• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-05 16:07:49 följande:
    Ja fast utan snitt alls så är ju risken avsevärt mindre eller hur?

Kanske, men det går ju tyvärr inte att beställa en vaginalförlossning med garanti mot akut snitt. Inget sjukhus kan erbjuda den servicen.

Det är lika relevant som att säga att risken är mindre med ett planerat snitt som inte leder till försvagad livmoder.

Komplikationer är något man inte har lyxen att bestämma om på förhand. 
  • Anonym (00)
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 16:11:31 följande:
    visst forutom att kejsarsnitt inte ens ar bra for barnet, darfor ska man inte gora det om det inte ar nodvandigt..foda naturligt ar det basta for bade mamman och barnet och det gors over hela valrden dagligen
    Och dagligen dör det drivor av mammor och barn just på grund av "naturliga" förlossningar. Men det kanske inte gör något, utan du tycker att man får räkna med lite svinn?
  • orolig2121
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 16:11:31 följande:
    visst forutom att kejsarsnitt inte ens ar bra for barnet, darfor ska man inte gora det om det inte ar nodvandigt..foda naturligt ar det basta for bade mamman och barnet och det gors over hela valrden dagligen
    Fel
  • ummabdilleh
    JAG är BÄST skrev 2013-03-05 16:19:12 följande:

Men där har du ju fel!!!!
    Det är INTE alltid det bästa för mamman eller för barnet att födas naturligt. 

jag skrev ocksa om du laste att i nodfall ar det bra med kejsarsnitt, varfor gora det om det inte behovs?? det ar egoistiskt, samma sak som alla kvinnor som sager jag tanker inte amma for jag vill inte fa hangbrost..vems basta tanker man pa da, barnets elller sitt egna??
  • Lingonbär
    JAG är BÄST skrev 2013-03-05 16:15:37 följande:
    Det är inte säkert att riskerna är AVSEVÄRT mindre att föda vaginalt.

Alla kvinnor är olika och det är här också vården brister och drar ALLA kvinnor över en kamm och säger att det är BÄST att föda vaginalt,,vilket är rent skitsnack!!

För alla är det inte bäst att föda vaginalt.

Det lilla antal som vill ha KS ge dom det än att tjaffsa om det. Överhängande väljer ändå att föda vaginalt.
    INGEN kvinna är sämre människa om dom vill förlösas med KS.

Jag antar att du håller med mig och inte vill övertyga mig? För jag tycker också att det ska vara frivilligt hur man vill föda. Och jag vet att det är olika för olika kvinnor. Kom jag ifrån en familj där flera kvinnor hade haft hemska vaginala förlossningsupplevelser hade jag garanterat försökt få kejsarsnitt.

Men nu efterfrågade TS förklaringar på varför kvinnor hellre vill föda vaginalt än med ks och i mitt fall var det ett enkelt val. Jag tycker det vore jättekonstigt om man skulle göra ks till standard och alla som ville föda vaginalt skulle behöva kämpa för den rätten. Så kul är det inte att bli uppsprättad.
  • orolig2121
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 16:23:08 följande:

jag skrev ocksa om du laste att i nodfall ar det bra med kejsarsnitt, varfor gora det om det inte behovs?? det ar egoistiskt, samma sak som alla kvinnor som sager jag tanker inte amma for jag vill inte fa hangbrost..vems basta tanker man pa da, barnets elller sitt egna??
    Men det är ju inte sämre för barnet med planerat kejsarsnitt. Det är bara du som tror det.

Har du några belägg för att det skulle vara sämre för barnet med planerat ks? Det finns redan flera referenser i den här tråden där forskare gör klart att några sådana belägg inte finns. Det finns risker med alla sorters förlossningar och det finns inga skäl att tro att de är större med kejsarsnitt numera. 
  • cosinus
    orolig2121 skrev 2013-03-05 16:05:31 följande:
    "Jag föredrar liksom att vara hel om det går."

Tror du att det är någon som inte gör det? För många är det precis därför de väljer planerat ks. 
    Jag tror iaf att många missbedömmer riskerna med en vaginal förlossning grovt medan de inte ser de risker som finns med ett planerat ks (eller flera).

Jag tror också att det absolut billigaste för förlossningsvården vore att schemalägga alla förlossningar till mån-fre 08-17 och så snitta på löpande band. Skulle spara sjukt mycket OB-tid då bemannigen på kvällar, nätter och helger skulle kunna hållas på ett absolut minimum och man skulle kunna se till att få ett någorlunda jämt flöde och belastning på förlossningen och BB.

Jag tror också den finns en anledning till att man inte gör så, och att den inte är ekonomisk utan faktiskt att det inte är det bästa ur medicinsk synvinkel för den stora massan.

Sen räddar ks liv i vissa fall och är ett nödvändigt komplement till den vanliga förlossningsvården, men som standardlösning för den stora massan tror jag den gör mer skada än nytta.
  • JAG är BÄST
    ummabdilleh skrev 2013-03-05 16:23:08 följande:

Jag är myndig å kan ta mina egna beslut,,,vill jag inte amma så kan ingen tvinga mig amma å jag skulle skita högaktningsfullt i vad andra tycker,,, det handlar inte om lathet, egoism utan en KÄNSLA jag har och den kan INGEN annan än jag känna!!!

Som jag skrev de FLESTA väljer att föda vaginalt så varför inte ge det FÅTAL som vill ha KS det??
    Det är en struntsumma det handlar om i slutänadn ändå.   
  • orolig2121
    Lingonbär skrev 2013-03-05 16:24:12 följande:

Jag antar att du håller med mig och inte vill övertyga mig? För jag tycker också att det ska vara frivilligt hur man vill föda. Och jag vet att det är olika för olika kvinnor. Kom jag ifrån en familj där flera kvinnor hade haft hemska vaginala förlossningsupplevelser hade jag garanterat försökt få kejsarsnitt.

Men nu efterfrågade TS förklaringar på varför kvinnor hellre vill föda vaginalt än med ks och i mitt fall var det ett enkelt val. Jag tycker det vore jättekonstigt om man skulle göra ks till standard och alla som ville föda vaginalt skulle behöva kämpa för den rätten. Så kul är det inte att bli uppsprättad.
    Ärftliga faktorer spelar helt klart in. Om jag var kvinna och alla nära släktingar haft enkla förlossningar, och mätningar inte tydde på några problem att få ut barnet, då hade i alla fall chansen ökat att jag hade valt bort planerat ks. (Men jag hade nog valt planerat ks ändå, för jag ser för egen del ingen mening med att undvika planerat ks.)
  • Tuppjuck

Jag ville ha kejsarsnitt och blev på Aurorasamtal övertygad att föda naturligt. I de två första tredjedelarna av förlossningen gick allting bra med andning

Svar på tråden Varför föda naturligt?