• Nov13

December bebis 2013

Vår lilla sover normalt bra. I egen säng, äter med 3-5h mellan, somnar själv om han inte somnat vid bröstet och varje amning tar ca 20 min och inget skrik.

Inatt var dock bästa natten! Somnade 23.30 och vaknade 05.45, byte och amning tog 30 min och sen sov han till 08.45. Nu sover han igen men på mitt bröst. Jag vill mysa lite innan vi ska stiga upp.

Det är lätt att ha barn när man har en snäll liten gosse och när man får sova om natten.

• Nov13

Jag var också nervös men jag har haft tur. Vår son är 38 dagar och min man har bara jobbat 6. Med undantag för någon timmes jour hit och dit. Denna vecka jobbar han bara 3 dagar så det är på måndag han börjar med hela veckor igen. Var mest nervös över promenaderna med våra två hundar men dom går jättebra!!

Sen tar allt jättelång tid! Idag klev jag upp 2,5h innan vi ska ge oss av för att vara på säkra sidan, men då ska hundarna ha en promenad på 40 min också och jag vill hinna sminka mig lite. Min frukost får jag nog köpa och äta på språng tyvärr. Men man lär sig!

• Nov13

Inatt sov lillen 00.00-09.30 med endast ett uppvak för amning. Verkar verkligen som om vi fått en snäll och lätt bebis då han bara skriker för mat och blöjbyte. Han har nu 6 veckor och 1 dag. Hans nätter blir bättre och bättre (dom har aldrig varit jobbiga).

• Nov13

Jag känner att jag önskar min son ville äta äta äta. Han har efter 8 veckor bara ökat 760g. Han är 58.7cm och 4810g... Han har även för högt levervärde så vi springer till läkaren titt som tätt för prover och vägning. Läkaren har slutat säga att hon tror det är bra till nästa provtagning och är det inte bra om 10 dagar väntar en utredning på lever och gallgångar. Är livrädd!

• Nov13
    Plopps80 skrev 2014-01-26 11:25:09 följande:

Men gud! Förstår att du mår dåligt. Vad kan det vara/bero på?
    Vi vet inte om levervärdet beror på vikten eller om vikten beror på levervärdet. Ber till högre makter att det är det första. Läkaren har varit helt övertygad om att det ska ha rättat till sig dom senaste tre provtagningarna men nej. Ena levervärdet hade dock gått ner men inte det andra. Det står helt stilla. Att något är fel på levern eller gallgångarna är ju en mardröm. Vill bara att han börjar öka i vikt nu och att allt blir bra. Går sönder av oro just nu... :(
  • Nov13
    Irlais skrev 2014-01-26 14:02:57 följande:

Nu vet jag var sambon fick det där med kladdkakan ifrån... Var hos svärmor igår och då började hon prata om att nu kan man låta bebisen smaka lite mat om man doppar fingret i det och låter bebisen slicka i sig. Tur som höll sambon med mig när jag sa ifrån att det är bebisen för liten för! Sen sa hon också att det är bra för bebisar att skrika, det rensar lungorna... Kan ju lätt säga att svärmor inte är ett alternativ till barnvakt när det blir aktuellt! Kul det blir att ta den fighten...

INTE OKEJ! Skönt att din kille sa ifrån iaf. Herregud dom är ju bara små små bebisar än. Dom har ingen nytta alls av något annat än mjölk/ersättning. Kan väl t.o.m skada?!
  • Nov13

Ny vägning idag. Bara 58g plus på en vecka. Blir bara mer och mer orolig över mitt lilla hjärta. Höll på att bryta ihop när jag såg siffran. Var så säker på att han ökat mer. Han har ätit väldigt mycket dom senaste dagarna och han har gått från att bajsa med 3-5 dagars mellsnrum till efter nästan varje måltid. Så han får ju i sig mat!? :(

• Nov13

Ny vägning igår. +122g på två dagar. Istället för att gråta denna gång var jag nära att jubla rakt ut. Kanske kanske vänder det nu? Ny provtagning för levervärdet på torsdag. Oroliga dagar fram tills dess såklart.

Han utvecklas normalt mentalt iaf. Älskar alla små framsteg. Han har redan en favoritsång. Imse vimse spindel. Han blir så glad av den! Och han älskar när jag pussar på hans näsa. Världens smile! Han upptäckte även att det går att plaska i badet häromdagen. Helt hysterisk med armar och ben och ett stor smile efteråt. Älskar verkligen att vara mamma!

• Nov13

Gjorde dock misstaget och åt blomkålsmos igår. Hans nätter brukar bestå av 10h sömn med ett uppvak. Så var det inte inatt kan jag lova. STACKARS lilla älskling :( gör aldrig om samma misstag. Första gången han reagerar på något jag ätit.

• Nov13

Ååh, min lille hade nu gått ner 50g på 5 dagar. När ska det vända!? Jag ammar och ammar. 10-12ggr per dag och jag vet att han tömmer och jag vet att det finns mjölk (pumpat och kollat). Känns så jäkla hopplöst och jag blir bara mer och mer orolig över att något är fel. Vill bara ha torsdag och ny provtagning nu!

• Nov13

panik!! Min son har varit småförkyld några dagar och idag var han ordentligt förkyld och ikväll vaknade han och kunde knappt andas. Vart så jävla rädd. Han fick små andningsuppehåll och vart röd i ansiktet. Man riktigt såg paniken i hans ögon och han började gråta/gny när han fick luft igen. Så nu är vi påväg till barnakuten. Det sista han behöver som har så svårt med sin vikt :(

• Nov13

Min son kan nog inte suga ordentligt. Han gick ner i vikt förra veckan och hade bara ökat 880g sen födsel och vart 10 veckor. Han verkade inte få ut ordentligt ur varken bröst eller calmaflaskan (måste suga aktivt ur den). Vart därför tvungen att byta flaska och ge mer ersättning. Var på vägning igår. Trodde inte mina ögon. 560 g på en vecka!!! Varav 400g på 4 dagar.

Var även till läkaren igår och han klippte tungbandet. Bara lite lite, det var så lite så ingen har sett det. Han trodde dock inte att det var boven men det kan vara det. Ibland gör den lilla biten en enorm skillnad tydligen. Får se. Han fick under helgen svårt att vilja ta bröstet, såklart, det rinner ju lätt från flaskan, så min mjölk sinar. Hoppas klippet gör att han vill och kan amma mer än innan. Tycket han suger lite intensivare, det har nästan gjort lite ont. Önsketänkande? Får se. Vill amma men min bvc-tant sa att jag har gjort allt jag kan. Går det inte nu kan han helt enkelt inte. Ibland fungerar det inte och jag har nu kämpat i 10 veckor. Har haft mycket mjölk men han får inte ut det. Försöker iaf nu pumpa det lilla jag får ut och ger i flaska. Bättre än inget?

Känner mig lite ledsen. Men samtidigt så glad över att han ökat så mycket i vikt. Äntligen. Hade jag en snäll bebis förut vet jag inte vad jag ska kalla honom nu. Så himla snäll och lugn och SÅ NÖJD (såklart han är ju ordentligt mätt för första gången). Han har t.o.m somnat helt själv i sängen två dagar nu och innan har jag behövt söva honom innan jag lägger honom. Hn sover själv även dagtid. Han är bara så jäkla nöjd. Ler mycket mer och jollrar och är även nöjd på mage mycket längre t.ex.

Känner att jag inte kan ta ifrån honom det bara för att jag vill amma. Han måste ju må bra. Får se om klippet hjälper, annars får jag nog ge upp tyvärr. Får pumpa det jag kan och ge.

• Nov13

Så himla glad, vår son verkar äntligen må bra!!

Det har varit en jobbig start. Det började ju redan på bb, han var för slö för att orka och vi behövde ge ersättning. Detta har ju fortsatt och han har haft svårt att öka i vikt med höga levervärden som följd. Vid tio veckor hade han endast ökat 880g sen födsel trots amning och ersättning i calmaflaskan. Han började gå ner i vikt och vi var tvungna att byta till en flaska som han inte behövde suga aktivt ifrån. Hans tungband klipptes ytterst lite och han sög lite bättre men började rata bröstet, såklart, varför behöva jobba för maten? Han har nu mest fått ersättning, pumpar lite och ammar då han vill och han har nu ökat 1380g på 3 veckor.

Pumpar men det kommer inte så mycket nu då han bara ammas 1-3ggr dag. Har även testat att väga före och efter amning och han får bara i sig 40-50ml. Börjar bli väldigt jobbigt att pumpa, får kämpa för varje droppe och bvc och hans läkare har sagt att dom tycker jag borde tänka på att ge upp amningen helt. Dom frågar till vilket pris det är värt det. Men jag kan inte låta bli att bli leden. Jag ville så gärna och försöker väl hålla kvar vid det lilla som går. Han var snäll innan och sov bra men det är inget mot nu. Världens gladaste och han har nu börjat sova 8-9h utan avbrott och det måste ju betyda att han är nöjd. Känns inte som om det finns något mer att göra, jag har KÄMPAT i snart 13 veckor, jag har gjort allt.

Fick igår veta att hans levervärden normaliserats och är så (ursäkta ordvalet) JÄVLA GLAD över det. Han mår äntligen helt bra, önskar bara att det vore pga amningen. Det viktigaste är ju att han mår bra och därför finns ju inget annat alternativ än att fortsätta ge ersättning.
    Får se hur länge jag fortsätter pumpa bara.

• Nov13

Jag är så sugen på en till!! Om min man fick bestämma vore jag nog redan gravid igen ;)

• Nov13
    MissKaos skrev 2014-04-24 09:16:06 följande:

Wow. Har di fått tbx mensen? Jobbigt att amma två små samtidigt det klart det går men nätterna. .. samt fogloss mm som ju ofta blir besvärligt om det är väldigt tätt.. men vill man så! Kul för barnen säkert.

Kör ni snart?

Lite avis kommer ju aldrig mer vara gravid

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    Känns som att min mens kommer vilken dag som helst. Var till gyn för ett par veckor sen och han var ganska säker på att ägglossningen endast var dagar ifrån.

Jag ammar inte sonen. Det var ju han som gick upp så dåligt och hade tokiga levervärden. Slutsatsen var att han fysiskt inte klarade av att amma tillräckligt för att själv överleva så vi kör enbart ersättning då han efter RS och inläggning inte ens orkade delamma.

Han är en ängel som sover hela nätter, sover bra om dagen, är alltid glad! Men vi får se när det blir. Om det blir. Det är såklart ingen garanti.
  • Nov13

Angående att fixa sig. Jag har 5 av 27kg kvar att gå ner. Kommer äntligen i mina byxor. Känner mig inte som en flodhäst längre. Sminkar och fixar hår och är noga med klädseln. Men sen kräks han nästan aldrig heller. Och jag har alltid blivit varken kissad eller bajsad på. Då är det lätt att vara ren. Älskar att fixa till mig och det går på nolltid. Under tiden roar sig sonen i babygymmet eller med sin pappa.

Svar på tråden December bebis 2013