• Nov13

December bebis 2013

Hej! Får jag hoppa in här? Är gravid med min första, bf 28/11. Alltså november men chansen är ju stor att det faktiskt blir en decemberbebis :)

• Nov13

Kul med samma datum! Precis, därför kändes det lämpligt att vara med här också :)
    Jag bor några mil norr om Sthlm, dudå? :)
    Är det första för dig också?

• Nov13

Vi har trygg hansa. Valde den för den verkar vara bland dom bästa. Gillade if också men läste runt på olika forum osv och många avrådde från dom. TH vekar vettiga och smidiga när något väl händer. Läste på som en dåre i drygt en vecka. Det är verkligen en djungel! Valde en vi direkt kan göra till en barnförsäkring och kollade därför villkor även på den.

• Nov13

När det gäller barnförsäkring är väl det viktigaste att teckna den så fort barnet är kommet. För att slippa hamna i en situation där man upptäckt någon sjukdom som man sen inte får hjälp med ersättning för. Och det gäller ju både om man har gravidförsäkring innan eller inte.

• Nov13

Men foglossning har väl inget med en barnförsäkring att göra? Alltså försäkringen man tecknar när barnet är fött och påverkar därför inte hur vida barnet blir försäkrat för div. olika sjukdomar eller skador?

Tror heller inte man får det från en grav-försäkring då det ändå måste klassas som normalt att ha? Eventuellt kan man ju bli sjukskriven och får då ersättning från FK.

• Nov13

För oss var en gravidförsäkring en självklarhet då hela mitt liv kantats av otur när det gäller sjukdomar, tänder, missbildning osv. Otur när det gäller min kropp helt enkelt. Min mor höll även på att föda första barnet i vecka 25 men det stoppades och det andra barnet föddes i vecka 23 och dog. Det kan ju vara ärftligt och en försäkring skulle då hjälpa oss framförallt när det kommer till inkomstbortfallet. Såklart inte allt men det skulle göra så att min man åtminstone kan vara med oss på sjukhuset hyffsat mycket.
    Ersättningen om någon dör är strunt samma men skulle såklart bidra till kostnaden för en begravning. Man får ju även ersättning för eventuell invaliditet vilket skulle göra att vi kan rusta vårt hem tex utan att behöva ta av privata pengar.

Vi har försäkring på mobil (tacka för det, den gick sönder efter en vecka och jag betalade 600 i självrisk och fick en helt ny och slapp därför köpa en ny för 5-6000), hem, djur osv. Har även drabbats av stor vattenskada tex och har genom våra år tillsammans inte betalat i närheten av summan för all ersättning i premier till bolagen. Vi har även bra livförsäkringar osv, både via privat bolag och jobb och fack. Allt för att försäkra sig om att den andra skulle klara sig bra och länge utan att behöva ändra på livsstilen ifall någon av oss dör. Vi ser till att hålla oss och våra saker försäkrade så vi vet att vi får hjälp om något sker vilket i vårt fall visat sig vara gynnsamt.

• Nov13

Repan: Kan mycket väl hända att kommunen hjälper till när det kommer till invaliditet osv. Har inte kollat möjligheterna då det inte var just den biten som fick oss att skaffa en försäkring. Även om det såklart är ett plus att man får en ekonomisk hjälp av försäkringsbolaget, som man isf kan använda till annat.

Och som du säger, varje familj måste ju skräddarsy sina försäkringar utefter behov och ekonomi etc. Det som är rätt för oss behöver ju inte vara det för andra!
    För mig som är mycket orolig för att allt snart ska sätta igång (vecka 25 nu) som det gjorde för mamma är det en trygghet att veta att vi får hjälp och ersättning för en eventuell lång tid på sjukhuset. Jag har helt enkelt för mycket otur för att vi skulle våga chansa.
    Och även om försäkringen inte kommer till användning tycker jag dessa 1200 var väl värda pengar då dom stillar min oro något, vilket får mig att tex sova bättre.

Nyttliv85: men Gud vad fina saker!! Känns dock så långt att åka från Sthlm-området. Önskar jag hade ett ärende i närheten :(

• Nov13

Repan: såna där människor finns överallt. Din svärmor skulle bli mörkrädd om hon såg det vi redan köpt. Och vagnen har stått hemma sen vecka 20 typ. Ja barnet kan dö men ska man inte kunna få njuta för det? Sen kanske inte er smak faller överens med andras så det kan vara skönt att få köpa lite eget. Det är ju knappast hennes problem eller hennes pengar.
    Vi började köpa dagen efter vi plussat då det var i april och det då reades ut vinteroveraller. Sen dess har vi köpte lite då och då för att sprida ut kostnaderna och för att just kunna hitta lite till extra bra pris då och då.

Köp på!! :)

• Nov13

Jag tycker du ser sund och fräsch ut!!
    Men förstår din känsla. Har gått upp 13 kg och är i vecka 26(25+4). Min bm tycker dock det är toppen. Hatar det men det är ju värt det. Jag är dock deppig då det verkar som om jag får lägga träningen på hyllan nu. Varit väldigt aktiv fram till för två veckor sen då jag fick ont i magen och onda sd. Räknar med att gå upp 25 iaf. Orättvist då jag tränat mycket (6h/veckan plus 5-9mil promenad i veckan) och kämpat så jäkla hårt med maten. Haft full koll på mina kcal men kroppen har tydligen bestämt sig för att gå upp så här mycket. Hoppas jag kommer i form snabbt igen sen.

Lycka till på första dagen!! :)

Svar på tråden December bebis 2013