Joysan skrev 2013-03-12 22:11:20 följande:
Det handlar inte om att man utger sig för att vara någon form av allvetare. Det handlar om att man vill hjälpa till och får det kastat i ansiktet att man inte har barn... Kan vara jobbigare att höra än att man som mamma fått ett tips om hur man kan hantera en viss situation.
Att som mamma få oombedda tips kan vara känsligt, åtminstone för mig, lite beroende av situation och vem de kommer ifrån. Att få tips innebär ju på något vis en kritik av det jag gör och att det är fel, och om det är något som man absolut inte vill göra fel med så är det barnen. Skulle jag känna att det är något jag behöver hjälp och råd med angående barnen så frågar jag, och då finns det ofta en tanke med vem jag frågar och i ärlighetens namn skulle det inte bli någon som inte har barn (skulle dock kanske se annorlunda ut om inte samtliga fröknar på förskolan själva har barn).
Jag ger aldrig andra föräldrar råd om de inte specifikt ber om det, i stället frågar jag lite mer allmänt "hur tänker ni kring napp/matvägran/trots etc" och sen kan båda parter framför sina åsikter. Tycker det är lite snyggare än raka råd.