råkade klippa annat än hår, puh!!!

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå