Joysan skrev 2013-03-13 20:40:35 följande:
Jag förstår också givetvis att man kan ta illa vid sig när någon "vetbättrare" kommer och säger gör såhär istället. (man kan råka ut för det i andra sammanhang än barn också) Det har aldrig varit min taktik, då jag VET att man kan ta illa vid sig när någon kommer och just vet bättre. Jag har gett förynta tips.. "har du provat det här?"
Det jag sedan blivit upprörd över är att efter man sagt det på detta sätt(försiktigt och snällt), får ett extremt surt och inte så väl menat "det kan du inte veta, du har inga barn"
Det är DET jag har menat..
Så irriterande när man hela tiden går runt varandra..
Jag förstår att du vill väl, absolut! Det är väldigt omtänksamt och fint av dig. Men.
Jag är lite som din svägerska, jag blir irriterad av vissa goda och hjälpsamma råd. Och jag har haft en bekant som gärna kom med just såna. Jag säger nu inte att du är precis som henne, jag ska bara berätta om henne för att kanske ge lite perspektiv på varför din svägerska reagerar som hon gör. Jag säger heller inte att jag och din svägerska är likadana, men det kanske finns likheter.
När jag väntade mitt första barn läste jag på. Läste noggrant alla böcker och foldrar jag fick på MVC, läste på nätet, lyssnade på andra föräldrar, lyssnade på barnlösa med andra erfarenheter om barn - ja, säg i mig information från alla håll för att förbereda mig. När det började närma sig kände jag mig lika informerad som en barnsjuksköterska, förskolelärare eller 11-barnsmamma. Jag var förberedd. Jag skulle fixa det här med bravur. Så kom vi till förlossningen, och genast började folk berätta för mig hur jag skulle ta hand om mitt barn. Det började ju redan med att de berättade hur jag skulle ligga i förlossningssängen och när jag skulle krysta. Sen skulle det visa mig hur man ammar, hur man byter blöjor, hur man badar barnet. Sen kom vi hem. Vänner, släktingar och bekanta kommer med gratulationer, frågar hur vi mår - och kommer med goda råd om nattsömn, hjälpsamma tips om blöjexem och muntra hejarop om amningen. Främlingar på stan ler hänfört, frågar vad det är för sort, och flikar in en anekdot om egna barnbarn och avslutar med ett litet tips. I all välmening, men inget av detta har jag ännu bett om. Än har vi inte stött på problem som vi inte kan lösa själva, pappan och jag. Nå väl, inget att haka upp sig på.
Sen ska vi till BVC och väga barnet. En gång i veckan ska någon - i bästa välmening mäta, klämma, känna och kontrollera att mitt barn mår bra, och växer och utvecklas som det ska. Vi får information om matning, råd om nattsömn och hur vi ska skydda barnet mot plötslig spädbarnsdöd och andra faror.
Sen kommer man till den gräns när de sömnlösa nätterna börjar kännas ordentligt. När pappa och mamma turas om att vyssja, sjunga, gunga. Funderar på om det är magen, tänderna eller något som är riktigt fel. Provar mata, provar bära på magen, provar lägga i vagnen, provar ALLT. Allt man kommer på då. Inget funkar, ingen sover.
Vi åker en dag till våra vänner. Trötta, men ändå glada att få komma ut lite och umgås. Rutinerna störs lite, så som det kan bli när man inte är hemma, och lilla bebisen blir övertrött och vill inte somna just där, just då.
Då kommer det. "Har ni provat att...? En kompis till mig gjorde det med sitt barn, och det funkade varje gång!"
Förstår du att man kanske inte är så mottaglig för hjälpsamma råd just då, hur välmenande de än är?