Joysan skrev 2013-03-14 09:13:19 följande:
Jag förstår fullt ut, det jag dock inte förstår är varför man måste snäsa av dessa personer. Deras mening är ytterst sällan att sätta någon på plats(det är klart att det säkert finns sånna med, det finns alltid rötägg), Har väldigt svårt att tro att folk alltid tror sig veta bättre om någon annans barn också visa att man är bättre eller liknande. Man vill vara snäll och får skit tillbaks.
Det är DET jag tycker är problemet. .
Nä, visst. Det är inte kul att bli avsnäst. Jag har verkligen bitit mig i tungan varje gång min bekant kom med ett råd. (Det gällde inte bara barn, utan i princip allt annat jag någonsin pratade om också, så det blev väldigt mycket till slut.) Men till slut var jag tvungen att så snällt jag kunde be henne att inte ge mig råd om jag inte uttryckligen bad om det. Jag ville mest bara prata om vardagliga saker, och i det ingår det ibland att berätta om bekymmer man inte vet exakt hur man ska hantera. Kanske din svägerska inte vet hur hon ska be sig sluta, så hon uttrycker sig lite klumpigt?
Hur det är i just ert fall vet bara ni två, men det låter som att du kanske ska prata med henne om saken. Det vi försöker hjälpa dig med här är att se det från det andra hållet. Du vill att hon ska respektera dig, och inte bli sur när du vill hjälpa till. Men om hon ska göra det måste du respektera henne tillbaka, kanske genom att acceptera att hon inte är den typ av människa som vill ha hjälp på det sättet. Eller hur?
Om du vill att hon ska ändra sig måste du antingen gå till henne och be henne ändra sig, eller gå halva vägen och ändra din approach. Som någon sa här; fråga henne först om hon vill ha ett råd. Det är ju inte så svårt, men det kanske underlättar konversationen er emellan om hon får en chans att bestämma själv om hon behöver eller vill ta emot det.