• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • Olympia

Ärlligt talat, finns det verkligen behov av en tråd till på detta tema?

• Anonym (3barnsmamma)

Varför vill man utsätta sig för en bukoperation om det inte är nödvändigt??

• orolig2121
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-03-04 23:06:26 följande:
    Varför vill man utsätta sig för en bukoperation om det inte är nödvändigt??
    Riskerna är inte större med den bukoperationen än med en vanlig förlossning. Så jag förstår inte riktigt din poäng.

Man kan få skador av både en naturlig förlossning och av ett kejsarsnitt, ja man kan ju t o m dö av båda. Riskerna är jämförbara. Riskerna för sexlivet lär vara betydligt större med en naturlig förlossning. För barnet är det ingen skillnad i risknivå, bara olika sorters risker.
  • Anonym (3barnsmamma)
    orolig2121 skrev 2013-03-04 23:16:58 följande:
    Riskerna är inte större med den bukoperationen än med en vanlig förlossning. Så jag förstår inte riktigt din poäng. Man kan få skador av både en naturlig förlossning och av ett kejsarsnitt, ja man kan ju t o m dö av båda. Riskerna är jämförbara. Riskerna för sexlivet lär vara betydligt större med en naturlig förlossning. För barnet är det ingen skillnad i risknivå, bara olika sorters risker.

orolig2121 skrev 2013-03-04 23:16:58 följande:
    Riskerna är inte större med den bukoperationen än med en vanlig förlossning. Så jag förstår inte riktigt din poäng. Man kan få skador av både en naturlig förlossning och av ett kejsarsnitt, ja man kan ju t o m dö av båda. Riskerna är jämförbara. Riskerna för sexlivet lär vara betydligt större med en naturlig förlossning. För barnet är det ingen skillnad i risknivå, bara olika sorters risker.

Vad har du för källa till detta?
  • Anonym (F)

jag har gjort kejsarsnitt och säger aldrig igen.
    ett fult ärr och smärta i magen som känns ett bra tag. de skär sönder dina mag muskler och det känns och det är nått som man verkligen måste träna sen

vid naturlig förlossning, så har du smärta under tiden efteråt va jag bara lite öm.

• keron

Min kropp är gjord för att föda barn så för min del hade det inte varit fördelaktigt på något sätt med ks.

Angående riskerna för att sexlivet skulle bli lidande efter en vaginal förlossning så är det en risk jag gärna har tagit för att inte amningen eller barnet skulle bli lidande. Men för mig är inte sex så viktigt heller.
    Jag personligen ser helt enkelt fler fördelar med att föda vaginalt än med kejsarsnitt.
    Och jag är väldigt smärttålig så why not :)

• orolig2121

"Hon har bland annat studerat utfallet av 25 000 planerade kejsarsnitt i Sverige mellan 1998 och 2004.

– Det finns inga data från Sverige som visar att kejsarsnitt medför onödiga risker. Dessutom är dessa studier svåra att göra eftersom det finns så många faktorer som spelar in, säger hon. Beslut om kejsarsnitt eller inte handlar om att väga fördelar mot nackdelar. Och för många riskförlossningar är kejsarsnitt att föredra."

www.svd.se/nyheter/inrikes/kejsarsnitt-okad-risk-for-mor-och-barn_583911.svd

I artikeln refererar man till en studie i sydamerika som pekar på att en naturlig vaginal förlossning (i sydamerika) medför mindre risker än ett planerat kejsarsnitt. Det är möjligt, men tyvärr är det ju ingen som kan veta om en vaginal förlossning slutar som en vaginal förlossning, eller som ett akut snitt.

• Pandamamma79

Eftersom du är man så slipper ju du att utsätta din kropp för detta ändå!
    Dessutom får man inte planerat snitt bara för att man vill det.

• orolig2121
    keron skrev 2013-03-04 23:27:03 följande:
    Min kropp är gjord för att föda barn så för min del hade det inte varit fördelaktigt på något sätt med ks.

Angående riskerna för att sexlivet skulle bli lidande efter en vaginal förlossning så är det en risk jag gärna har tagit för att inte amningen eller barnet skulle bli lidande. Men för mig är inte sex så viktigt heller.
    Jag personligen ser helt enkelt fler fördelar med att föda vaginalt än med kejsarsnitt.
    Och jag är väldigt smärttålig så why not :)
    Jag betvivlar inte alls det du säger. Många kvinnor har en väldigt lätt förlossning och en sådan är säkert bättre än ett planerat kejsarsnitt.

Många andra kvinnor har en svår förlossning, förlossningar som flera hade dött av för inte länge sedan. (Jag har som man varit med om två.)

Tyvärr går det ju inte att veta innan om man kommer få en enkel eller en hemsk förlossning, därför hade jag valt planerat kejsarsnitt.
  • lövet2

Tja, jag gillar att föda barn medan jag avskyr att bli opererad. Duger den förklaringen?

Svar på tråden Varför föda naturligt?