• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • FiaFunderar

Är jag den enda som inte köpt någonting till bebisen? haha

Känner ingen brådska. I och för sig har jag ju alla kläder, babygym, gåstol, amningskudde osv osv redan :) Det är det bästa med att få två barn tätt tror jag :)

• MissKaos

Jag hade gärna åkt vi var iväg i v26/27 så skönt!

Em me skrev 2013-09-11 18:17:10 följande:
    Ja, fast lite sent egentligen i graviditeten.. Men då jag mår såpass bra hoppas jag de ska bli så bra så;) resan var bokad redan innan jag var gravid :) är i v 29 nu och kommer gå in i v 30..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

*lol*

4pyjamaser i 50

7st i 56. Några är dock jättestora och snarare 56/62. Och ngn är som en heldress man lan ha dagtid med.

Kläder i samma omfattning. Typ 7 omgångar i strl 50 fast ngt är stort... 56 med mkt.. köpt mkt beg och på slutrea + outlet så pengamessigt ok. Lär hinna tvätta...

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Peak
    Plopps80 skrev 2013-09-09 10:27:38 följande:
    Idag kände jag mig  ganska  fin när jag gick till jobbet. Kom in på det kontoret jag nu sitter på och hann inte mer än säga god morgon till  tjejen som sitter brevid mig innan hon säger "jäklar vad stor du är". Verkligen vad man behöver höra 7:30 en måndagmorgon, (nej man behöver aldrig höra sånt....)  Sa bara att mitt sf mått ligger perfekt och att jag ligger mitt på kurvan. Då sa hon att  man nog glömmer och ja sa jag det tror jag med. Uch orkar inte höra detta hela tiden, blir helt förtvivlad. Hur kan man uppfattas av alla som enorm när sf måttet är perfekt? Försöker peppa mig själv och inte tänka så mkt på detta men hur faan skall man kunna göra det när alla andra lägger fokus på min mage och hur stor jag är? Fan också

Fick inte sådana kommentarer förra gången så det känns ganska knäppt att alla hela tiden ska kalla en för "tjockis" (flera ggr om dagen!!) och oj vad stor du är, är du säker på att det inte är två, oj är det så långt kvar trodde det var dags nu!! Och jämförelser att x är inte lika stor som du och hon ska ju ha innan dig! Vadå ser alla människor likadana ut när de inte är gravida eller? Fattar det verkligen inte! Snart tröttnar jag och frågar "jag är gravid, men vad är din ursäkt?" eller jo men x är smal och y är inte så smal hur kommer det sig att jag ska kunna ha lika stor mage som din kompis?
  • Mirella85

Barnmorskan brukar ge en moderskaps intyg nu någon gång men tyvärr glömmer nog dom det. men det är bara be om ett och skicka in till försäkringskassan. så inom en vecka brukar man få hem papper och fylla i angående lönen och anställning.

Detta med pappa kan du anmäla redan nu men du söker sen när barnet är fött. anmälan för pappa har du ett nr på deras hemsida du kan sms bara el ringa dom. detta måste du göra senast dagen innan du ansöker.

du går in på fk sida vid barnet födsel där hittar du dessa uppgifter.

sen kan det va bra gå in på väntar barn med. där är en check listan som första föderska kan varå bra att läsa. vet att dom har video klipp som förklara jättebra så slipper man läsa sig till alla info.

allt med fk är krångligt. du ska anmäla typ allt innan du ansöker. vilket är helt idiotiskt om jag få uttrycka min åsikt.

hade väl räckt med bara ansökan. tycker man men inte för fk.

Repan skrev 2013-09-10 19:21:27 följande:
    Tack för svaren!

Jag har tyvärr gjort allt jag kan på FKs sida utan att ha fått huvudet runt föräldrapenningen ändå, men som jag förstår det har jag inte bett om ett moderskapsintyg och därför inte fått något.

Gör man anmälan för den som inte föder (pappan som du skriver) via hemsidan då, och från och med den dagen man beräknar ta ut FP? Hur vet man det när man inte vet när barnet kommer att födas? Vad ska "pappan" skicka in för något för att kunna räkna ut i förväg?

Det kan bli så att min fru tar ut FP från första dagen pga att hon har högre SGI, fram till att hon börjar nytt jobb, möjligen tar vi ut samtidigt men det får vi se :) Hon har ju inget moderskapsintyg att skicka in liksom.

Suck, så krångligt! Men tack för hjälpen hörrni :) 

Har värdenst underbaraste son
  • MissKaos

Man ska ha det tidigare! Ffa till Turkiet. . Jag fick visa förra grav var nog i v 14typ. Även nu hem från kreta fick jsg visa papper. Det är bm dom utfärdar intyget. Konstigt nog har jag bara fått visa på hemresan båda gångerns.

Förstaförsökaren26 skrev 2013-09-11 19:03:45 följande:
    EM me - såg att ni ska till Turkiet, har du ett läkarintyg fixat?? Man måste ha det när man ska flyga dit vid v28-30

• MissKaos

Typ mensvärk både idag och igår av att promenera. Lite s-dr. Hoppas det lägger sig igen. Ngt gjorde ont förut misstänkrr dock bebis för att trycka sig hårt mot magen..

• Förstaförsökaren26

Misskaos - oj är det så tidigt redan?? Jag blev faktiskt stoppad på vägen hem från Turkiet pga graviditeten! Men jag hade "tur" å blev släppt ändå!

• Mirella85

Ja precis.. jag måste bara se hur min son sitter i bugaboo för det sägs sitsarna är rätt smala och min son är inte den smala precis . Men har redan testat en väns babyjogger och blev lite kär redan Hehe. så får väl se när jag har utforska marknaden lite på vilken jag är mest sugen på.

Otåligast skrev 2013-09-10 20:32:21 följande:
    Tror verkligen att båda dessa vagnar är riktigt bra köp! Min granne har Baby Jogger Mini GT och verkligen älskar den men det gör ju alla som har Donkeyn också. Själv slog jag till på en Bugaboo Buffalo eftersom jag inte behöver en dubbelvagn. Trodde verkligen att jag skulle köpa något billigare men när vi väl var och jämförde vagnarna så kändes det som att de billigare vagnarna var så plastiga (inte Baby Jogger dock - tycker den verkar grym). Visst - sjukt mycket pengar men köpte från Holland, vilket gjorde det hela överkomligt. Dessutom är ju andrahandsmarknaden het så man får se det lite som att den egentligen bara kostar mellanskillnaden mellan ny och begagnad och att man lånar de pengarna till sig själv ;). 

Har värdenst underbaraste son
Svar på tråden December bebis 2013