• Joysan

Inga barn = ingen talan

Jag har reagerat på en sak och det är att man ofta får höra att "det vet du inget om, du har inga barn" osv.

Klart att man kan veta saker som rör till exempel barns uppfostran utan att själv ha barn. Sedan är det ju självklart så att många saker är lättare sagt än gjort. jag blir faktiskt sjukt sårad över att få höra att man inte har någon talan..

Man bör också betänka att personen man säger så till, kanske inte KAN få barn..      

• Svar på tråden Inga barn = ingen talan
  • Christi38

Men Joysan, om du t ex nu då som barnlös ger mig råd jag inte bett om som kanske gör mig illa till mods, inte vet jag, alla reagerar ju olika, då kan väl inte du förvänta dig att jag ska tänka mig in i din livssituation?! Självklart ska ju ingen behöva vara otrevlig, absolut inte, men att någon säger "det vet du inget om som inte har barn" måste man ju kunna säga? Det säger man inte för att såra utan för att det är så bara!?

.

• Joysan
    Christi38 skrev 2013-03-12 22:40:29 följande:
    Men Joysan, om du t ex nu då som barnlös ger mig råd jag inte bett om som kanske gör mig illa till mods, inte vet jag, alla reagerar ju olika, då kan väl inte du förvänta dig att jag ska tänka mig in i din livssituation?! Självklart ska ju ingen behöva vara otrevlig, absolut inte, men att någon säger "det vet du inget om som inte har barn" måste man ju kunna säga? Det säger man inte för att såra utan för att det är så bara!?

.

Men, Christi38, i fallet jag pratat om tidigare så är läget så att jag hör en massa om huruvida barnet inte sover eller liknande, jag tänker "kanske kan det hjälpa om man gör såhär istället" jag säger det vänligt, utan att vara någon besserwisser, utan att säga att någon gör något fel. Det är inte heller vem som helst som jag säger det till, utan i detta fallet min svägerska som jag har extremt bra kontakt med. Hon vet att jag inte säger det till henne för att sätta dit henne, eller för att påpeka att hon gör fel. Jag tycker inte att det känns rätt att få höra att man inte har NÅGON talan för att man inte har barn. Och jag TAR illa vid mig, för att jag inte har några barn. Det kan inte du bestämma.

Så jag vet altså ingenting om barn, för att jag inte har några? Det är precis det du säger. Det spelar ingen roll då altså om jag till exempel jobbar med barn hela dagarna? Har ingen talan.. Har inga egna. Det håller inte, tyvärr.
  • Joysan
    LindaEfraim skrev 2013-03-12 22:33:30 följande:
    Det är ju inte så lätt för den som inte har barn att veta hur det är med läckande bröst, störd nattsömn i flera år, kolik osv. Generella saker ja visst det köper jag men det praktiska vardagliga är omöjligt att veta om man inte har avlastat någon med små barn i minst en veckas tid.

Och du vet att det inte är generella saker jag pratat om? Eller att jag inte avlastat någon med små barn i minst en veckas tid? Det är väldigt lätt att säga att man inte förstår när man inte har alla fakta..
  • kitkat

men om hon vet om dina goda intentioner, borde du väl veta om hennes goda intentioner? Hon ska inte bli kränkt, men det ska du bli? Känns inte som en jämlik relation?

Joysan skrev 2013-03-12 23:08:08 följande:
    Men, Christi38, i fallet jag pratat om tidigare så är läget så att jag hör en massa om huruvida barnet inte sover eller liknande, jag tänker "kanske kan det hjälpa om man gör såhär istället" jag säger det vänligt, utan att vara någon besserwisser, utan att säga att någon gör något fel. Det är inte heller vem som helst som jag säger det till, utan i detta fallet min svägerska som jag har extremt bra kontakt med. Hon vet att jag inte säger det till henne för att sätta dit henne, eller för att påpeka att hon gör fel. Jag tycker inte att det känns rätt att få höra att man inte har NÅGON talan för att man inte har barn. Och jag TAR illa vid mig, för att jag inte har några barn. Det kan inte du bestämma. Så jag vet altså ingenting om barn, för att jag inte har några? Det är precis det du säger. Det spelar ingen roll då altså om jag till exempel jobbar med barn hela dagarna? Har ingen talan.. Har inga egna. Det håller inte, tyvärr.

Joysan skrev 2013-03-12 23:08:08 följande:
    Men, Christi38, i fallet jag pratat om tidigare så är läget så att jag hör en massa om huruvida barnet inte sover eller liknande, jag tänker "kanske kan det hjälpa om man gör såhär istället" jag säger det vänligt, utan att vara någon besserwisser, utan att säga att någon gör något fel. Det är inte heller vem som helst som jag säger det till, utan i detta fallet min svägerska som jag har extremt bra kontakt med. Hon vet att jag inte säger det till henne för att sätta dit henne, eller för att påpeka att hon gör fel. Jag tycker inte att det känns rätt att få höra att man inte har NÅGON talan för att man inte har barn. Och jag TAR illa vid mig, för att jag inte har några barn. Det kan inte du bestämma. Så jag vet altså ingenting om barn, för att jag inte har några? Det är precis det du säger. Det spelar ingen roll då altså om jag till exempel jobbar med barn hela dagarna? Har ingen talan.. Har inga egna. Det håller inte, tyvärr.

• Christi38

Jag tycker absolut du har en talan oavsett om du har barn eller inte! Det är INTE det jag skriver så läs inte in mer än vad som står är du snäll, för det är verkligen inte menat så. Vad jag menade var att får man ett råd, även om det var av välmening från din sida, så kanske mottagaren inte alls tar det så, och då måste ju den i sin tur få besvara rådet efter hur den känner!? Det är väl inga konstigheter?? Och det var väl inte så att din svägerska försökte såra dig genom att säga något om att du inte har barn, eller?

• Tom Araya
    Joysan skrev 2013-03-12 14:48:08 följande:
    Jag har reagerat på en sak och det är att man ofta får höra att "det vet du inget om, du har inga barn" osv.

Klart att man kan veta saker som rör till exempel barns uppfostran utan att själv ha barn. Sedan är det ju självklart så att många saker är lättare sagt än gjort. jag blir faktiskt sjukt sårad över att få höra att man inte har någon talan..

Man bör också betänka att personen man säger så till, kanske inte KAN få barn..      
    Jag håller med. Det är som att säga att förstagångsföräldrar är usla, de har ju ingen erfarenhet.
    Erfarenheten av att ha haft ett barn på 2, 5 eller 8 är tämligen värdelös när barnet är 12, de utvecklas så pass mycket.

Nä, var persons absolut största erfarenhet av barn, barndom, barnuppfostran och föräldrarollen är sin egen barndom och sina egna föräldrar.
    Lägg därtill all erfarenhet man kan få genom syskon, annan släkt, nära vänner och alla barn hos dessa så borde var och en inse att man visst kan ha erfarenhet även utan egna barn.
    Som utomstående kan man också se andras barn och andras föräldraroll med andra ögon och dra erfarenheter av det.
  • Joysan

Det är ju just det jag tycker att hon gör, hon kan vara så ibland och hon vet var man ska sätta dolken om det behövs.

Men nu skiter jag i det här, det känns knappast bättre.. Barnlösheten.. Hejdå tråden.

• Tom Araya

Det är lätt att bli blind när det gäller ens egna barn och även få tunnelseende vad det gäller lösningar av problem.
    Detta gäller i all problemlösning, så varför skulle det inte gälla för att barn är inblandade.

• Litet My
    Pimpinellan skrev 2013-03-12 18:19:13 följande:
    Det som gör mig putt är att jag får höra just det att jag ingenting kan veta hur det är att ha barn! Jo,det kan jag faktiskt! Jag tror bara det är bra att ha åsikter om ditt och datt före man får barn så man inte står där helt handfallen när man väl får barn. Och att vara förälder innebär inte ens alltid att man är expert på sina egna barn,än mindre på andras. Vi med lång erfarenhet av allehanda barn i alla åldrar kan faktiskt ha bättre kunskap överlag. Annars vore ju krav på egna barn standard inom all barnomsorg,men alla godkänner ju att man bara är utbildad. Och får man ha åsikter då,räknas som att ha kunskap då så varför inte som "bara" barnlös?

Fast har du inte barn kan du ju inte veta hur det är att ha barn/vara förälder, däremot kan du veta mycket om barn generellt, jag tror man får skilja på de sakerna.
  • Litet My

Tänker O övrigt som "Han och hon plus 2" vill jag ha goda råd ber jag om dem och då allt som oftast av en jag vet/tror jag kan få goda råd av tex en väninna till mig, barnlös men fritidspedagog däremot. Tror också det handlar mycket om om hur rådet ges samt kanske även hur man ser på saker, en del tycker det är ohyfsat att barnen hoppar i soffan medan en annan inte bryr sig. Sedan förstår jag inte riktigt var ofrivillig barnlöshet kommer in, ska man ta emot råd tex som man inte bett om och låtsas tycka de är bra med hänsyn av att det skulle kunna vara så att personen har svårt att få barn?

Svar på tråden Inga barn = ingen talan