• Joysan

Inga barn = ingen talan

Jag har reagerat på en sak och det är att man ofta får höra att "det vet du inget om, du har inga barn" osv.

Klart att man kan veta saker som rör till exempel barns uppfostran utan att själv ha barn. Sedan är det ju självklart så att många saker är lättare sagt än gjort. jag blir faktiskt sjukt sårad över att få höra att man inte har någon talan..

Man bör också betänka att personen man säger så till, kanske inte KAN få barn..      

• Svar på tråden Inga barn = ingen talan
  • Lindsey Egot the only one

Pimpinellan

Men detta har inget med DIN barnlöshet att göra.

• Litet My
    Pimpinellan skrev 2013-03-13 14:14:07 följande:
    Jamen tack för påminnelsen att jag längtat efter barn i 26 år och kämpat för dem i snart 7 och fått 8 missfall! Erkänn,det är det ni oftast är ute efter att påpeka! Ni som fött vaginalt ska inte yttra er om k.s,ni som inte har barn i viss ålder ska inte yttra er om barn som är äldre,ni som inte ammat ska inte yttra er om amning,ni som inte gått upp 35 kg under graviditet ska inte yttra er om viktuppgång,ni som inte gjort ditten och datten ska inte yttra er alls. Det blir ju samma sak!  Men kräv att all personal i barnomsorgen ska ha egna barn då om nu vi är så komplett värdelösa!

Var har jag skrivit att jag hela tiden poängterar för föräldrar att de gör fel och borde göra si och så istället!? Jag umgås ö.h.t inte med fertila,gravida och småbarnsföräldrar eftersom jag hatar dem p.g.a barnlösheten. Men-och det är ett stort men! Jag får tammesjutton ha åsikter ändå och bestämma i förväg hur jag ska ta hand om mina egna barn när jag väl får dom!! Jag får tycka rökning ovanför barnvagnar är egotrippat,jag får tycka att man inte ska skaffa barn för att slippa jobba,jag får tycka att barn ska sova i egen säng och inte med mamma tills de är 11,jag får tycka att man inte ska dricka inför barnen,jag får tycka att man inte ska få k.s lättvindligt,jag får tycka att man åtminstone bör prova amma,jag får tycka en massa saker om barn och föräldraskap grundat på utbildning,erfarenhet och värderingar-lika väl som du garanterat har åsikter om saker du inte har erfarenhet av! Och jag garanterar att vad gäller mångt och mycket skulle jag bli en bättre mamma än vad väldigt många är-oavsett hur många barn de än får. Varför omhändertas barn då ifall fertilitet och förmågan att skaffa barn är det enda man behöver? Varför far barn illa,vanvårdas,är olyckliga,t.o.m tar livet av sig om nu föräldraskapet i sig gör en till expert? Varför finns BUP,terapeuter,BVC,allehanda experter på barn om nu alla föräldrar i sig själva är nog? Har du aldrig haft problem av nåt slag med dina barn? Säger du nej ljuger du,men tydligen kan man inga problem ha för råkar man vara fertil är man expert. Det finns ju såna så säger att det är anledningen till att vi inte får barn heller-naturen vet att vi inte kan ta hand om dem,men då är det himla märkligt att barn far illa ö.h.t! Då skulle ju ingen olämplig kunna få barn och allt vara frid och fröjd i samhället.
    Det här börjar bli löjligt, diskussionen handlar mig veterligen om att vilja ta råd från barnlösa eller inte, då spelar det väl ingen roll erfarenhetstmässigt om personen är frivilligt eller ofrivilligt barnlös?

Däremot kan jag ha en viss förståelse för att orden "du vet inget för du har inga barn" kan kännas mer om man kämpat länge med att bli gravid och inte lyckats, men det är fortfarande inte det som är poängen att trycka ner de som har svårt att få barn utan diskussionen handlade om personer som inte har barn (oavsett varför)  
  • 2012mamma

Jag blir kan bli galen på "goda råd" som jag inte bett om vem dom än kommer ifrån. Sen så tycker jag att det är jävligt löjligt att ni inte tror att en 17-åring med barn kan veta mer än en 40-åring utan barn, känns mer som det är bitterhet för att nu började försöka försent. 

• Lisssen

Nu är jag förvirrad.

TS känner sig kränkt av sin svägerska, men vill inte förstå att hon kanske kränker svägerskan i sin tur? TS blir ännu mer kränkt av folk som försöker hjälpa henne förstå och lösa problemet - precis som hon försöker förstå och lösa svägerskans problem, och lämnar sin tråd?

Andra barnlösa tar vid efter TS och tar över kränket i tråden?

Har jag fattat rätt so far?

Men den viktigaste poängen i tråden verkar vara att om man har barn och får råd om barnen från någon som inte har det så ska man först fråga hurvida denne är fertil eller inte. För om man inte vill ta emot råd från infertila, vare sig man bett om råd eller inte, behöver råd eller inte, eller vare sig man är mottaglig för önskade eller oönskade råd eller inte, så hånar man alla barnlösa i allmänhet och infertila i synnerhet om man inte skickar blommor som tack för rådet och genast testar den nya fantastiska lösningen?

Men visst, om infertila och andra barnlösa gärna vill hjälpa mig med tips och goda råd jag inte bett om så har jag massor med tips och goda råd om vad man kan testa för att bli med barn! Hur skulle ni ta det, om ni skulle få såna oombedda råd från folk som har barn?

• Pimpinellan
    LindaEfraim skrev 2013-03-13 14:22:27 följande:
    Pimpinellan

Men detta har inget med DIN barnlöshet att göra.
    Jo,eftersom jag inte har barn får jag inte yttra mig.precis som ts skrev i början! Jag vet inget,kan inget,skulle mest troligt dräpa en unge som inte var min egen för man kan ju inte veta nåt ifall man inte har egna barn! Då ska INGEN få yttra sig om nånting som de inte har upplevt själva och då faller hela samhället. Har läkaren inte själv haft cancer ska han inget få säga till sin cancerpatent,har barnmorskan inte fått m.f själv ska hon inget få säga till den som just fått sitt femte,har arbetsförmedlaren aldrig varit arbetslös ska han inte få jobba på A.F,har man inga barn ska man som sagt inte få jobba med barn,har man inte varit hemlös ska man inte få jobba med hemlösa o.s.v i all evighet. Yttrar du dig verkligen aldrig om sånt du inte rent personligen upplevt? Skulle nog tro det så varför då kräva att just vi barnlösa inget får säga/tycka? Så är det jämt- man är komplett värdelös ur alla aspekter jämfört med er som hade turen kunna bli gravida. Men gå där och tyck dig vara fullkomlig bara för att du råkade vara fertil. Och kom sen och visa upp dina perfekta barn som helt saknar alla beskymmer om 20 år så får vi se om det räckte!
  • Litet My
    Pimpinellan skrev 2013-03-13 14:38:07 följande:
    Jo,eftersom jag inte har barn får jag inte yttra mig.precis som ts skrev i början! Jag vet inget,kan inget,skulle mest troligt dräpa en unge som inte var min egen för man kan ju inte veta nåt ifall man inte har egna barn! Då ska INGEN få yttra sig om nånting som de inte har upplevt själva och då faller hela samhället. Har läkaren inte själv haft cancer ska han inget få säga till sin cancerpatent,har barnmorskan inte fått m.f själv ska hon inget få säga till den som just fått sitt femte,har arbetsförmedlaren aldrig varit arbetslös ska han inte få jobba på A.F,har man inga barn ska man som sagt inte få jobba med barn,har man inte varit hemlös ska man inte få jobba med hemlösa o.s.v i all evighet. Yttrar du dig verkligen aldrig om sånt du inte rent personligen upplevt? Skulle nog tro det så varför då kräva att just vi barnlösa inget får säga/tycka? Så är det jämt- man är komplett värdelös ur alla aspekter jämfört med er som hade turen kunna bli gravida. Men gå där och tyck dig vara fullkomlig bara för att du råkade vara fertil. Och kom sen och visa upp dina perfekta barn som helt saknar alla beskymmer om 20 år så får vi se om det räckte!

Nu får du väl ge dig...

Den enda som diskuterar hur värdelösa ofrivilligt barnlösa är och hur gärna man som fertil vill trycka ner de som har svårt att få bologiska barn är du själv.  

Men pimpinella du kan prata utifrån din faktiska erfarenhet. Har du problem med det? När jag passade en 8 månaders i fem dygn gjorde jag så här. Det är helt ok!
    Men att komma och säga saker som man bara tror sig veta inger inget förtroende.
    Du får sedan ha hur många förutbestämda visioner hur du vill ha det den dagen du får barn men att pracka på någon en vision när den andra står med fakta och vill ha konkreta råd är ju lite märkligt.

Det är ju samma sak om jag har ett läkande tak så kommer du leden vision om hur man ev kan få taket helt igen än om jag vänder mig till en takläggare som vet.

• chobokid

Man får ha åsikter men man får tänka efter hur man framför sina åsikter. Att ha varit tillsammans med andras barn är långt i från samma som att ha egna barn. Sedan är det ju skillnad att ha ett eller två eller flera barn. 
    Jag har 3 barn och ärligt talat har jag lite svårt att ta på allvar det mina barnlösa kompisar säger om barnuppfostran. 

• 2012mamma
    Litet My skrev 2013-03-13 14:44:18 följande:

Nu får du väl ge dig...

Den enda som diskuterar hur värdelösa ofrivilligt barnlösa är och hur gärna man som fertil vill trycka ner de som har svårt att få bologiska barn är du själv.  
    Jag förstår inte hur fertilitet hör hemma i diskussionen alls. Tycker inte man är mindre förälder om man inte har biologiska band till sina barn. 

Pimpinella

Vänder du dig till de som haft lätt för att få barn eller de som är barnlösa ang din egna barnlöshet om hur du ska bli gravid?

Jag tror du vänder dig till de som genomgått IVF och hela den delen än de som stoppade in den, gökade lite och nio månader senare kom det en bebis men om du frågar dom om råd hur du ska göra då är jag med dig att du ger råd ang småbarnsåren.

Detta är inte för att vara elak jag skriver det utan hur du själv skulle resonera när du har frågor om din barnlöshet.

Svar på tråden Inga barn = ingen talan