Pimpinellan skrev 2013-03-13 14:14:07 följande:
Jamen tack för påminnelsen att jag längtat efter barn i 26 år och kämpat för dem i snart 7 och fått 8 missfall! Erkänn,det är det ni oftast är ute efter att påpeka! Ni som fött vaginalt ska inte yttra er om k.s,ni som inte har barn i viss ålder ska inte yttra er om barn som är äldre,ni som inte ammat ska inte yttra er om amning,ni som inte gått upp 35 kg under graviditet ska inte yttra er om viktuppgång,ni som inte gjort ditten och datten ska inte yttra er alls. Det blir ju samma sak! Men kräv att all personal i barnomsorgen ska ha egna barn då om nu vi är så komplett värdelösa!
Var har jag skrivit att jag hela tiden poängterar för föräldrar att de gör fel och borde göra si och så istället!? Jag umgås ö.h.t inte med fertila,gravida och småbarnsföräldrar eftersom jag hatar dem p.g.a barnlösheten. Men-och det är ett stort men! Jag får tammesjutton ha åsikter ändå och bestämma i förväg hur jag ska ta hand om mina egna barn när jag väl får dom!! Jag får tycka rökning ovanför barnvagnar är egotrippat,jag får tycka att man inte ska skaffa barn för att slippa jobba,jag får tycka att barn ska sova i egen säng och inte med mamma tills de är 11,jag får tycka att man inte ska dricka inför barnen,jag får tycka att man inte ska få k.s lättvindligt,jag får tycka att man åtminstone bör prova amma,jag får tycka en massa saker om barn och föräldraskap grundat på utbildning,erfarenhet och värderingar-lika väl som du garanterat har åsikter om saker du inte har erfarenhet av! Och jag garanterar att vad gäller mångt och mycket skulle jag bli en bättre mamma än vad väldigt många är-oavsett hur många barn de än får. Varför omhändertas barn då ifall fertilitet och förmågan att skaffa barn är det enda man behöver? Varför far barn illa,vanvårdas,är olyckliga,t.o.m tar livet av sig om nu föräldraskapet i sig gör en till expert? Varför finns BUP,terapeuter,BVC,allehanda experter på barn om nu alla föräldrar i sig själva är nog? Har du aldrig haft problem av nåt slag med dina barn? Säger du nej ljuger du,men tydligen kan man inga problem ha för råkar man vara fertil är man expert. Det finns ju såna så säger att det är anledningen till att vi inte får barn heller-naturen vet att vi inte kan ta hand om dem,men då är det himla märkligt att barn far illa ö.h.t! Då skulle ju ingen olämplig kunna få barn och allt vara frid och fröjd i samhället.
Det här börjar bli löjligt, diskussionen handlar mig veterligen om att vilja ta råd från barnlösa eller inte, då spelar det väl ingen roll erfarenhetstmässigt om personen är frivilligt eller ofrivilligt barnlös?
Däremot kan jag ha en viss förståelse för att orden "du vet inget för du har inga barn" kan kännas mer om man kämpat länge med att bli gravid och inte lyckats, men det är fortfarande inte det som är poängen att trycka ner de som har svårt att få barn utan diskussionen handlade om personer som inte har barn (oavsett varför)