• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • jennyz

Wow över sex kilo!!! Vår dotter var rätt gammal innan hon kom upp i den vikten...
    Inga erfarenheter ang syskonvagnar, dottern är ju 3,5 år, men älskar att åka vagn fortfarande undrar hur det ska gå... Har mest hört hur otympliga de är, Urban Jungle har en kompis till mig, de använder den så sällan de kan för att den är så stor... Phil

• äralltupptaget
    Petto 83 skrev 2013-07-02 18:27:43 följande:
    Hej alla!
    Har idag blivit moster för tredje gången :D och jag tror min syster slagit rekord på Umeå bb. Att hon får stora bebisar har vi vetat men idag entrade en kille på 6180 g och 56 lång... Hon klarade det galant och fick inte änns en enda bristning. Hela bb har besökt dom under dagen för att titta på den gigantiska bebisen :)
    Har funderat kring tvilling/syskonvagn vilket känns som en jungel men vi kommer att måsta köpa en då storebror inte änns hunnit bli 2 då plutten kommer. Någon som har erfarenheter och tips på modell?
    jäklar, över 6 kg och ingen bristning, starkt jobbat!!!  Skönt att allt gick bra med en sådan stor bejbis :)

• äralltupptaget
    jennyz skrev 2013-07-02 13:33:20 följande:
    Om det kliar mycket kan det vara tecken på hepatos, när kroppen inte klarar av att rensa kroppen från slaggprodukter, så gallsyra ökar, då påverkas levern vilket kan vara farligt för bebisen om det är höga halter...annars får man bara något som lindrar klådan så man klarar dig, det är inte farligt för mamman...
    Inatt var jag helt knäckt, gick isäng med dottern vid åtta, och läste en bok, sedan somnade vi nog direkt båda två... har sovit ovanligt bra inatt, vaknade vid två och gick på toa och kliade en del sov sedan till halv sex!! Brukar vakna betydligt fler ggr!!!
    Nu är i alla fall andra provet lämnat så får vi se om värdet ökat... Längtar till torsdag, hoppas få klarhet i om det blir kejsarsnitt eller inte...
    Men var kliar det, på hela kroppen eller vad ?
  • jennyz

Vanligast är under fötterna och i händerna, även magen...för mig kliar det nu mest överallt tyvärr...

• Nezzan
    Drömmerom ett barn: Tack här är allt bara fint, jobbar nu sista veckan och var hos bm idag på "besiktning" i v 38+0 och allt är bara fint. Är såklart väldigt otymplig å " rund, go å glad" Flört men lyckligare än någonsin att vi kommit så här långt och jag ska verkligen passa på och njuuuta nu av sista tiden som gravid.. man vet aldrig om den kommer tillbaka juh!

Hur går det för dig?

Jennyz: ÅHH.. så roligt att ni får en tös!! Hoppas du får svar nu vid nästa träff om det  blir med snitt el inte.. men usch för den där klådan du har..  min syster hade det och det var verkligen inte kul =/  hoppas värdet inte ökar för dig!! Men vad skönt det måste kännas att ha gjort bort allt tvättandet!!. Jag går på ledigt efter denna vecka och hoppas att jag under nästa vecka ska hinna och orka ta tag i sånt Flört

äralltupptaget: hoppas inskrivningen går bra imorgon!! Hur länge till blir du sjukskriven? Du närmar dig ju milstolpen att gå förbi v 12 nu men vet själv att man iaf inte slappnar av.. skönt att du inte mår illa el så iaf och att blödningarna är sparsamma

Petto83: men shiit.... vilken bedrift!! Där har jag nu min förebild inför min kommande förlossning!! Vilken kvinna din syster är!  Respekt! Å grattis tilla tt du är moster igen så klart Glad Har tyvärr inget tips som syskonvagn... vi bakar på första bebisen ännu Flört

/kram på er alla i tråden och hoppas ni har en fin början på juliHjärta
  • jennyz

Fick provsvaren på andra blodprovet nu och de var normala nu, skönt, hade alltså bara en tillfällig svacka... vi skulle ta nytt prov om klådan blir värre, just nu längtar jag till imorgon, nytt UL, läkaren borde nu säga om det blir KS!!! Det närmar sig ju nu!!!

• drömmer om ett barn
    äralltupptaget: Gick det bra på inskrivningen igår? Skönt att du har sluppit illamående hittills, vi får hoppas att det håller i sig! Glad

jennyz: Vad jobbigt med det eviga kliandet.. hade du så under förra graviditeten också? Spännande med UL idag, håller tummarna för ett positivt resultat! Solig

Petto 83: Stort grattis till systersonen! {#emotions_dlg.flower} Det var ingen liten kille.. fantastiskt att klara av en sådan förlossning, jag är väldigt imponerad! Skrattande Allt bra med dig och magen?

Nezzan: Så himla roligt att höra att allt går bra och att du mår bra! Solig Skönt med sista arbetsveckan. Sen får du njuta i fulla drag av den sista tiden av denna graviditet och invänta ert lilla mirakel! Hjärta

Det går bra här också. Jobbar näst sista arbetsveckan nu, får som sagt bara köra till vecka 26. Sen blir det att vara hemma och vänta.. Drömmer

Jag har ofta börjat få småryckningar i ena ögat samt bortdomnade händer.. är det någon annan som varit med om detta? Och väldigt svällda fötter, men det är nog ganska vanligt kan jag tänka mig.
  • jennyz

Drömmer om ett barn: tack, för mig spelar det ingen roll om det blir snitt eller inte, bara jag får veta, eftersom det blev snitt med dottern också måste jag ladda om det ska bli en vanlig förlossning, kom inte ihåg hur man skulle andas osv...

Prata med din BM om bortdomnade händer, detta kan de nog hjälpa till med, har för mig att du annars kan lida av detta även efter graviditeten, man måste nog göra något åt set, har för mig att det finns skenor man kan ha när man sover tex... Säg också att du börjar samla på vätska redan, det är vanligt, helst på sommaren men ska hållas koll på, som allt annat... härligt att du får vara ledig sista tiden, själv ska jag jobba nästa vecka, sedan är det semester, då är det ung en månad kvar till BF...

• jennyz

Inte riktigt som jag tänkt, men nu vet jag i alla fall...

Det är en föreliggande moderkaka så det blir kejsarsnitt, så långt bra, men... Hon vill inte att jag är längre bort än 20 min från förlossningen, då man oftast börjar blöda när man har som jag, hon tyckte att det var konstigt att jag inte gjort det under graviditeten, så jag verkar haft tur! Man kan tydligen blöda rätt mycket så därför ska man hålla sig nära... Så nu blir det ingen mer stuga på fyra veckor, lite trist men det är såklart viktigast att jag och bebis mår bra!! Planerat snitt 5 aug då bebisen är 38 fullgångna veckor, om jag skulle blöda innan eller någon annan komplikation uppstår, ska också på ett till VUL om två veckor (gjorde både UL och VUL idag) så blir det tidigarelagt...men helst ska bebisen få vara kvar i 38 veckor då de räknas som fullgångna... Hon sa dock att det är högst osannolikt att jag inte kommer att blöda alls innan!!! Tur att vi fick träffa henne, ingen annan har nämnt något, tänk om jag börjat störtblöda i Turkiet!!!!!!!!! Nu vet jag i alla fall vad jag ska göra om det händer, och vi vet att allt ser kanonbra ut med bebis och alla värden som testats på mig, så det är ju bra!!!

• 3villbli4
    jennyz: Vad skönt att proverna såg bra ut nu och att ni nu fått veta att det blir snitt. Jätte roligt med en flicka till. :) Hoppas det går bra resten av graviditeten och att du klarar dig utan några större blödningar, så bebisen får vara kvar så länge som möjligt. Är ju väldigt tur att det ändå gått så bra hittills, när ingen talat om detta tidigare.

äralltupptaget: Tråkigt att läsa att tvillingen inte överlevde. Men vad underbart det andra lilla pyret verkar må bra. Skönt att nu kommit så långt.  

Nezzan: Inte långt kvar för er nu. Gud, vad spännande. :) 

drömmer om ett barn: Tycker du ska prata med bm om domningarna i händerna. Hoppas du inte får allt för mycket problem med det bara. Jag har en bekant som fick karpaltunnelsyndrom under graviditeten och hon fick använda skenor på båda händerna. Visst är det mysigt med mycket rörelser, men det är ju så typiskt att de ska sluta när någon vill känna. :)

Tyvärr verkar inte trycket på urinledarna lätta, det blir snarare bara värre. Det har varit många turer in på förlossningen pga den fruktansvärda smärtan. Framåt kvällarna är det alltid outhärdligt. Det är mysigt att vara gravid, men nu börjar jag faktiskt längta till han tittar ut. Fortsätter det att bli bara värre och värre så tyckte läkaren jag träffade i veckan att de skulle sätta igång mig redan i v37+ om bebis mår bra. Det känns ju inte roligt, men samtidigt tar det på krafterna att må så här. Nästa vecka ska vi göra ytterligare ett tillväxt ul, han verkar ju i alla fall må bra där inne och det är huvudsaken. :)
Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå