• M C

FLs värsta floskler, nomineringstråd!

Det är några år sedan jag startade en sådan här tråd, det är dags igen eftersom det kommer nya floskler som tar plats på FL-himlen.

Så, kom igen, vilken är din värsta floskl?   

Floskler - sånt som eg inte sägger ett dyft annat än att talaren i fråga saknar argument.

Kom in med några fina saftiga idiotiska floskler - gärna sådan du svänger dig med själv!

Undo these cuffs and I'll show you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-11 22:16
    www.familjeliv.se/Forum-27-260/m69125375.html
  • Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!
  • poirot

Alla män gillar porr och alla kvinnor avskyr porr och det kan verkligen inte finnas en annan förklaring om någons kille inte gillar porr än att han ljuger om det. Inte en chans. Och tjejer som säger att de gillar porr ljuger också förresten, eller är skadade.

• Lenche

Det verkar som om ni gör olika tolkningar av vad floskler betyder. Den vanligaste betydelsen är väl vackra men totalt meningslösa ord, meningar. Ex:mår mamma bra mår barnet bra. Amning är det bästa för barnet. Osv.

• Jellybeanbaby
    Lisa 048 skrev 2013-03-12 13:22:50 följande:
    Nu skall ju den här tråden inte vara någon diskussionstråd.
    Men inte kan det väl vara rimligt att föräldrarna skall försörja barn som anser sig mogna nog att skaffa barn?

Det rimmar illa  med logiken där, därför är det en floskel.
    Mjo, men jag förstod betydelsen, till slut, se inlägg #285.
    Lenche skrev 2013-03-12 14:13:57 följande:
    Det verkar som om ni gör olika tolkningar av vad floskler betyder. Den vanligaste betydelsen är väl vackra men totalt meningslösa ord, meningar. Ex:mår mamma bra mår barnet bra. Amning är det bästa för barnet. Osv.
    Jag har redan skrivit 2-3 ggr i denna eller den andra tråden vad floskel är. Annars funkar ordböcker också.

Synonymer: klyscha, truism, plattityd, harangJämför: banalitet, trivialitet
    orka
  • Lenche
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-12 14:34:53 följande:
    Mjo, men jag förstod betydelsen, till slut, se inlägg #285.
    Jag har redan skrivit 2-3 ggr i denna eller den andra tråden vad floskel är. Annars funkar ordböcker också. Synonymer: klyscha, truism, plattityd, harangJämför: banalitet, trivialitet
    orka

Ja men precis. Störigt att folk inte verkar fatta det då. Eller så är det jag som är för snäv i min tolkning.
  • Jellybeanbaby
    Lenche skrev 2013-03-12 14:45:39 följande:

Ja men precis. Störigt att folk inte verkar fatta det då. Eller så är det jag som är för snäv i min tolkning.
    Det är det sista.
    orka
  • Lisa 048
    Floskel kan också betyda: modeord - eller helt enkelt en groda.
  • Sazza01
    Jellybeanbaby skrev 2013-03-12 13:19:53 följande:
    Jag kommer ihåg den enda såna tråden jag sett. Vad var det den skulle avslöja egentligen?

Jag läste en sån nyligen, med någon som köpte ett kassaskåp till nån svägerska eller nåt. Svägerskan tyckte att de skulle betala för att hon skulle få byta till ett större. TS vägrade avsläja vad det var hon hade köpt och drog ut på det tills alla var tokförbannade haha...
  • Dreamscape
    sär skriven skrev 2013-03-11 19:36:41 följande:
    "Jag HATAR hen!"

Eller "Min hen (yadi-yada)"
    "Hen betyder FAKTISKT höna på engelska!"

(jaha?) 
  • Orcha

Varför inte alla hundratals uttryck som betyder samma sak. Handlar om någon som inte är så bright.
    Hon har inte alla besticken i lådan
    ...chipsen i påsen...hästar i hagen...
    Hissen går inte ända upp..
    Ljuset är på men det är ingen hemma...

Osv, finns ju en uppsjö av dessa.

Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Åsa
    Nyfiken gul skrev 2013-03-11 20:09:12 följande:
    eller favoriten: whatever

när ts eller nån i tråden har slut på argument 
    ELLER när diskussionspartnern för sjuttioelfte gången misstolkat/infte förstått/inte läst/bortsett från vad skribenten skrivit och svarar utifrån en egenfabricerad åsikt som tillskrivs den andre (japp,skyldig till att ha använt floskeln någon gång)
Svar på tråden FLs värsta floskler, nomineringstråd!