• Anonym (Pinsamt)

En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?

Det känns rätt pinsamt att behöva fråga, men vad gör ni med det som blir kvar av korven när ni tex steker falukorv?
    Kastar ni det? Eller tar ni tillvara på det på något vis?
    Känns lite dum att slänga så mycket...

• Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?
  • Anonym
    Solrosens skrev 2013-03-22 14:38:14 följande:

Tack fina du, jag ger ALLT i matväg till våra fåglar, klarar inte att kasta något! Tex igår såg jag att vi hade kvar 8 ägg och bäst före datumet var igår. Då kokade jag upp äggen, skalade dem och gav till fåglarna i parken + lite skinka som ingen ville äta! Det blev en svärm men jag hjälpte minst tio fåglar att sova med lite mat i magen i alla fall!!! Samma med leftovers som igen ätit upp. Skalar jag morötter så samlar jag ihop skalet och ändena + någon mindre hel morot och ger till kaninerna nu när allt ligger under snö :(
    Hoppas du är på riktigt Hjärta
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-22 14:41:52 följande:
    Hoppas du är på riktigt 

Ja det är en självklarhet i min familj. Min far gjorde och gör likadant. Varje dag efter lunch samlar jag på alla rester från tallrikarna och ger till fåglarna på morgonen. Sedan köper det där billigare nästan utgångna brödet i affärerna bara för att ge fåglarna. Våra intelligenta kråkfåglar känner igen mig och väntar redan i träden på mig och följer ibland efter :) Älskar fåglar. De små får nötter, talgbollar och solrosfrön. Även koltrasten får lite på maken bla silrosfrön, musli och havregryn samt russin! Så snälla hjälp till det är nu inte långt kvar till maj då det blir lättare för dem att hitta mat. Men just nu behöver de din hjälp allra mest efter den långa vintern, de är utsvultna även måsarna :(
  • Solrosens
    Anonym skrev 2013-03-22 14:41:52 följande:
    Hoppas du är på riktigt 

Råkade komma åt anonymsknappen i tidigare inlägg. Ja det är en självklarhet i min familj. Min far gjorde och gör likadant. Varje dag efter lunch samlar jag på alla rester från tallrikarna och ger till fåglarna på morgonen. Sedan köper det där billigare nästan utgångna brödet i affärerna bara för att ge fåglarna. Våra intelligenta kråkfåglar känner igen mig och väntar redan i träden på mig och följer ibland efter :) Älskar fåglar. De små får nötter, talgbollar och solrosfrön. Även koltrasten får lite på maken bla silrosfrön, musli och havregryn samt russin! Så snälla hjälp till det är nu inte långt kvar till maj då det blir lättare för dem att hitta mat. Men just nu behöver de din hjälp allra mest efter den långa vintern, de är utsvultna även måsarna :(
  • gerd123
    Anonym skrev 2013-03-22 14:49:08 följande:

Ja det är en självklarhet i min familj. Min far gjorde och gör likadant. Varje dag efter lunch samlar jag på alla rester från tallrikarna och ger till fåglarna på morgonen. Sedan köper det där billigare nästan utgångna brödet i affärerna bara för att ge fåglarna. Våra intelligenta kråkfåglar känner igen mig och väntar redan i träden på mig och följer ibland efter :) Älskar fåglar. De små får nötter, talgbollar och solrosfrön. Även koltrasten får lite på maken bla silrosfrön, musli och havregryn samt russin! Så snälla hjälp till det är nu inte långt kvar till maj då det blir lättare för dem att hitta mat. Men just nu behöver de din hjälp allra mest efter den långa vintern, de är utsvultna även måsarna :(
  • TheldaZelda

Det beror på maträtt. Ugnsfalu så får ändarna vara kvar likaså korvstroganoff. Men när jag skivar dem för att steka skär jag bort ändarna så det bara är släta skivor som steks. Snuttarna får dottern knapra på för hon älskar falu, eller katten om han bevärdigas eller så slänger jag dem helt enkellt. Är det större mängd falu kvar men ändå för lite för att basera en måltid på brukar sambon skiva och lägga på mackan.

Att ts slänger korvändarna på kompost tycker jag inte är hela världen, vi har väl alla nojjor och (o-) vanor när det kommer till mat. En del skär av kanterna på varma mackor för de är hårda, en del trycker inte ut all yoghurt när den börjar ta slut, en del vägra lukta och dricka mjölk som gick ut i går, en del skär bort massa fett från div. kött där fint kött åker med av farten, en del äter upp hela äppel/päron skrutten, en del slänger lite för gulnade bananer och så vidare...

Solig 

• Viktoria123

Solrosens

Jag kastade ut morötter till kaninerna här i Skåne förra vintern (nedanför balkongen där jag vet att de bor några), de låg kvar i veckor. Va minsann ingen som åt dem. Så trodde inte vildkaninerna käka morötter..?

• Bok

Ge inte gammalt bröd åt fåglar; eller inte bröd alls. Bröd innehåller i allmänhet ingenting som fåglar behöver, eller mår bra av. (Ibland ser man folk slänga ut helt gröna och mögliga brödbitar. Skulle de äta det själva? Knappast, och det är inte heller bra för fåglarna.)

www.svd.se/nyheter/inrikes/brod-daligt-for-faglar_1248735.svd

Annan mat är bra.

Svar på tråden En pinsam fråga men vad gör ni med det som blir kvar av falukorven?